17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    JakobD

AEBS + Externe HD

Dag leden. Ik loop nu alweer een tijdje te klooien met mijn AEBS en externe HD. Mijn ‘Netwerk’ ziet er als volgt uit:

UPC – AEBS – iMac

En aan mijn AEBS heb ik een externe HD gekoppeld. Hiermee laat ik time machine automatisch synchen.

Maar nu wil ik ook het laatste deeltje van de Apple experience compleet maken:

Hard drive sharing
    AirPort Extreme can turn your external USB hard drive into a drive you can share with all the users on your network and access securely over the Internet. This feature — AirPort Disk — is a simple and convenient way to share files among everyone in your family, office or class.

Simple to use.
    How does it work? Just connect the external hard drive to the USB port on the back of your AirPort Extreme and — voilà — all the documents, videos, photos and other files on the drive instantly become available to anyone on the secure network, Mac and PC users alike. It’s perfect for file sharing, collaborative projects and more.

You can set up password-protected accounts for everyone on the network or allow read-only access to certain files and folders. If you’re using Mac OS X Leopard, you’ll see the drive in your Finder sidebar, where it’s always available for accessing files and folders. For Mac OS X Tiger and Windows users, a simple-to-use AirPort Disk Utility provides a variety of setup options, including setting the disk to become available whenever you connect to the network.

Access your drive over the Internet.
    Say you’re travelling and you need a file on the hard drive connected to your AirPort Extreme back at home. If you’re a MobileMe member using Mac OS X Leopard, no problem.* You can now access all the files on your shared drive over the Internet. Simply register your AirPort Extreme with your MobileMe account, and your drive appears in your Finder sidebar just like any other attached drive. It’s like having your own personal file server wherever you go.

Kortom. Ik zou graag mijn HD overal ter wereld willen kunnen bereiken op zowel een windows systeem als op een apple.

Op de “\ip-adreshd naam” manier dus in windows

Ik heb wat tutorialtjes doorlopen. Fora bezocht. Zo’n beetje alles wel geprobeerd, maar het is niet erg gemakkelijk allemaal.

Ik heb daarom maar mijn hele set-up gecaptured voor jullie. Wat doe ik nu fout? Wat kan er beter?

Hoop niet dat ik hier wat securitygevoelige informatie gepost heb. Alles is gewoon PassWword protected toch?

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

Bijdrager
    Pieterr
    ”JakobD”

Dag leden. Ik loop nu alweer een tijdje te klooien met mijn AEBS en externe HD. Mijn ‘Netwerk’ ziet er als volgt uit:

UPC – AEBS – iMac

En aan mijn AEBS heb ik een externe HD gekoppeld. Hiermee laat ik time machine automatisch synchen.

Access your drive over the Internet.
    Say you’re travelling and you need a file on the hard drive connected to your AirPort Extreme back at home. If you’re a MobileMe member using Mac OS X Leopard, no problem.* You can now access all the files on your shared drive over the Internet. Simply register your AirPort Extreme with your MobileMe account, and your drive appears in your Finder sidebar just like any other attached drive. It’s like having your own personal file server wherever you go.

Kortom. Ik zou graag mijn HD overal ter wereld willen kunnen bereiken op zowel een windows systeem als op een apple.

Heb je de allernieuwste AirPort Extreme? Als ik me niet vergis is dat Internet Delen gedoe een nieuwe feature die er pas sinds de nieuwste lichting (afgelopen week) inzit.

Misschien dat het ook op de oudere werkt als je de laatste firmware installeert:
    http://support.apple.com/downloads/Time_Capsule_and_AirPort_Base_Station_Firmware_Update_7_4_1

Gast
    Anoniem

Ik heb de oude AEBS.

Maar volgens mij moet het hiermee ook kunnen sinds de nieuwste firmware upgrade en airport utility update:

http://www.macrumors.com/2009/03/05/apple-releases-airport-and-time-capsule-firmware-update-adds-remote-file-access-to-older-models/

Notably, the update also enables remote access to attached drives for both previous AirPort Extreme Base Station 802.11n models as well as the first-generation Time Capsule.

