30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 100)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Affinity Publisher – sneak preview

Het eerste teken van leven na veel praatjes. Een alternatief op InDesign na Designer (Illustrator) en Photo (Photoshop).

Beta in de zomer van 2018.

Bijdrager
    KarelWillem

Spannend hoor. Ik ben er wel erg benieuwd naar.

Jammer alleen dat al die programma’s die zwarte trend volgen.
    Het leven wordt steeds donkerder, want alles moet in het antraciet en zwart.

Als micro/macro monteur, waarbij ik in het verre verleden jarenlang boven een grote lichtbak pagina’s in elkaar ‘plakte’, druist dat tegen al mijn gevoel in.

Ook in de auto zet ik altijd direct alle night-modes uit als dat mogelijk is. Ik wil LICHT!.

Bijdrager
    Shmoo

Het zwarte UI kun je in de instellingen veranderen naar een lichtere/grijze versie.

Zwart is nu eenmaal exclusiever. Doe maar een patatjes in een zwart plastic bakje ipv wit. Ziet er ineens veel interessanter uit.

Bijdrager
    SvS

Dat is wel handig in deze donkere dagen, KW;-)
    Bij Adobe CC kun je het instellen in 4 grijstinten van wit naar zwart.

On topic, ja ik kijk er ook naar uit. Zeer benieuwd. Ook naar uitwisselbaarheid voor drukwerk oid. en niet alleen op web/mail/epub gericht.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Goed nieuws. Een professioneel DTP pakket is de laatste stap om helemaal los te komen van Adobe en haar vermadelijde abo model.

Bijdrager
    jw54

EagerBobNerd,
    helemaal eens.
    Waar ik nieuwsgierig naar ben is of Affinity Publisher, CS6 bestanden kan openen en visaversa. En of je bestanden uit AI of Photoshop kunt importeren in Affinity.

Bijdrager
    Shmoo

Ja dat kan op een klein aantal beperkingen na. Er zijn bepaalde functies in Photoshop of Illustrator die AP en AD niet beschikken. Dat soort functionaliteit kan dan ook niet worden geĂŻmporteerd wat vrij logisch is. Ik denk dan aan bepaalde 3D laageffecten uit Photoshop of dat Animatie gedoe dat tegenwoordig in Photoshop zit, daar kan Affinity Photo niets mee.

Verder kan je gewoon Adobe bestanden openen in Affinity software en worden alle laagstijlen en effecten gerespecteerd. Andersom is dat niet het geval omdat Adobe daar niet aan wilt meewerken wat vrij logisch is.

De export mogelijkheden in Affinity software. (naast hun eigen formaat)

Bijdrager
    SvS
    jw54 op 19 december 2017

Waar ik nieuwsgierig naar ben is of Affinity Publisher, CS6 bestanden kan openen en visaversa. En of je bestanden uit AI of Photoshop kunt importeren in Affinity.

Ik ook, want heb vrijwel alles in .ai in plaats van .eps, om wat te noemen.
    En Indesign laatste versies of eerder. We hopen er maar op!
    Desnoods bieden ze hiervoor aparte converter-plugins a €20 aan of zo, omdat hun software nogal low-budget is.

Bijdrager
    jw54

Shmoo,
    bedankt voor je reactie, geeft me goede hoop om over te stappen naar Affinity.
    Werk jij met Affinity en zo ja hoe bevalt dit?

Bijdrager
    Shmoo

Vanaf dag 1 met beide apps al moet ik zeggen dat ik geen professional ben die mijn geld verdien met deze software.

Ik heb beide apps zien komen, hun errors en beperkingen meegemaakt in het begin en ook gezien dat de jongens en dame(s) achter deze software gewoon getalenteerd zijn en extreem gepassioneerd in wat ze doen. Het zijn geen prutsers die alleen maar een Adobe alternatief willen zijn. Ze zien zichzelf op dit moment vooral als, ook een bedrijf dan creatieve software maakt voor professionals dat toevallig vergelijkbare software als Adobe maakt.

