30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Blieper

Affinity Publisher 1.8 update

Voor de mensen die Affinity gebruiken, er zijn voor alle drie updates, inclusief IDML import:-)

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Dank voor de tip. Publisher heb ik direct bij Affinity gekocht. Update heb ik binnen gekregen. Designer en Photo via de Apple App Store. Nog niet gezien. Was is IDML import?

Inactief
    Anoniem

Dat is echt super!

@Roosje: IDML is een bestand van adobe zodat je Indesign bestanden ook in een oudere versie van Indesign kunt openen (in ieder geval dat, weet ik veel meer haha). (Of zoals in dit geval, in een ander programma wat dat bestandformaat ondersteunt; je behoud dan al je lagen en bewerktopties*
    .
    Bedankt voor de tip! Ik ga gelijk updaten:)
    .
    *Voor zover mogelijk
    .
    Edit: (IDML: inDesignMarkupLanguage : https://whatis.techtarget.com/fileformat/IDML-Adobe-InDesign-Markup-file )

Bijdrager
    SvS

Ja, super, ik heb net alle drie geupdate en kan nog geen mening over geven, maar de genoemde uitbreidingen/verbeteringen zijn meer dan welkom.

Lees maar hier: website Affinity over 1.8.

Bijdrager
    Roosje

Maikelw,

Dank voor de uitleg. Had alle Adobe documenten al overgezet naar Affinity. Vervolgens alles van Adobe verwijderd van de iMac. Toch handig als je nu nog een Adobe document krijgt. Kan ik deze makkelijk omzetten.

Inactief
    Anoniem

<p class=”cite”>Roosje op 26 februari 2020 om 14:53</p>
    Maikelw,

Dank voor de uitleg. Had alle Adobe documenten al overgezet naar Affinity. Vervolgens alles van Adobe verwijderd van de iMac. Toch handig als je nu nog een Adobe document krijgt. Kan ik deze makkelijk omzetten.

Ha, je bent al een stapje verder dan ik:) Ik zit nog in de transitie fase: Ik moet helaas nog veel oude projecten openen in Indesign en ik weet helaas nog te weinig van Affinity om echt productief te zijn, dus het is een fantastich gegeven dat IDML: Waar ik vast loop in Affinity gebruik ik indesign, zet het dan klaar als IDML en importeer het in mijn document van Affinity. Super, echt super dit. (Maar wel een echte learning curve zeg.. wat is die suitte anders 🙃

Bijdrager
    Blieper

<p class=”cite”>Roosje op 26 februari 2020 om 14:44</p>
    Blieper,

Dank voor de tip. Publisher heb ik direct bij Affinity gekocht. Update heb ik binnen gekregen. Designer en Photo via de Apple App Store. Nog niet gezien. Was is IDML import?

Nou ik heb net een magazine van 84 pagina’s Full Colour naar IDML gezet in InDesign, maar die opent Affinity Publisher wel, maar hij vliegt er gelijk weer uit, dus dat is nog in de kinderschoentjes. Ik heb inderdaad wel een goede hoop, wellicht is het bestand van InDesign wat gecompliceerder dan ik dacht…

In het crash report geeft hij een melding van de com.apple root utility, dus wellicht is het nog wel de Apple zelf;-)

Ben wel blij met de updateverder, ga het eerst weer even testen….

Bijdrager
    Blieper

Heb het bestand nu ook al gehalveerd naar 42 pagina’s. Helaas, same as before…
    Moet ook zeggen dat het retetraag was om alles op te bouwen. Eindelijk klaar dan was het een hel om naar een nieuwe pagina te gaan, heb het nu wel ff gehad om uit te zoeken waarom… I don’t know…

Ik ben voorlopig ècht nog wel afhankelijk van Adobe InDesign. Heb wel vertrouwen in Affinity.

Bijdrager
    SvS

En illustrator EPS/ai importeren is soms een drama als er geen export met PDF gedaan is. (rasterizing, heel klein, met geen mogelijkheid vector bestand te opblazen) dus men zou vector afbeeldingen opnieuw moeten opslaan als EPS/ai, maar dan met juiste vinkjes ‘aan’.

