10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

AE instellen als DHCP server

Goedendag,

ons thuisnetwerk bestaat uit een UPC modem/router (Cisco3925) die fungeert als kabelmodem en DHCP server.. Ik wil echter de DHCP functie en WiFi laten overnemen door een AirPort Extreme (2011 plat model). Ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken bij de instellingen.

In de 0-situatie heb ik een vast IP adres van Ziggo. Dit staat ingesteld in de Cisco. Ook staat DHCP ingeschakeld met een bereik van 192.168.1.2 tot 253. De Cisco heeft zelf IP 192.168.1.1.

In de nieuwe situatie zal de Cisco dus nog steeds 192.168.1.1 hebben. Alleen zal ik de DHCP server uitzetten. Er zijn twee apparaten met vaste IP adressen (Synology en Popcorn) dus ik wil graag hetzelfde subdomein opgeven in de DHCP instellingen van de AE.

De vraag is nu welke IP adressen ik moet invullen in de diverse velden van het tabblad “Internet”. Dus DHCP of statisch, IPv4, subiet masker, router adres enz. Welk IP adres heeft nu de AE? Die moet neem ik aan statisch worden ingevuld aangezien de Cisco geen DHCP server meer aan heeft staan. Het IP adres van de AE moet ook niet in de DHCP range zitten.

Ik kom er niet uit. Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet Sipke

Bijdrager
    fred44nl

je moet upc/ziggo vragen om het modem in bridge te zetten.
    dan kun je de AE met een kabel aansluiten en als router instellen.

Moderator
    Night

UPC EPC-3925 in Bridge + Eigen Router
    1. schakel uw pc uit en alle andere (aangesloten) apparaten
    2. schakel eventuele Wi-Fi uit op apparaten die aanstaan
    3. haal uw router los van het stroom
    4. haal alle UTP kabels uit de router en uit de modem
    5. reset de EPC-3925 naar de fabrieksinstellingen (klein gaatje achterop modem 10 sec indrukken tot alle ledjes een keer flashen
    6. wacht tot de EPC-3925 is opgestart
    7. verbind 1 bedrade pc/laptop met de EPC-3925
    8. login op de EPC-3925 via 192.168.1.1 (password en login = leeg)
    9. ga naar het tabblad wireless disable WPS (save settings)
    10. ga naar tablad radio settings en disable wireless interface (save settings ) (zie bijlage )
    11. ga naar tablad Security zet dit alles zoals zie bijlage (save settings)
    12. ga naar tabblad administration verander uw gebruikersnaam en wachtwoord en disable remote management (save settings)
    13. zet nu de EPC-3925 in Bridged only modus (u zult reload zien staan)
    14. log nu in op 192.168.100.1 indien dit lukt is de EPC-3925 goed geconfigureerd
    15. zet uw computer uit
    16. haal nu de EPC-3925 van het stroom
    17. verbind een UTP kabel van lan poort 2 van de EPC-3925 naar de gewenste wan poort van de Eigen Router
    18. verbind een UTP kabel van uw Eigen Router naar uw PC
    19. Zet de EPC-3925 aan wacht tot deze volledig is opgestart
    20. Zet nu uw Eigen Router aan en wacht tot deze volledig is opgestart
    21. Schakel uw computer in en configureer nu uw Eigen Router indien nodig

Hoe je de Airport Express zelf moet instellen is al diverse malen behandeld op dit forum:

Airport Express achter UPC modem/router

Airport Extreme als router

Time capsule instellen als router (DHCP): hulp gevraagd

en
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204616
    https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.

Bijdrager
    Ziegler

Ik heb hier een vraagje over:

Als ik mijn (ziggo)modem in bridgemodus zet, werken de lan-poorten van de ziggo router niet meer (behalve de eerste). Daar heb ik een iMac via netwerkkabel op aangesloten, dus dat is een probleem.
    Werken de lanpoorten van dat nieuwe modem (dat nu met een kabel op de ziggo is aangesloten) wel gewoon?

In het geval van de airport express: als ik de ziggo modem in bridgemodus zet: sluit ik de airport aan op dat ziggo modem via de wan-poort? en de iMac op de vrije lan poort van airport express?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Ziegler.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Ziegler.

Bijdrager
    JJmac

Dat klopt zet je de ziggo modem op Bridge-modus dan werkt alleen poort 1, tevens ben je de Ziggo Hotspot kwijt.

Bijdrager
    Ziegler

Mooi dat dit klopt, maar dat was mijn vraag niet. Kan de lan van de airport dit gemis opvangen?

Bijdrager
    Sipke

Aan allen: hartelijk dank voor alle aangeboden hulp. Ben ik erg blij mee. Aan Night: veel dank voor de uitgebreide uitleg. Ik ga dit eerst helemaal doorlezen en de stappen doorlopen en kom dan terug met een reactie of het gelukt is.
    :)(y)

Moderator
    Night

@ziegler: Ja, de iMac kan je dan op de LAN poort (#5 in onderstaande link) van de AE aansluiten.

Zie ook: https://support.apple.com/en-us/HT202434

Bijdrager
    Ziegler

Dank je!

Bijdrager
    Sipke

OK het heeft even geduurd, maar ik heb alle stappen doorlopen. Helaas is mijn EPC3925 uitgerust met een andere firmware, misschien komt dat omdat het een zakelijke aansluiting betreft met een vast IP adres?

Dit is het (kleine) plaatje van de administration tab in de EPC3925, dit plaatje komt van een uitlegpagina van Ziggo, niet van mijn eigen router. Volgens die ziggo-uitleg moet je daar de “working mode” op bridge only zetten. Maar ik heb daar in mijn eigen router helemaal geen “working mode” selectievakje staan. Bij mij staat er:

Connection Mode: <keuze uit DHCP, static of Dual IP>. Staat nu ingesteld op Dual IP en mijn IP adres is daar ingevuld (dit klopt, dit is idd mijn publieke IP adres)
    RIP Advertisement: v enable
    MTU size: 0

Kan het zijn dat het in mijn geval onmogelijk is om de routefunctionaliteit uit te schakelen?

Kan iemand mij ook uitleggen wat een Dual IP adres is? Ik heb een zakelijke aansluiting vanwege het gebruik van een Synology die van buiten te benaderen moet zijn.

Dank, Sipke

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 8 maanden geleden door  Sipke.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.