12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    criccric

afgedrukte foto’s wijken naar blauw af

Ik heb vanochtend bij Kruidvat een paar foto’s laten afdrukken die ik meteen mee kon nemen. Prachtig , maar ik merkte achteraf dat ze allemaal een blauwe tint hadden. In plaats van wit. De wit was niet echt wit maar lichtblauw. Dat is wel vervelend.
    Hoe zou dat komen ?
    De foto’s zijn oorspronkelijk Tiff maar ik heb ze als jpg laten afdrukken…..

bedankt voor de adviezen :?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Wat zegt je informatie scherm wanneer je de kleur meet bij het witte gedeelte? Ik kan me niet voorstellen dat ze een fout hebben gemaakt bij het belichten want dat gaat allemaal automatisch. Misschien heb je het contrast van je monitor te hoog staan zodat vuil wit niet duidelijk zichtbaar is..

Bijdrager
    criccric

Ik ben nu niet thuis maar op mijn computer zien de foto’s er normaal uit. Wit is wit.

Bijdrager
    nookie

Nee hoor, wit hoeft geen wit te zijn, wat je op je monitor ziet. Of je moet een duur scherm (voor lithografische doeleinden) gekocht en deze dan ook gekalibreerd hebben. Heb je photoshop op je computer? Dan kan je bijvoorbeeld bij info zien of wit wit is. Dit doe je om met je aanwijzer op een wit vlak te staan en te kijken wat de waardes aangeven bij info. als dat wit is, dan klopt het bij KV niet.

Bijdrager
    roger767

is je scherm gecalibreerd? Wat voor aanpassingen heb je gedaan aan de foto? Wat voor soort tif was het; welk kleurbereik Adobe RGB of SRGB. Welke soort profielen print Kruidvast Adobe RGB of SRGB. Is dit de eerste keer dat je bij Kruidvast print?

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”roger767″

is je scherm gecalibreerd? Wat voor aanpassingen heb je gedaan aan de foto? Wat voor soort tif was het; welk kleurbereik Adobe RGB of SRGB. Welke soort profielen print Kruidvast Adobe RGB of SRGB. Is dit de eerste keer dat je bij Kruidvast print?

In RGB zij zwart wit en grijs in elk profiel hetzelfde.
    Dat is een waarde opbouw die vrij eenvoudig is in RGB. Of alles op 256 (is wit) of alles op 0 (is zwart) of alles gelijk er tussenin (is grijs) Een gecalibreerd scherm sluit ook niet uit dat het scherm fout zit. Dan nog heb je de helderheid en de leeftijd van het scherm.

Mocht je vanwege de overige kleuren twijfelen aan je profielen dan kan je gewoon voor sRGB gaan.

Bijdrager
    Rob Taal

Wat voor printer is er gebruikt bij de Kruidvat?
    Als je ze gelijk kon meenemen, zal het wel een thermische printer zijn geweest (zie je steeds vaker bij de discounters).
    Mijn ervaring met dit soort printers is dat ze snel een ‘redelijk’ printje kunnen maken, maar ga er geen beoordelingen voor kleur mee doen. Dan kan je beter naar een fotozaak gaan die op echt (chemisch) fotopapier afdrukt (kan tegenwoordig in 15 minuten). Alleen moeten ze daar wel alles gecalibreerd en geprofileerd hebben (anders heeft het nog geen zin).

Bijdrager
    Deceipher
    ”Dr.
    ”roger767″

Dat is een waarde opbouw die vrij eenvoudig is in RGB. Of alles op 256 (is wit) of alles op 0 (is zwart) of alles gelijk er tussenin (is grijs) Een gecalibreerd scherm sluit ook niet uit dat het scherm fout zit. Dan nog heb je de helderheid en de leeftijd van het scherm.

Mocht je vanwege de overige kleuren twijfelen aan je profielen dan kan je gewoon voor sRGB gaan.

Het lijkt me dat als je een gecalibreerd scherm gebruikt de helderheid ook gecalibreerd is…. Leeftijd maakt dan ook niet uit.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”Deceipher”
    ”Dr.
    ”roger767″

Het lijkt me dat als je een gecalibreerd scherm gebruikt de helderheid ook gecalibreerd is…. Leeftijd maakt dan ook niet uit.

Lijkt mij ook ja! De eerste week, de tweede week, eerste maand, eerste jaar, en dan? Sta je dan nog steeds achter een gecalibreerd scherm? Ik weet niet of het hier om een beeldbuis, LCD of TFT monitor gaat. Alles heeft er invloed op en DAT bedoel ik er mee.. Calibreren is heus niet de oplossing voor elke monitor. Verre van dat! Het is één van de stappen om zo dicht mogelijk bij een resultaat te komen.