Acrobat gebruik ik ter check voor het naar drukkerij gaat; of PDF goede resolutie heeft en of er onverhoopt RGB afbeeldingen in zitten of extra steunkleuren. Dus die twee… en Indesign kan ik zelf bijna aan wilgen hangen. Het is alleen nog data merge (automatisering invullen van gegevens bij tekstkaders, denk aan personaliseren van documenten bijv. Affinity is ver, erg ver, maar nog niet volwassen genoeg voor een compleet set voor grafische ZZP’ers.

Bijdrager
    KarelWillem

Importeren gaat prima en snel, maar tekst verloopt hier echt in elke kolom, en de stramien-pagina wordt achter de werkelijke pagina gezet op een of andere manier.

Bijdrager
    peejeejee

<p class=”cite”>Blieper op 26 februari 2020 om 15:18</p>

<p class=”cite”>Roosje op 26 februari 2020 om 14:44</p>
    Blieper,

Nou ik heb net een magazine van 84 pagina’s Full Colour naar IDML gezet in InDesign, maar die opent Affinity Publisher wel, maar hij vliegt er gelijk weer uit, dus dat is nog in de kinderschoentjes. Ik heb inderdaad wel een goede hoop, wellicht is het bestand van InDesign wat gecompliceerder dan ik dacht…

In het crash report geeft hij een melding van de com.apple root utility, dus wellicht is het nog wel de Apple zelf;-)

Ben wel blij met de updateverder, ga het eerst weer even testen….

Hoi Blieper, zelf heb ik inmiddels enkele magazines vanuit Indesign geëxporteerd naar IDML en met succes geopend in Publisher. Maar in het begin ook software crashes gehad. Mijn ervaring was alleen dat deze crashes bij mij vaak font gerelateerd waren.
    Ik gebruik Affinty Publisher tegenwoordig in combinatie met RightFont 5. Die combinatie bevalt mij goed. Er zit een prima werkende auto activation in. Het enige waar ik Adobe nog voor gebruikte was voor de kleurscheidingen controle (Acrobat professional) )  Maar dat kan ook Publisher ben ik achter. Door via  Studiolink binnen Publisher naar de knop Photo gaan. Je kunt dan de kleurscheidingen van je Publisher document controleren via de channels.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door peejeejee.
    Bijdrager
    SvS

Thanks, peejeejee!!

Bijdrager
    Roosje

peejeejee,

Hartelijk dank voor het delen van je kennis/ervaring. Een ieder kan er zijn voordeel meedoen. Hoop dat Blieper nog een keer gaat testen en je adviezen gaat gebruiken.

Bijdrager
    Roosje

peejeejee,

Even op de pagina van RightFont 5 gekeken. Deze app is echt een aanrader om aan te schaffen.

Bijdrager
    peejeejee

Klopt Roosje, net als de Affinity software eigenlijk. Mooi stabiel en veel waar je geld.:-)

RightFont 5 is alleen voor Apple gebruikers trouwens, een Windows variant ontbreekt.

Bijdrager
    Shmoo
    Bijdrager
    Roosje

Shmoo,

Wil graag leren. Op welke manier werkt de Typeface.app als ik een Indesign document met IDML wil omzetten naar Publisher?

Bijdrager
    Blieper

Hallo,

Jan goed om te horen dat er toch mee gewerkt wordt en om zo toch de ‘issue’s’ als opmerking te melden.

Ik ben op het werk ook al vaak bezig om bestanden al te maken in Affinity, dat gaat op zich goed en snel. Maar uiteindelijk durf ik het voor onze RIP nog niet echt aan. Ook omdat ik eerst wil wachten totdat ‘Datamerge’ ècht geïmplementeerd is in het programma.

Het is nooit verkeerd om eerste alles goed te testen en pas definitief over te gaan. We hebben nu 3 Adobe Suites lopen en daar zouden er al wel 2 van weg kunnen. Dat scheelt al een hoop geld.

Ben over het algemeen erg tevreden over Affinity (all of tem), werkt snel en de vormgeving en de extra’s die InDesign (nog) niet heeft vind ik ook wel wat hebben. Ook de manier waarop ze de menu’s hebben ingedeeld. Het is natuurlijk wel even wennen als je InDesign gewend bent, maar als je er weer 2 weken mee gewerkt hebt is het alweer bijna automatisme qua werken.