Als voorbeeld, toen Pixelmator op de markt kwam was het ook een Photoshop alternatief volgens vele omdat je veel vergelijkingen qua functies kon zien in CS3 of CS4. 7 jaar later is Pixelmator nooit een millimeter dichter in de buurt van Photoshop gekomen en bleeft het altijd, gewoon een geweldige en eenvoudige Image Editor die heel handig kan zijn voor extreem veel mensen, niet meer dan dat. Zo’n 7 jaar later kon je nog steeds niet met de pijltjestoetsen op je toetsenbord 500px waarde veranderen in 505px door 5 keer op omhoog te drukken. Dan moest je altijd met je muis eerst 500px selecteren en dan 505 intikken. Dat soort extreme lompheid en beperking heeft Pixelmator echt in de weg gezeten om serieuze software te worden en vooral dat ze er nooit iets aan hebben gedaan vond ik irritant. Bij Affinity had je in het begin ook lompheid qua bug en glitches. Zo werden bepaalde ‘laatst gebruikte functies’ niet onthouden en moest je dus continue tijdens het toevoegen van een bepaalde toepassingen weer je preset aanmaken terwijl je verwacht dat de laatst gebruikte instellingen actief bleven. Dat soort dingen hebben ze allemaal relatief snel gefixt omdat ze echt luisteren naar hun gebruikers via de hun forum. In het begin zat er ook geen Pantone kleurenbibliotheek in de software, die licenties hebben ze allemaal netjes aangekocht en toegevoegd via updates.

Het enige zorgelijke dat ik persoonlijk heb is vooral luxe zorgen. Namelijk dat updates aan Designer en Photo nu veel trager komen dan voorheen. Eerst had je enkel Designer en kon je elke maand of 3 weken wel een leuke update verwachten. Toen kwam Photo en moesten ongeveer 12 tot 16 mensen werken aan twee apps. Daarna kwamen de Windows versies van beide apps en een iOS iPad versie van Photo. Nu dus ook nog Publisher, dus met laten we zeggen 20 mensen op dit moment moeten ze straks 6 of 7 apps onderhouden.

Updates gaan nu veel trager dan voorheen, wat ook wel logisch is omdat er minder te fixen valt en de apps veel stabieler zijn geworden. Persoonlijk zou ik veel liever een Live Trace functie in Designer zien of een animated Gif functie in Photo of Designer ipv een compleet nieuwe app genaamd Publisher dat vooral op desktop publishing (print) DTP gericht is. Die doelgroep is namelijk zo dood als het maar kan zijn en daar valt echt niet zoveel meer in te verdienen. Ik ga deze Publisher app natuurlijk niet kopen alleen omdat ik het setje van drie apps compleet te maken, voor mij heeft deze app totaal geen toegevoegde waarde omdat ik niets bouw dat afgedrukt dient te worden en als ik wel ooit een visitekaartje of flyer moet ontwerpen dan gaat dat net zo goed in Designer, daar heb ik geen InDesign achtige tool voor nodig.

Het voordeel dat Affinity software heeft is dat het aantrekkelijk en toegankelijk is voor iedereen. Je hebt geen goede reden meer om illegaal Adobe te gebruiken wanneer je een volwaardige Photoshop en Illustrator kunt kopen van een ander merk voor eenmalig 55,- per stuk. Dat is heel toegankelijk voor iedereen, zelfs voor mensen met een hobby zoals ik. De prijs zal natuurlijk niet altijd 55,- blijven, ooit, mogelijk bij een volgende betaalde versie zullen ze overgaan op 99,- of iets meer per app omdat het gewoon de waarde van dit soort apps is. Ze verkopen nu hun software op dit moment ver beneden de prijs.

