11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    abbenhui

[Opgelost] afdruk ‘probleem’ in Photoshop

Weer eens iets nieuws. Foto’s afdrukken in PS ging tot gisteren gewoon.
    Vanmorgen laad ik een foto in PS, gemaakt met de iPhone (zoals bijna altijd).

Opdracht: afdrukken geeft deze melding:

En de opdrachten “Bestand/Afdrukken” zijn nu ook grijs. Bij nog twee foto’s hetzelfde resultaat.

Ik laad een vierde foto in, met dezelfde iPhone gemaakt: probleemloos. Opdrachten ook weer beschikbaar.
    Ik ga terug naar de eerste, tweede en derde foto: de melding zoals hierboven.

Uiteindelijk wat dingen geprobeerd en nu blijkt dat wanneer ik het formaat van de foto’s (let wel: deze drie foto’s) wijzig, er normaal afgedrukt kan worden.

Van de foto die wel kon afdrukken had ik het formaat niet gewijzigd; en: die foto is gemaakt op een datum tussen de andere foto’s in.

Iemand enig idee wat hier gebeurt?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week geleden door Night. Reden: topic opgelost
    Bijdrager
    abbenhui

Meteen maar even zelf reageren:

– het is (vanzelf 😄 ) op gelost

– en op een heel oud forum vond ik nog deze:

Nu niet nodig gehad, maar handig om te bewaren 😄

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij mijn weten is command-alt-shift geen toetscombinatie bij het opstarten. Het staat ook niet in de lijst van Apple.

Kan er ook niks over vinden dus dan vraag ik mij af of opstarten alléén ook geholpen zou hebben.

Bijdrager
    abbenhui

@hendrikijzerbroot:  bedoeld wordt bij het starten van PS.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door abbenhui.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb deze combinatie geprobeerd bij het opstarten van PS CC. Er wordt dan gevraagd of je de instellingen wilt verwijderen. Dat betekend dus dat er op zijn minst één plist bestand wordt verwijderd (maar mogelijk ook meer) met vele instellingen natuurlijk. Dat is een nogal rigoureuze handeling omdat je dan meer kwijt bent dan je lief is.

Bovendien lijkt het bij jou vanzelf weer goed te gaan, dan zal de oorzaak toch niet met instellingen te maken hebben.

Ik heb het zelf overigens ook wel eens meegemaakt dat in een reeks jpeg bestanden er een paar zaten die raar deden zodra ze verwerkt moesten worden. Ik weet niet meer wat er precies fout ging maar ze waren ook allemaal uit de zelfde bron (camera). Ik kon ze echter wel gewoon openen als los bestand. Het enige wat ik mij voor kan stellen hoewel ook onwaarschijnlijk is een corrupte heading, dus de Exif data.

Bijdrager
    abbenhui

Beste Hendrik,

ik heb het zelf niet geprobeerd omdat het probleem spontaan verdwenen was.
    Zoekend naar een oplossing kwam ik op een forum deze tip tegen van iemand die zei dat hij het hiermee opgelost had.
    Dank voor je waarschuwing dat er wellicht meer wordt weggegooid dan je wilt.

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien een overbodige vraag, maar heb je je printer al eens uit en weer aan gezet? En kun je wel gewoon printen vanuit andere applicaties?

Bijdrager
    abbenhui

Ik kon zelfs vanuit PS gewoon printen, alleen niet met specifiek drie foto’s. Andere foto geen probleem. Uiteindelijk wat dingen geprobeerd en nu blijkt dat wanneer ik het formaat van de foto’s (let wel: deze drie foto’s) wijzig, er normaal afgedrukt kan worden.

En daarna kon ik opeens weer alle foto’s printen. Het heeft zichzelf opgelost, zeg maar.

Sleutelbeheerder
    Night

Dus typisch weer zo’n vaag Adobe probleem. net zoiets als je handje in Illustrator ineens kwijt zijn…en pas weer terugkrijgen als je Word afgesloten hebt. Vroeger was Adobe toonaangevend. Tegenwoordig zijn ze dat nog steeds, maar dan in het creëren van vage bugs.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De oorzaak kan natuurlijk ook bij Word liggen. Maar hoe dan ook, het blijft erg vreemd want programma’s draaien al een aantal jaren in beschermd geheugen.

Bijdrager
    abbenhui

Nou ja. Met dank voor de bijdragen tot nu toe: het is opgelost en ik sluit af.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.