Ik lees ook al in oudere topics van nov 2008 oid dat mensen in staat zijn om met zo’n setup bijvoorbeeld itunes op de zaak te luisteren of een film bij vrienden te kijken. Ik krijg het alleen niet voor elkaar.

Had wel een klein succesje op een windows laptop. Maar dan zat ik op hetzelfde netwerk. En ik heb nu met statische ip’s wat geprobeerd. Maar daar snap ik niets van en sindsdien lukt ook dat niet meer.

Het overigens een nieuwe username. Problemen met de oude. PM al naar een crewlid verstuurd.

Bijdrager
    Pieterr
    ”JakobD2″

Ik lees ook al in oudere topics van nov 2008 oid dat mensen in staat zijn om met zo’n setup bijvoorbeeld itunes op de zaak te luisteren of een film bij vrienden te kijken. Ik krijg het alleen niet voor elkaar.

Een film kijken bij vrienden, streaming vanaf de HD aan de TC bij je thuis? Verwacht daar vooral niet teveel van. Kun je beter een kleine 500GB portable schijf kopen, daar een paar filmpjes opzetten, meenemen en afspelen. Dat werkt wel.

Gast
    Anoniem

Lol. Dit hoort ook gewoon te werken hoor :-).

25 Mbps internet en 2.5 Mbps upload.

Zoals ik al zei. Op hetzelfde netwerk lukte het wel met een windows laptop. Maar als ik die liet verbinden met een ander wifi netwerk, dan kwamen er wat problemen. Volgens mij heeft dat dus iets met die static ip te maken en wat portforwarding.

Zou het gewoon tof vinden als ik mijn persoonlijke quasi server zou hebben :-).

Bijdrager
    Pieterr
    ”JakobD2″

Lol. Dit hoort ook gewoon te werken hoor :-).
    25 Mbps internet en 2.5 Mbps upload.

De bitrate van een beetje film komt zo boven die 2.5 Mbps uit. Maar je hebt gelijk, met je vrienden gezellig naar een “postzegel” kijken kan natuurlijk prima.;-)

Gast
    Anoniem

Je kunt ook gewoon een tijdje wachten tot het bestandje overgezet is. Streamen heeft er niet echt mee te maken.

Maar nog een puzzelstukje:

Apple didn’t explain how to configure the systems, a procedure that requires setting up a public Dynamic DNS account and registering the base station with it.

With Mac OS X Leopard, Apple packaged a series of technologies together under the marketing name “Back to My Mac,” including a Dynamic DNS service added to .Mac (now called MobileMe). Access to Dynamic DNS allowed Mac OS X to register its shared services, such as file shares and screen sharing, with MobileMe, making them discoverable, via Wide Area Bonjour, to any other Mac registered with the same MobileMe account.

Without the Dynamic DNS component, users would have to keep track of their home IP number (which is subject to change), manage port forwarding in Network Address Translation records for every system that was performing sharing, and supply the IP address and port numbers whenever they wanted to share files from a home system to a remote system. Back to My Mac handles all those tasks and relays them through MobileMe, making users’ shares available to them anywhere on the Internet.

Geen idee hoe dat moet.

Bijdrager
    jabesse

MobileMe zou er voor moeten zorgen. Een MacBook ergens op Internet, die ook met jouw MobileMe gegevens is geconfigureerd, zou de harddisk in de finder moeten laten zien.
    Een Windows-computer kan dat dus niet, die heeft niet die mooie MobileMe-koppeling…

Bijdrager
    Pieterr
    ”JakobD2″

Zou het gewoon tof vinden als ik mijn persoonlijke quasi server zou hebben.

Daar kun je ook je MobileMe iDisk voor gebruiken, of iets als Live Mesh: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138359

Bijdrager
    JakobD

Ik heb een iDisk, maar dat werkt toch niet hetzelfde.

En op windows moet het ook kunnen. Het gaat dan over wide erea Bonjour oid. Heeft iets met dynamic DNS te maken.
    Maar ik ben geen IT expert!

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    JakobD

Ik heb al aangegeven dat ik al talloze tutorials gevolgd heb, maar zonder resultaat.