Bijdrager
    Psmiles

@jw54
    Ik werk sinds kort met Photo en Designer. Beide werken heel erg soepel en snel. Er is veel mogelijk, opzet is vergelijkbaar met Photoshop

@Schmoo
    Heb jij al eens psd-files die gemaakt zijn in Aff Ph geopend in Photoshop? Wat wordt er dan niet overgenomen c.q. is niet bewerkbaar?

Vorige week in Pixelmator Pro een layout gemaakt, maar in de geëxporteerde psd-files bleken de tekstlagen allemaal omgezet te zijn naar pixel-formaat, dus niet meer als tekst te bewerken. Ook kleuren in de tekst werden niet overgenomen. Dus mijn hoop is nu op Aff Ph gevestigd, maar ik heb het nog niet kunnen testen. (PixPro is voor mij afgelopen.)

Bijdrager
    SvS

desktop publishing (print) DTP… Die doelgroep is namelijk zo dood als het maar kan zijn en daar valt echt niet zoveel meer in te verdienen.

.
    Deze opmerking is ècht geheel onterecht. Het past alleen niet in je straatje, maar dat wilt niet zeggen dat dit bij de rest ook opgaat.

Kijk eens hoeveel folders per week je in je fysieke brievenbus ontvangt, tenzij je een Nee-Nee sticker op hebt geplakt.
    Kijk eens hoeveel posters er hangen bij de clubs en stichtingen.
    Kijk eens in je supermarkt dat er tòch best veel drukwerk in omloop is.

Verder wel eens met feit dat we garantie willen over het verder ontwikkelen, verbeteren cq updates op de apps. Met deze redenen vind ik de prijs misschien wat te laag voor profs.

Bijdrager
    Shmoo

@Schmoo
    Heb jij al eens psd-files die gemaakt zijn in Aff Ph geopend in Photoshop? Wat wordt er dan niet overgenomen c.q. is niet bewerkbaar?

Nee, sorry. Ik doe al jaren niets meer met Adobe. Enkel PSD, AI, EPS en SVG bestanden geopend van het internet in Affinity app en dat gaat prima voor mijn gevoel.

Kijk eens hoeveel folders per week je in je fysieke brievenbus ontvangt, tenzij je een Nee-Nee sticker op hebt geplakt.

En zelfs dat is aflopende zaak want de gemeente Amsterdam is al bezig met een JA-JA sticker. Zodra dat er door is zullen andere natuurlijk heel snel volgen en krijg je algemene wetgeving die het niet meer toestaat om zomaar reclame in iemands brievenbus te stoppen maar draaien we de rollen om, dat je moet aangeven wanneer je het wel wilt hebben. En dat klinkt ook heel logisch, we doen dat ook met email. Het is strafbaar, je mag niet zomaar iemand mailen met je commerciële geneuzel. Dus waarom mag je dat dan wel via drukwerk in iemands brievenbus doen terwijl dat ook nog eens heel milieuonvriendelijk is om allemaal te maken.

Plus het feit dat heel veel mensen uit de drukwerkindustrie nog echte diehard Adobe fans zijn. Die mensen zijn zo trouw aan Adobe als wij aan Apple zijn. Dat zijn de mensen die hier verdedigen dat 65,- per maand helemaal niet veel geld is voor software en een machine van 3.000 ook prima te doen is terwijl ze niet begrijpen dat wanneer je Affinity software zou gebruiken je ook je werkzaamheden kunt doen met een 1800,- computer. Het enige dat ze kunnen roepen is, als je dat geld niet kunt opbrengen wat ben je dan van professional. Toch!?

