15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Superdude

Afbeeldingen en documenten scheiden van elkaar

Forumleden,

Ik heb een iMac late 2013 met macOS Mojave. Ik heb mijn OS op een externe SSD staan en intern zit een HDD van 1 TB. Op de HDD heb ik mijn gebruikers-map staan. Ik heb nu bijna 900 GB(!) aan afbeeldingen op de HDD staan. Natuurlijk zijn deze ook gebackuped. De HDD is nu bijna vol ook omdat de documenten-map er op staat. Is het mogelijk dat ik de mappen Afbeeldingen en Documenten op een andere schijf zet. Dus deze 2 mappen van elkaar scheidt? Of moeten deze bij elkaar blijven staan omdat ze allebei in de thuismap staan?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Superdude

Bijdrager
    nnsa

Dat is zeker mogelijk. Sleep de map met afbeeldingen naar je SSD o.i.d.

Open daarna Foto’s app met ingedrukte Optie-toets en kies de bibliotheek op de nieuwe plaats.

Als dit goed werkt, kan je de oorspronkelijke map met de bibliotheek van de afbeeldingen verwijderen.

Bedenk nog wel hoe je één en ander gaat backuppen in het vervolg.

Bijdrager
    Superdude

Bedankt voor je antwoord. Alleen wil ik mijn afbeeldingen-map laten staan en de map documenten verplaatsen. Doe ik dat op dezelfde manier?

Ik maak altijd een backup van de foto’s op 3 verschillende media: Op M-Discs, daar kan 10 Gb per disc op, deze liggen niet in huis, op een externe HDD en nog een keer op een NAS. Mijn vrouw maakt heel veel foto’s voor haar hobby en is als de dood dat er iets kwijtraakt! Daarom doe ik de backup op deze manier.

Ik hoop dat je mijn vraag nog kan beantwoorden. Alvast bedankt.

Superdude

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat de map Documenten staan waar hij staat, en verplaats gewoon de inhoud naar een map op een andere schijf. Als je dan die andere map in de navigatiekolom van de Finder zet (en de originele Documenten er uithaalt), ben je grotendeels klaar ‚ÄĒ je zou ook nog een alias in de originele Documenten kunnen zetten die naar de nieuwe verwijst, zodat je ook via daar snel in de nieuwe uit kunt komen.

Bijdrager
    Superdude

Bedankt voor je antwoord. Nu heb ik nog een ander probleem. Ik heb nml. macOS Mojave op de SSD ge√Įnstalleerd voordat ik de HDD leeg heb gehaald. Nu staan er dus allemaal systeembestanden op de HDD die niet meer gebruikt worden. Ik wil eigenlijk alleen de grote mappen (Afbeeldingen, documenten, films, muziek en programma’s) op deze schijf laten staan en de rest op de SSD. Hoe moet ik dit doen?

Ik zie op verschillende plekken ook een map “Bibliotheek” staan? Wat moet ik daarmee? Dus kortom, kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt,

Superdude

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Superdude op 20 januari 2019 om 12:25</p>
    Bedankt voor je antwoord. Nu heb ik nog een ander probleem. Ik heb nml. macOS Mojave op de SSD ge√Įnstalleerd voordat ik de HDD leeg heb gehaald. Nu staan er dus allemaal systeembestanden op de HDD die niet meer gebruikt worden. Ik wil eigenlijk alleen de grote mappen (Afbeeldingen, documenten, films, muziek en programma‚Äôs) op deze schijf laten staan en de rest op de SSD. Hoe moet ik dit doen?

Weet je zeker dat je opstart van de SSD? In dat geval z√≥√ļ je de mappen die je op de harde schijf niet meer wilt hebben, gewoon weg kunnen gooien, maar om eerlijk te zijn zou ik daar nogal huiverig voor zijn. Voor je het weet ruim je te rigoureus op en doen dingen het niet meer, of gooi je iets weg dat je later nog wilt hebben.

Als je inderdaad nu vanaf de SSD opstart, kun je in principe ‚ÄĒ denk ik, maar houd me daar niet aan ‚ÄĒ alles van de harde schijf weggooien, behalve de mappen Programma‚Äôs en Gebruikers (plus alle submappen daarvan, natuurlijk). Bedenk wel dat de Finder je niet alles laat zien: als je ‚áß‚Ćė. (Shift+Command+punt) indrukt krijg je ook de verborgen en systeembestanden te zien, en dat zijn er veel meer dan je misschien denkt:)

Ik zie op verschillende plekken ook een map ‚ÄúBibliotheek‚ÄĚ staan? Wat moet ik daarmee?

