18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Frank76

AE heeft meerdere IP adressen / Multi IP, Fing

Hallo,

Ik heb iets vreemds wat ik als netwerk leek niet begrijp. Om te beginnen even mijn opstelling: In de meterkast staat een Ziggo Ubee modem/router die ook als zodanig werkt (dus modem en router). Deze is bedraad verbonden met een iMac en een Airport Extreme. De AE staat in brugmodus. Dan staat er verderop nog een Airport Express, ook in brugmodus. De Extreme heeft als netwerkmodus “maak netwerk aan” en de Express “breid netwerk uit”.

Nu is het zo dat beide AE’s volgens de Fing app meerdere IP adressen hebben. Tot op zekere hoogte begrijp ik dat nog wel, want de iMac heeft er ook twee: 1 voor ethernet en 1 voor wifi. Deze worden in Fing ook apart weergegeven. De AE’s zouden er 3 moeten/kunnen hebben: 1 voor ethernet, 1 voor het 2,4 Ghz signaal en 1 voor het 5 Ghz signaal. Deze 3 adressen heb ik voor beide AE’s statisch gemaakt om voor mezelf meer inzicht te krijgen. De Extreme gebruikt alledrie (ethernet, 2,4 en 5 Ghz) en de Express gebruikt er twee (2,4 en 5 Ghz).

Fing geeft echter aan dat de Extreme naast die drie statische adressen, nog meer IP adressen heeft… In totaal wel 8! De Express heeft er momenteel 4. Dat begrijp ik niet. Van wie krijgen ze die adressen? Alleen de Ubee heeft de DHCP functie aanstaan, dus dat is het enige apparaat dat IP adressen uitdeelt. Ik moet ook zeggen dat de Airport Utility gewoon netjes de statische adressen aangeeft. Het is alleen Fing dat zegt dat er nog meer zijn. Ik heb Fing al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar hij blijft er bij…

Kan iemand mij uitleggen wat dit voor fenomeen is? Misschien is het niets en kan het helemaal geen kwaad en misschien is Fing gewoon een raar programma, maar ik wil het in ieder geval begrijpen. Ik hoor graag!

Bijdrager
    fred44nl

ik begrijp hier helemaal niks van:)
    ik heb een AE als routerm met daar achter een AE en een TC, beide in brugmodus.
    alle drie hebben slechts één lokaal ip-adres.
    dat zie ik ook via ip-home scanner.
    even gekeken met Fing en dat geeft hetzelfde resultaat.
    geef es wat meer info:)

Bijdrager
    Frank76

Wat voor info heb je nodig?

Bijdrager
    fred44nl

afbeeldingen hoe je dat hebt ingesteld in de AE en AEx.

Bijdrager
    Frank76

Wat ik zeg: beide AE’s hebben zichzelf ingesteld, daar heb ik zelf niets aan gedaan. Ze hebben zichzelf zo ingesteld dat de router in brugmodus en de Extreme maakt een netwerk aan en de Express breidt dat netwerk uit.

Bijdrager
    fred44nl

geef dan es een lijstje met de ip-adressen.

Bijdrager
    Frank76

Bijvoorbeeld de Extreme, die heb ik de volgende statische IP adressen gegeven:
    192.168.178.30 (draad)
    192.168.178.31 (wifi 2.4 Ghz)
    192.168.178.32 (wifi 5 Ghz)

In Airport Utility komt dit allemaal overeen, dus geen probleem, maar volgens Fing (en ook Network Analyser) heeft hij ook 192.168.178:
    .18
    .33
    .35
    .38
    .43

Ikke nie snap…

Bijdrager
    fred44nl

hoe en waar heb je verschillende ip-adressen ingegeven voor 2,4 en 5 GHz ??
    maak eens een plaatje van Fing.
    want ik denk dat het lijstje met ip-adressen laptops/pc’s/iphones, e.d. zijn.

192.168.228.1 = AE1
    192.168.228.2 = AE2
    192.168.228.3 = TC

de overige ip-adressen zijn MBA, iPhone em iPad’s
    Japie-G = 2,4 GHz
    Japie-N = 5 GHz

Bijdrager
    Frank76

Hoe upload je foto’s vanaf je iPad? Dat lukt me ook al niet…

Bijdrager
    fred44nl

die foto’s staan in Fotostream en komen op die manier op m’n MBA

Bijdrager
    Frank76

Misschien dat het zo lukt?

Bijdrager
    Frank76

Oh, en nu wilde ik je laten zien welke ip adressen het precies zijn, maar nu laat Fing het volgende zien…

Bijdrager
    Frank76

En nu geeft ie weer heel iets anders aan… Ik snap er steeds minder van…

Bijdrager
    fred44nl

het 1e plaatje lijkt me goed.
    van het 2e plaatje snap ik niet zo veel.

Bijdrager
    Frank76

Het tweede plaatje is de “uitgeklapte” versie van het eerste plaatje… In die groene vakjes staat +8 en +4 en in het tweede plaatje heeft Fing al die IP adressen apart weergegeven.

Bijdrager
    Frank76

Nu geeft hij het volgend aan, dus nu zijn er een hoop IP adressen weg… Ik begrijp er steeds minder van…

Bijdrager
    Frank76

Nu klopt het eigenlijk redelijk. Vreemd is nog wel dat die .41 nu grijs dus inactief is, terwijl Airport Utility toch echt zegt dat deze actief is. Volgens mij ligt het gewoon aan Fing…

Bijdrager
    fred44nl

de Extreme is bedraad, de 2e Express is draadloos, ja ??
    schakel de Express eerst eens uit.
    reset de Extreme en stel em dan opnieuw in. niet met de wizard, maar handmatig, op “maak netwerk aan” en brugmodus.
    geef de Extreme een vast lokaal ip-adres.
    kijk hiervoor even in de Ubee voor een ip-adres, buiten de dhcp-range van de Ubee.
    volgens mij begint de dhcp-server bij 192.168.178.10
    dus kun je de Extreme 192.168.178.2 geven
    subnet mask 255.255.255.0
    router 192.168.178.1
    dns 192.168.178.1

en mijk dan eens wat Fing er van maakt

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.