Verschil is wel dat Affinity mogelijk 20 tot 30% van hun licenties haalt uit mensen met een hobby wanneer je kijkt naar Designer en Photo, die 30% minder licenties zal je moeten opvangen bij Publisher naast de veel mensen die sowieso niet switchen vanwege hun Adobe gevoel. Het is echt niet allemaal goud dat blinkt en zo’n app bouwen kost echt veel geld. Dat opgeteld dat ze al meer dan 2 of 3 jaar hun software beneden hun prijs verkopen om ĂĽberhaupt een doelgroep te creĂ«ren. Ga er maar eens aanstaan. Ik zou veel meer ruimte zien voor een Affinity Animate of Affinity After Effects. Dat zijn namelijk groeiende doelgroepen bij Adobe en overal waar je kijkt in je browser of apps zie je steeds meer dingen op subtiele manieren een klein beetje bewegen.

Ik gun jullie best je InDesign kloon want het zal vast richting begin 2019 een prima pakket zijn. Het is alleen jammer dat veel mensen er dan niets aan zullen hebben omdat niemand een tijdschrift voor zijn plezier gaat lopen maken. ?

Bijdrager
    jw54

Nou, nou Shmoo,
    niet zo somber. Net zoals ze 20 jaar geleden riepen, dat het papierloze tijdperk er aan kwam, blijkt dat best mee te vallen. MKB zal volgens mij nog wel een aantal jaren drukwerk willen (van zakelijk tot flyers, folders, magazines e.d.).

Maar een mooi en interessant stuk over Affinity!

Bijdrager
    SvS

Fysieke drukwerkproducten zullen wel gewoon blijven. Verpakkingen!
    Je wilt iPhone toch niet los kopen zonder doosje?;-)

Reclame en kranten zullen wel wat minder worden, gok ik ook zo.
    Maar helemaal verdwijnen? Voorlopig niet. Ik betaal ook liever iets meer voor een degelijk stuk software dan €49,99 voor iets wat hobbymatigs ingezet kan worden op z’n Pixelmator’s. We gaan het vanzelf zien.

Bijdrager
    pruus

Dank voor het delen Shmoo!

Bijdrager
    KarelWillem

Je wordt doodgegooid met papieren drukwerk.
    Die business is verre van dood natuurlijk.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de zooi die een gemiddelde schoolleerling in zijn of haar loopbaan mee naar huis krijgt.
    Zelfs op scholen die werken met laptops of tablets is dat nog aanzienlijk.

En als je door een winkelstraat loopt zijn de vierkante meters drukwerk genoeg om een heel dorp te beplakken.

Bijdrager
    e.abrahamse

Kijk er naar uit. Jammer dat het nog lang duurt voordat het zomer 2018 is. Voor eenvoudige flyers, kaarten, briefpapier en posters werkt de combinatie van Designer en Photo ook als een competent duo samen. Grotere uitgaven en complexere documenten vragen uiteraard om Affinity Publisher.

Ben net als Shmoo vanaf de eerste dag Affinity Designer en Affinity Photo gebruiker. Hebben een enorme drive om goede software te maken. Komen zelf met goede uitwerking van eigen ideeen en die van gebruikers. Elke keer weer zinvolle toevoegingen en verbeteringen. Veel video’s over de werking van deze programma’s op Youtube en Vimeo. Kijk maar eens naar het enthousiasme waarmee mensen hun eigen werk en de werking van Affinity Designer en Photo voor het voetlicht brengen.

Werkt intuitief en snel. Onvolkomendheden worden snel opgelost. Op hun forum altijd wel een recente beta aanwezig en er is internationaal veel reuring op dit forum om de ontwikkelaars aan de gang te houden.

++++ Eindejaarskorting voor alle Affinity producten van 20% ++++ . Kijk via hamburgermenu in Blog

Bijdrager
    SvS

Sounds good, @e.abrahamse.(y)
    Dichterbij de gebruikers dan Adobe die nu inmiddels monopoliepositie genomen heeft.

Moderator
    Night

Mijn vak is DTP-er. En ik kan me nog goed herinneren dat we ‘vroegah’ állemaal met Quark Xpress werkten. En soms zelfs met CorelDraw. Diezelfde mensen werken nu állemaal met Indesign en Illustrator. Gewoonweg omdat Indesign veelzijdiger was dan Quark tegen een veel interessantere prijs (destijds dan) en Illustrator stukken professioneler aanvoelde dan CorelDraw.

