7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    rapplew

Afdrukken 10×15 foto papier. witte rand

Misschien een verschrikkelijke domme vraag. met een heel simpel antwoord.
    Maar ik krijg het niet voor elkaar.
    Ik wil een aantal foto afdrukken op mijn HPDeskjet F2480
    Dit moet dan gebeuren op 10×15 cm fotopapier.
    Nu krijg ik steeds onder aan de foto (het laatste deel wat uit de printer komt) een witte rand.
    Terwijl ik in photoshop en bij de printer ” zonder rand” heb geselecteerd.
    Oja. ik kies ook nog “aanpassen aan papier formaat”

Wat doe ik fout?

Bijdrager
    nookie

Wat je fout doet weet ik niet. Om dit soort dingen te voorkomen print ik altijd twee foto’s van 10×15 op een A4 foto papier en dan uitsnijden. Document in PS maken van A4 formaat en daar twee foto’s onder elkaar zetten en uitprinten.

Scheelt een hoop gedoe.

Bijdrager
    KingAchille

Écht randloos printen kunnen weinig printers… Is het je in het verleden al wel gelukt?

Bijdrager
    stavos

Als de printer de inkt op het papier zet, moet het papier wel op de juiste plaats blijven zitten om de afdruk correct te krijgen. En aangezien het lastig wordt om het papier “vast te houden” op een plek waar de inkt nog nat is, zal er dus altijd een wit-rand over blijven. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk)

Bijdrager
    Brainalyser

Je moet bij dit soort dingen een marge van 2 a 3 mm bij je foto rekenen, dus als jij A5 gaat printen moet je document niet 210 x 148 zijn maar 216 x 154, dat houd wel in dat je iets wat van je rand verliest maar zo moet het nou eenmaal. Ik heb laatst kerstkaarten laten drukken en bij iedere drukker die ik tegen was gekomen moest het document met deze marge worden aangeleverd word om hem met zekerheid randloos af te laten drukken. als je zo min mogelijk van de rand wil verliezen en het niet erg vind om een paar keer test afdrukken te maken zou je eerst met een marge van 1 mm kunnen beginnen.

EDIT: 10 x 15 is natuurlijk A6 dus dat is om precies te zijn 148 x 105 mm, maar daar geld ook hetzelfde voor dus als je je foto 154 x 111 maakt kom je goed uit.

Bijdrager
    Berrt

Een digitale foto heeft het formaat van 10,45 x 14,8, dus er blijft altijd wat wit over tenzij je een deel van je foto buiten het formaat laat steken. De maat 10,45 x 14,8 is 1/4e van het A4-formaat.

Je printer instellingen moet dus het formaat 10 x 15 hebben en dan nog houd je witte randen over.

Bijdrager
    2getherdiver

Zoals ik het lees print je op 10 x 15 cm. Er is van (o.a.) HP ook een papier verkrijgbaar met een zgn. transportrand. Deze zit met een perforatie vast aan het kaartje van 10 x 15. Na het printen kan je deze ervan af scheuren/snijden. En ik denk dat je een nieuwe printstijl moet aanmaken met de door jou gewenste specs. Ik heb een vermoeden dat ergens je instellingen conflicteren dus even met een schone lei beginnen. Suxx

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.