8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    J-R0eN

afbeelding plaatsen in indesign

hallo allemaal,

ik ben bezig met het maken van een boekje. Ik heb hier niet veel verstand van maar tog lukt het aardig. Nu zit ik met het volgende, voor de voorkant van het boekje heb ik in photoshop een voorkant gemaakt. Deze voorkant heb ik gemaakt in CMYK en met een resolutie van 300 dpi opgeslagen als JPEG.

Maar als ik nu de voorkant.jpg in indesign wil plaatsen is deze enormmm groot. Ik begrijp dat dit komt door de 300 dpi instelling (is tog nodig voor drukwerk?) Ik heb de voorkant even groot gemaakt als de bladzijde van het boekje, dus naar mij idee zal deze gewoon even groot moeten zijn.

Wie ziet er waar het verkeerd gaat?

ik hoor het graag.. :apple:

Bijdrager
    Berend

dat komt inderdaad door de 300dpi instellingen. dan heb je dus een hogere resolutie dus zal het plaatje ook zichtbaar groter worden. Voor drukwerk is dit inderdaad aan te raden.

Bijdrager
    J-R0eN

maar hoe kan ik er dan voor zorgen dat als ik het plaatje plaats hij wel netjes in de bladzijde past? moet ik in indesign ook ergens de instelling op 300 dpi zetten? er wordt daar namelijk niks over gevraagt als je een nieuw document opent?

ik dacht dat indesing standaard 300 dpi was maar dat is dus niet zo?

Bijdrager
    marloez

als je op 1 van de onderstaande icoontjes klikt zal je zien dat je beeld zich aanpast aan het kader waarin je het geimporteerd hebt. Probeer alle varianten maar eens uit en zie wat ie doet!:)

dan staat ie dus meteen op de goede maat.

o ja… beeld selecteren met witte pijltje..;)
    (hoeft niet perse voor dat, maar je ziet dan beter hoe groot ie is enzo…)

Bijdrager
    J-R0eN

@ marloez bedankt :D dat zocht ik..

Nog 1 vraag : blijft de kwaliteit nu gewoon hetzelfde? (omdat het nu gecropt is zeg maar) en gebeurt er voorderest niks met de afbeelding?

Bijdrager
    marloez

het is niet gecropt, blijft gewoon 300 dpi, niks aant handje;)

(als je ziet bij de percentages bovenin dat de afbeelding wel héél erg verkleind is kan je m beter in PS wat kleiner maken (wel 300 dpi laten), maar het is niet noodzakelijk, scheelt alleen in bestandsgrootte)

Bijdrager
    J-R0eN

okeej, harstikke bedankt :apple:

Bijdrager
    Pharris

Als je bij je info-palet op het driehoekje aan de zijkant klikt en daar voor ‘toon opties’ kiest, dan kan je zien:
    – wat voor bestand het beeld is;
    – wat de resolutie van het beeld is;
    – wat de effectieve resolutie (dus wat je daadwerkelijk aan dpi overhoudt na vergroten/verkleinen)
    – welk kleurprofiel het beeld heeft.

Nu is voor jou denk ik zo alleen van belang wat de effectieve resolutie van het beeld is. Dit is (voor mij dan) een handig paletje waarmee je in één oogopslag kan zien of het beeld nog bruikbaar is ja of nee…

Succes verder!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.