Als Infinity mij en mijn vakbroeders die keuze wederom biedt (let op: keuze, want in de tussentijd was er gewoon geen keuze*), dan zullen veel kleinere bureaus best wel oren ernaar hebben om over te stappen naar de Infinity suite, ook omdat Infinity nu de gehele suite biedt (vector/bitmap/DTP). Wat dat betreft hebben ze nu de hele markt afgedekt en ik voorzie een grote tweedeling in de sector. Adobe zal hard moeten vechten om zijn marktpositie zoals die nu is, te handhaven, als die al niet verloren is.

*) In die periode kon/kan Adobe doen wat ze wilde, ook qua prijs. De mensen konden niet anders meer dan volgen en het maar slikken.

Ik juich deze concurrentiestrijd alleen maar toe, omdat wij als gebruikers er alleen maar beter van zullen worden en de makers – in dit geval vooral Adobe – zich gedwongen zullen zien eens te gaan luisteren naar hun gebruikers en – zoals Infinity nu laat zien – bugs etc. sneller en directer zullen aanpakken en de prijzen ook onder druk komen te staan.

Kortom: one to follow(y)

PS: wat wordt hun volgende project? Een magische combinatie van Dreamweaver, Muse, iWeb, Blocs, Sparkle etc. als dé perfecte website-builder?

Bijdrager
    SvS
    Night op 19 december 2017

Mijn vak is DTP-er. En ik kan me nog goed herinneren dat we ‘vroegah’ állemaal met Quark Xpress werkten. En soms zelfs met CorelDraw. Diezelfde mensen werken nu állemaal met Indesign en Illustrator. Gewoonweg omdat Indesign veelzijdiger was dan Quark tegen een veel interessantere prijs (destijds dan) en Illustrator stukken professioneler aanvoelde dan CorelDraw.

Als Infinity mij en mijn vakbroeders die keuze wederom biedt (let op: keuze, want in de tussentijd was er gewoon geen keuze*), dan zullen veel kleinere bureaus best wel oren ernaar hebben om over te stappen naar de Infinity suite, ook omdat Infinity nu de gehele suite biedt (vector/bitmap/DTP). Wat dat betreft hebben ze nu de hele markt afgedekt en ik voorzie een grote tweedeling in de sector. Adobe zal hard moeten vechten om zijn marktpositie zoals die nu is, te handhaven, als die al niet verloren is.

*) In die periode kon/kan Adobe doen wat ze wilde, ook qua prijs. De mensen konden niet anders meer dan volgen en het maar slikken.

Ik juich deze concurrentiestrijd alleen maar toe, omdat wij als gebruikers er alleen maar beter van zullen worden en de makers – in dit geval vooral Adobe – zich gedwongen zullen zien eens te gaan luisteren naar hun gebruikers en – zoals Infinity nu laat zien – bugs etc. sneller en directer zullen aanpakken en de prijzen ook onder druk komen te staan.

Kortom: one to follow(y)

PS: wat wordt hun volgende project? Een magische combinatie van Dreamweaver, Muse, iWeb, Blocs, Sparkle etc. als dé perfecte website-builder?

.
    Helemaal eens! Het gaat nog spannend worden, mits dat DTP-software van Infinity serieus echt wordt aangepakt.

En over dat PS-je; laat dat aub door een ander bedrijf / afdeling verrichten, die daar een stuk handiger in zijn. ‘Schoenmaker, blijf bij je leest’ en deze afdeling de magische drie programma’s goed op elkaar laten aansluiten.

Bijdrager
    KarelWillem
    Night op 19 december 2017

Mijn vak is DTP-er. En ik kan me nog goed herinneren dat we ‘vroegah’ állemaal met Quark Xpress werkten….