@Roosje, ik ben thuis nog aan het stoeien met dat magazine van 84 pagina’s. Nou moet ik zeggen dat ik denk dat het ook door de fonts komt. Aangezien het een carnavalsblad is, waar heel veel diverse fonts in zitten van alle adverteerders en dan nog de stukjes zelf, zal dat wel het issue zijn. Ik ben nu een weekendje weg, maar ga het vande week wel weer even opsplitsen om het wederom te halveren en wil dan eens zien wanneer het importeren dan toch uiteindelijk goed zal gaan. Succes allemaal met testen en werken ermee [duimpje]

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Hoop van harte dat het pad van peejeejee ook een oplossing is. Zelf heb ik het getest en het werkt perfect. Wil nu alleen het verschil weten tussen RightFont 5 en Typeface. De voor- en nadelen, werkbaarheid. Hoop dat Shmoo dit kan uitleggen.

Ook zie ik dat je een persoonlijk bericht hebt gestuurd. Deze is niet aangekomen. Er is ook een Roosje die lid is sinds 2006 en in Hoogerheide woont.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Roosje.
    Bijdrager
    Blieper

@Roosje, Ik heb géén persoonlijk bericht gestuurd hoor het was een ‘@’ aan Roosje…

Ik heb in het begin al eens met RightFont 5 gewerkt en weet dat ik toen gekozen heb voor FontExplorer X Pro, waarom weet ik niet meer, maar ik zal het zeker nog eens gaan proberen, maar dat doe ik alleen thuis privé…

Ben er nog niet uit in ieder geval. Heb het nog geprobeerd, maar hij loopt niet lekker met openen vanaf IDML…

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Succes met de testen. Laat me weten hoe je het met IDML hebt opgelost. Shmoo gaf nog de tip voor Typeface. Deze heb ik bekeken. Heeft minder mogelijkheden dan RightFont 5. Tot nu toe heeft deze mijn voorkeur.

Bijdrager
    Blieper

Nou…,

Het was een hele speurtocht, maar ik heb telkens wat items verwijderd, waarvan ik dacht, dat kent Affinity helemaal niet.

Ik kwam er ook achter dat als lijnen een uiteinde hebben , dan laat hij die weg en maakt er gewoon een rechte lijn van.

Uiteraard wordt alle GREP weggelaten en wordt er niets mee gedaan. Weet ookniet of dat het euvel was. Heb uiteindelijk vrij veel weggegooid en alle fonts weggeschreven naar 1 font en wel de Helvetica condensed.

Wat me ook opviel was dat veel pdf-je die geplaatst waren, dat daar de letterfonts ook een grote abracadabra is en jah, die zitten meestal ingebakken, maar daar maakt Affinity één grote puinhoop van. Het is voor mij nog lang niet over, gezien ik heel veel documenten aangeleverd krijg en vooral pdf waar ik in InDesign altijd goed mee uit de voeten kon.

Maar ik geef niet op. Ik kijk uit naar nog meer mogelijkheden die gaan volgen van de Affinity updates [looking forward…]

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Jammer dat het nu niet lukt. Je ervaringen geef je die ook door aan Affinity?

Bijdrager
    SvS

Idd, en als je toch Adv’s geïmporteerd hebt, kun je gelijk alles binnen dat kader omzetten in ‘curves’. Wel ’n werk, he?

Het is daarom wel begrijpelijk dat drukkerijen zoals bijv. drukwerkdeal liever pdf’s met lettercontouren krijgen.

Bijdrager
    Blieper

1.8.2 is ook uit:-)

Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Weet je wat er nu vernieuwd is?

Bijdrager
    Roosje

SvS,

Dank voor de tip. Op welke manier bij Affinity heb je deze informatie gevonden?

Bijdrager
    Blieper

Als je in je Dock op het blauwe icoon van de ‘App Store’ klikt daarna ‘Updates’ (onderaan links), dan zie je wat de update informatie is… klik op ‘Meer’

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door Blieper.
    Bijdrager
    Roosje

Blieper,

Dank voor je uitleg. Affinity Publisher heb ik rechtstreeks bij Affinity gekocht. Vanochtend een update gekregen. Photo en Designer via de App Store gekocht. Nog geen update ontvangen. SvS heeft zijn informatie over de updates bij Affinity gevonden denk ik. Zou graag willen weten waar je bij Affinity deze informatie kan vinden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.