Bijdrager
    Deceipher

Hoe bedoel je, geen oplossing?
    Natuurlijk heeft het soort scherm e.d. er invloed op, maar daarom calibreer je hem toch?
    En voor de leeftijd, ja, de kleurintensiteit kan bij sommige vormen van schermen minder worden, maar dit gebeurt niet heel snel. Verder kan je ook af en toe opnieuw een calibratie uitvoeren om dit zo veel mogelijk te niet te doen.
    Dus ja, ik sta er dan nog wel achter. Als na 5 jaar en een verse calibratie mijn wit nog steeds lichtblauw uit de printer komt lijkt het me dat er een ander probleem is dan een verkeerd kleurprofiel.

Bijdrager
    Dr. Maddox

@TS
    Als ik het zo eens terug lees zou het zo maar kunnen dat je witbalans van je camera niet goed staat. Dat geeft namelijk hetzelfde resultaat. Stel de camera in op automatische witbalans en probeer het nog eens af te drukken.

@Deceipher
    Jij hebt duidelijk weinig praktijk ervaring opgedaan. Maakt niet uit. Ik kan het niet beter omschrijven dan hierboven. Dat je niet kan/wil accepteren dat calibreren niet ALTIJD de oplossing is kan ik niet helpen. Daarbij lijkt mij dat de TS gezien de vraag (minder ervaren mag ik zeggen?) het probleem waarschijnlijk bij zichzelf moet zoeken en ga ik er van uit dat hoe goedkoop ook, de calibratie van digitale belichtings apparatuur prima in orde is.

Mijn standpunt blijft: Calibreren sluit niet uit dat je nooit meer tegen een probleem aan loopt en is niet de oplossing voor ALLE monitoren. Er zijn veel meer factoren die invloed hebben op het eindresultaat. Meer heb ik er eigenlijk niet over te melden :roll:

Dat de TS niet weet hoe een kleur te meten, geeft al aan dat de kans op een foutje in de kleur-opmaak of witbalans zeer groot is. Vele malen groter dan dat het Kruidvat zijn apparatuur niet op de rit heeft of dat de TS voor veel geld regelmatig zijn (dure) monitor laat calibreren. Sterker nog, het is erg onwaarschijnlijk.

Bijdrager
    Deceipher
    ”Dr.

@TS
    Als ik het zo eens terug lees zou het zo maar kunnen dat je witbalans van je camera niet goed staat. Dat geeft namelijk hetzelfde resultaat. Stel de camera in op automatische witbalans en probeer het nog eens af te drukken.

@Deceipher
    Jij hebt duidelijk weinig praktijk ervaring opgedaan. Maakt niet uit. Ik kan het niet beter omschrijven dan hierboven. Dat je niet kan/wil accepteren dat calibreren niet ALTIJD de oplossing is kan ik niet helpen. Daarbij lijkt mij dat de TS gezien de vraag (minder ervaren mag ik zeggen?) het probleem waarschijnlijk bij zichzelf moet zoeken en ga ik er van uit dat hoe goedkoop ook, de calibratie van digitale belichtings apparatuur prima in orde is.

Mijn standpunt blijft: Calibreren sluit niet uit dat je nooit meer tegen een probleem aan loopt en is niet de oplossing voor ALLE monitoren. Er zijn veel meer factoren die invloed hebben op het eindresultaat. Meer heb ik er eigenlijk niet over te melden :roll:

Dat de TS niet weet hoe een kleur te meten, geeft al aan dat de kans op een foutje in de kleur-opmaak of witbalans zeer groot is. Vele malen groter dan dat het Kruidvat zijn apparatuur niet op de rit heeft of dat de TS voor veel geld regelmatig zijn (dure) monitor laat calibreren. Sterker nog, het is erg onwaarschijnlijk.

Knap dat je dat zo duidelijk vind, maar ik moet je toch teleurstellen en ik vind de opmerking dan ook nergens op slaan.
    Als je nog even de laatste regel van mijn vorige post leest zie je dat ik helemaal niet beweer dat calibratie altijd de oplossing is, dus waar je rant nu op slaat snap ik niet zo.
    Verder vraag ik me af of wij wel hetzelfde calibreren voor ogen hebben, want het heeft mij nog nooit geld gekost om iets als een monitor of projector te calibreren, en ik doe het toch best vaak.
    Als de witbalans op zijn camera verkeerd zou staan zou dit overigens ook op zijn computermonitor thuis zichtbaar zijn, dus dit lijkt me niet het geval.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.