(Aldus) Pagemaker.

QuarkXpress kwam pas een paar jaar later.

En als illustratie-pakket was daar het onvolprezen (Macromedia) Freehand.

Zowel Pagemaker als Freehand zijn apps die later door Adobe zijn overgenomen.

Bijdrager
    SvS

O ja! Freehand, dat was op mijn stageplek ook.;-)
    Pagemaker leek toch een beetje op Wordperfect (Mac)?

Ik kende alle toetsencombi van QuarkXPress uit mn hoofd en bij Indesign nog steeds niet. Dan ben je pas ouder aan het worden…:roll: Software is ook complexer geworden in loop der tijd (zowel in positieve als negatieve zin).

Bijdrager
    KarelWillem
    SvS op 20 december 2017

…Pagemaker leek toch een beetje op Wordperfect (Mac)?…

Totaal niet nee.

WP was een wordprocessor werkpaard, met in latere versies een preview-functie.

Pagemaker was echter een compleet wysiwyg pakket.

Bijdrager
    peterdh

Waar ik heel benieuwd naar ben is of je met Publisher ook indesign bestanden kunt gaan inlezen.
    Veel mensen die willen switchen hebben nog hun historie, die je niet opnieuw wilt maken.
    @karelwillem: micro/macromonteur, zo ben ik ook begonnen:)

Bijdrager
    Pharris

Toen ik begon als dtp-er, was Quark Xpress min of meer de standaard. Pagemaker had wat dingen die beter waren, maar bij ons was er vrijwel niemand die er mee werkte. Aldus werd overgenomen door Macromedia en later werd Macromedia weer overgenomen door Adobe. Die bouwden Freehand om tot InDesign en noemden het de “Quark-killer”. Ik heb InDesign direct met open armen ontvangen omdat InDesign als enige opmaakprogramma met transparante (psd) bestanden kon werken. Tot en met versie 2.5 stelde InDesign niet veel voor, maar daarna werd het programma een volwaardige vervanger van Quark Xpress. Nog steeds vind ik InDesign een geweldig programma om mee te werken, maar de monopoliepositie die zij hebben met hun drie-eenheid van InDesign, Photoshop en Illustrator is Adobe naar mijn idee naar het hoofd gestegen. Zeker toen aanleveren in PDF gestandariseerd werd in plaats van het aanleveren van open bestanden.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat de toekomst ons biedt op basis van wat Affinity ons laat zien!

Moderator
    Night
    peterdh op 21 december 2017

Waar ik heel benieuwd naar ben is of je met Publisher ook indesign bestanden kunt gaan inlezen.)

Daar zullen de gebroeders Markzware t.z.t. vast wel op inspringen…

Bijdrager
    SvS

Zeker toen aanleveren in PDF gestandariseerd werd in plaats van het aanleveren van open bestanden.

.
    Dat is nog steeds hele fijne manier van aanleveren! (ze begonnen wel eens met het eisen van cPDF, certified, wat dus heel erg duur was, om zo’n enfocus-pakket te aanschaffen, gelukkig zijn ze er van af gestapt.

Zo’n gedoetje om alles te verzamelen en op CD-tje te branden om naar de drukkerij te brengen, nu volstaat ’n PDF-bestandje via de mail of wetransfer:-D Ideaal toch en hoop dat deze heren dat ook snappen, dat 1 compleet bestandje versturen tegenwoordig de norm is. Zal wel, toch?

Maar idd, meer opmaakvrijheid en het kunnen plaatsen van .psd was voor ons ook de reden voor overstap.

Moderator
    Night

Mwoh, Ik gebruik nog steeds Pitstop Pro om PDFs te controleren, optimaliseren en certificeren.

Bijdrager
    olbo

Mooi ontwikkeling. Ik ben zeer benieuwd. Ik blijf het volgen.

(eigenlijk ook een beetje (erg) Adobe moe)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 100)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.