Als het allemaal zo makkelijk is… wat heb ik dan verkeerd gedaan?

Ik loop die tutorial nog wel een keer na, maar heb er een hard hoofd in.

Edit, aan dat artikel heb ik niks. Het is uit 2006! en het heeft niks met een AEBS te maken of met OSX Leopard.

Bijdrager
    Pieterr
    ”JakobD”

Edit, aan dat artikel heb ik niks. Het is uit 2006! en het heeft niks met een AEBS te maken of met OSX Leopard.

Statische local IP adressen zijn al jaren hetzelfde. Misschien dat je na het lezen van het artikel wat meer achtergrond kennis hebt verkregen zodat je weet wat je aan het doen bent. Er wordt inderdaad niet voorgelepeld hoe je eea op de AE aan de praat moet krijgen. Daar zijn andere manuals voor te vinden: AirPort-netwerken opzetten met AirPortconfiguratieprogramma.

Jouw ethernet apparaten (zoals een netwerk disk, bv de HD aan je AE) hebben een IP adres op je lokale netwerk. Als je hier van buitenaf naartoe wilt komen, is het handig dat lokale IP adres “vast” te kiezen (“static local IP adres”) zodat je je router bij de port forwarding naar een vast adres kunt laten wijzen. Dat wordt in het artikel uitgelegd.
    Het tweede probleem wat je moet oplossen is hoe je vanaf het Internet bij jouw lokale ethernet apparaten komt. Daar heb je je externe IP adres voor nodig (WAN). Dat wil ook nog wel eens veranderen (tenzij je via je Internet provider een vast IP adres krijgt). Om die veranderingen af te vangen zijn er diensten als dyndns. MobileMe zou dit ook allemaal voor je moeten oplossen, maar blijkens jouw ervaringen gaat dat niet automagisch goed.

Bijdrager
    JakobD

Daar wordt ook niet beschreven hoe je een statische local IP krijgt.

Maar volgens mij heb ik al een statische local IP.

En als ik dat niet heb, dan hoor ik graag waarom ik het niet heb en wat ik verkeerd heb ingevuld.

Maar ik weet ook niet of ik dat nodig heb voor die schijf. Want volgens mij moet je gewoon met het Ip-adres van je router werken en dan :hd naam.

Bijdrager
    JakobD

Hmmm, je hebt je bericht alweer verwijderd?

—-

Ja, dat snapte ik ook niet helemaal :-).

Ik was gewoon naar een website gegaan om te kijken wat je IP is en toen kwam ik met zo’n nummertje. Maar als je verder gaat zoeken kom je idd bij UPC in Heerenveen oid uit.

Maar dat kwam omdat zo iemand zei dat je je IP adres in moest geven als in:

\77.250.71.230HD naam

En toen ik dat probeerde op een windows laptopje kreeg ik wonder boven wonder ook echt connectie met die Harde schijf. Maar later probeerde ik het op een andere pc, maar toen lukte het niet. En als ik op de laptop van wifi kanaal veranderde lukte het ook niet meer. Dus ergens is dat inderdaad mis gegaan.

Maar dat komt ook omdat ik echt vijf tutorials door elkaar heb gedaan :-).

Dat met die verbindingsbrug heb ik ook nog gedaan eventjes. Maar nu staat het ingesteld in plaatje 5 als deel een publieke IP volgens mij. Maar ik weet ook niet wat een verbindingsbrug is. Ik las het ergens in een tutorial, dus ik heb dat even geprobeerd.

Maar ik kan hem natuurlijk ook zo maken dat:

IP Router = 10.0.1.1
    En Static IP = 10.0.1.200

?

Bijdrager
    Pieterr

Heb je een MobileMe account? En heb je je AE al geregistreerd?
    http://www.apple.com/airportextreme/features/harddrivesharing.html

Simply register your AirPort Extreme with your MobileMe account, and your drive appears in your Finder sidebar just like any other attached drive.

Bijdrager
    JakobD

Ja, ik heb MobileMe (voornamelijk voor iPhone) :-). Heb ik ook ingevuld op plaatje #11.

Ik krijg het ook in Finder. Maar nu nog in windows over een afstandje ;-).

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.