Er zijn meerdere mappen met de naam Bibliotheek, en van allemaal moet je afblijven als je niet weet waar ze voor zijn:) Ze bevatten namelijk allerlei bestanden en instellingen die nodig zijn voor het systeem, voor programma’s, enz.

Bijdrager
    Superdude

Bedankt voor het antwoord. Ik start inderdaad op van de SSD en op mijn HDD staan nog diverse mappen die nodig waren voor het systeem. Kan ik deze niet eerst hernoemen, bijvoorbeeld door er “old” achter te zetten, en dan proberen of alles nog werkt? Stel dat het niet werkt, dan kan ik de mappen toch weer terug hernoemen? Of kan dat niet?

Ik zie ook in mijn “Favorieten” map in de finder een map “Muziek”. Deze verwijst nu naar een map waar niets in staat. Kan ik deze verwijzing ook naar de HDD laten maken, daar staat nml. mijn muziek allemaal op.

Superdude

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik vermoed dat je in principe alles van de harde schijf af kunt gooien, behalve wat je expliciet wilt bewaren. Hernoemen om te kijken of iets problemen oplevert is een goede manier om het makkelijk ook weer terug te kunnen zetten, ja.

Wat die map Muziek betreft: als je je muziek alleen in iTunes afspeelt, kun je beter daarin naar de voorkeuren gaan en op het tabblad Geavanceerd de locatie van de map iTunes Media te veranderen zodat hij wijst naar waar je muziek ook echt staat.

Bijdrager
    Superdude

Ok√©, ik speel de muziek niet alleen in iTunes af. Maar het moet toch ook mogelijk zijn om in de Finder onder favorieten de juiste “Snelkoppeling” of verwijzing, ik weet het goede woord niet, naar de goede map “Muziek” te maken. Mijn map “Programma’s” wordt wel goed weergegeven. Dit heb ik al een lange tijd geleden gedaan, dus ik weet niet meer hoe helaas.

Wie kan me helpen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik had afgezien van het over symlinks te hebben, omdat ik om de één of andere reden in de veronderstelling was dat die niet naar een ander volume kunnen verwijzen. Dat blijken ze wel te kunnen (harde links kunnen dat niet, daar was ik mee in de war, denk ik), dus het is hier inderdaad een goede oplossing.

Bijdrager
    Superdude

Met de symlinks werkt het! Bedankt! Nu heb ik nog een probleem, nml. op mijn HDD staat ook een map “Bibliotheek”. Dit is niet mijn opstartschijf en ook niet mijn OS-schijf, dus ik wil die map eigenlijk verwijderen. Dat gaat dus niet! Heeft iemand een idee hoe dat wel kan? Je kan de map zelfs niet hernoemen, althans ik zou niet weten hoe dat moet…

Bijdrager
    Superdude

Weet niemand het antwoord hier op?</span>

Superdude op 24 januari 2019 om 16:21
    Met de symlinks werkt het! Bedankt! Nu heb ik nog een probleem, nml. op mijn HDD staat ook een map ‚ÄúBibliotheek‚ÄĚ. Dit is niet mijn opstartschijf en ook niet mijn OS-schijf, dus ik wil die map eigenlijk verwijderen. Dat gaat dus niet! Heeft iemand een idee hoe dat wel kan? Je kan de map zelfs niet hernoemen, althans ik zou niet weten hoe dat moet‚Ķ

Bijdrager
    jv65

De botte bijl methode….

To get rid of stubborn files, first try using the Terminal to run a direct root-level delete command on the file:

Open the Terminal and type this command, followed by a space: sudo rm -rf

Drag the desired file or folder to the terminal window.

Press enter, followed by entering your password.

https://www.cnet.com/news/trash-solution-summary-cannot-delete-files/

En hier nog wat extra info….

https://www.onemorething.nl/community/topic/map-verwijderen-met-behulp-van-terminal/

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>jv65 op 29 januari 2019 om 14:37</p>
    Open the Terminal and type this command, followed by a space: sudo rm -rf

Pas hier heel erg mee op ‚ÄĒ zorg dat je 100% zeker bent dat je de juiste map in het terminalvenster gesleept hebt voordat je op Return drukt! Is het per ongeluk de verkeerde, druk dan op Ctrl+W tot hij weer weg is¬†(Backspace kan ook, maar doe dat omzichtig zodat je niet onbedoeld Return raakt).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.