28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    57HenkB

AE draadloos muziek, maar tegelijk geen internet.

In de meterkast hangt een router (Experia v10) voor het Wifi-signaal bij mij in huis.
    Los daarvan – geen ethernet-kabel aanwezig – is een AirportExpress (2e gen) in gebruik om muziek draadloos vanaf een MacBook Air (10.10.5) op een klassieke geluidsinstallatie af te spelen. Dat gaat fantastisch, maar tegelijkertijd kan ik nu niet internetten op deze MBA. Nu moet er dus gekozen worden voor, of muziek, of internet. Is het mogelijk beide tegelijkertijd te realiseren?

Ter info,
    – De informatie op https://support.apple.com/nl-nl/HT202192 heb ik gelezen, maar kom er helaas niet uit.
    – In het AirPort-configuratieprogramma zie ik een groene stip voor “Internet” staan en daaronder “Geen geconfigureerde AirPort-bassisstations gevonden. Het configuratieprogramma blijft zoeken.”

Bijdrager
    KarelWillem

De Airport moet ingesteld staan in Brugmodus denk ik.
    Dan breid je het Internet uit, in plaats van dat je een tweede netwerk opzet (waar het nu op lijkt).

https://support.apple.com/nl-nl/HT204616

Bijdrager
    57HenkB

Hallo KarelWillem,
    Als ik het goed begrijp wordt er met “roamingnetwerk” een ethernet-bekabeling bedoeld. Op de plek waar nu de AE ligt, is helaas geen ethernet-kabel aanwezig.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe denk je internetten als die AE helemaal niet in het netwerk is opgenomen waar zich ook de internetmodem bevind?

Je moet die EA dus in dat netwerk zetten. Draadloos kan niet, want het zijn apparaten van verschillende merken. Dus óf ethernet gebruiken, óf een homeplug (internet via stopcontact), óf nog een AirPort gebruiken (want die kun je wel draadloos uitbreiden).

Bijdrager
    KarelWillem

Waarom kunnen apparaten van een verschillend merk niet in hetzelfde netwerk?

Als ik het goed begrijp wordt er met “roamingnetwerk” een ethernet-bekabeling bedoeld.

Nee.

Bijdrager
    GoeieDag

Niet draadloos met elkaar verbonden, KW. De protocollen daarvoor zijn niet goed op elkaar afgestemd. Via een draadje uiteraard wel.

Bijdrager
    57HenkB

Dank voor jullie reacties.
    Er zijn dus twee EA’s nodig. Eén voor het draadloos afspelen van de muziek (zoals het nu bij mij gaat), en één voor een draadloze internet verbinding. Dan kan ik – met twee EA’s – tegelijk muziek luisteren én internetten. Dat is toch juist?

Bijdrager
    KarelWillem
    GoeieDag op 22 april 2017

Niet draadloos met elkaar verbonden, KW. …

Tuurlijk wel.

AirPort Extreme en KPN Experia Box V10

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, en? In dat -vrij onduidelijke- draadje hebben ze het over twee apparaten die bedraad verbonden zijn.

Jij hebt het over WDS (Wireless distribution system), een uitbreiding van je netwerk waarbij de apparaten zelf draadloos met elkaar verbonden zijn. En daar leggen ze ook de pijn uit: WDS may be incompatible between different products (even occasionally from the same vendor) since the IEEE 802.11-1999 standard does not define how to construct any such implementations or how stations interact to arrange for exchanging frames of this format.

Maar blijkbaar weet jij meer en dan zeg ik: bespaar de TS de extra uitgave en help ‘m de Experia en de AE in hetzelfde netwerk te krijgen, zodat z’n probleem is opgelost.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik wil niet eigenwijs lijken (of ja, eigenlijk wil ik dat wel). .:)

Maar die AE kan* gewoon draadloos in dat zelfde netwerk worden gehangen.

Pas dàn bespaar je een extra uitgave (géén extra AE of Homeplugs nodig).

* Het is toch in theorie simpelweg deze instelling?
    Waarbij je kiest met welk netwerk de Airport contact gaat maken (de WiFi van de Experia dus).

Bijdrager
    fixar

Goh, wat een hoop langs elkaar heen gepraat hier;)

Ik leg mijn ei er ook maar even naast:

Als, zoals TS schrijft, de Experiabox voor het wifi signaal zorgt (en voor het internet) en als we de AE als enige taak willen geven dat ie de muziek van de computer afspeelt op de klassieke geluidsinstallatie dan kun je volstaan met het instellen van “verbind met een draadloos netwerk” op de AE

Werkt, waar ik dit nodig heb, altijd prima.

De laptop maakt dus gewoon verbinding met de wifi van de Experiabox (net zoals de AE wordt verbonden met de Experiabox) en als onder het tabje muziek de AE als airplay device is ingesteld kan er gewoon netjes muziek worden gestuurd naar de stereotoren.

Veel luisterplezier!

Bijdrager
    KarelWillem

Yep. Ofwel: vrijwel precies wat ik zeg. De AE maakt contact met het netwerk van de Experia.
    Niet meer en niet minder. Niks geen gedoe.

Bijdrager
    jv65

Dan staat de AE in clientmodus en kun je er niet mee het internet op.

In de clientmodus wordt AirPort Express niet aangeboden als een draadloos toegangspunt en wordt de Ethernet-poort ervan niet gebruikt. Als draadloze client is AirPort Express gewoon bedoeld voor AirTunes en afdrukken.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204371

Bijdrager
    57HenkB

Dus – wat ik graag wil – kan niet?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Gewoon doen wat KarelWillem zegt. Klopt helemaal. Simpel.
    Zo had ik het ook jarenlang.
    Totdat ik goedkopere dingen ging proberen ipv AE. Gaat net zo goed, zo niet beter.

Bijdrager
    jv65

Nee, dat gaat niet. Maar wél zoals @fixar beschrijft.

Bijdrager
    KarelWillem
    57HenkB op 22 april 2017

Wat wil je? .:) Tegelijk streamen en Internetten? Ja, dat kan.

Bijdrager
    57HenkB

Dat klinkt bemoedigend KarelWillem, maar volgens wiens procedure – die van jou of van fixar – en wat is hierbij het 1-2-3’tje? Sorry, ben digibeet.

Het AirPort-configuratieprogramma heb ik gevonden, maar geen idee waar die vijf tabbladen te vinden zijn? (Basisstation, Internet, Draadloos, Netwerk, Schijven)

Bijdrager
    KarelWillem

Klik op je Airport, dan op Wijzig.

Bijdrager
    57HenkB

Jaaaah!
    Hierbij heb ik wel gekozen voor “Verbind met draadloos netwerk”. Toen er nog niets gebeurde zowel de router als de AE even van de spanning afgehaald (gereset?). Hierna inderdaad, zowel muziek als internet!
    Zeer, zeer bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    KarelWillem

Top. Mooi dat het gelukt is.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké, ik had het inderdaad fout: TS hoefde in zijn geval geen WDS te configureren, maar enkel de EA dumb in het netwerk te zetten.
    Fijn dat het gelukt is.

Bijdrager
    KarelWillem

Maar blijkbaar weet jij meer….

Ja, dat weet je toch?! .;)

Ah nee joh. We komen er samen altijd weer uit. Nou, meestal.

Bijdrager
    57HenkB

Voor de volledigheid wil ik nog even melden dat de AE in mijn wifi-lijst niet te zien is. Net als mijn eigen draadloze printer overigens. Uiteraard wel mijn hoofd-router (de experiabox), de wifi’s van mijn buren, evenals hun kennelijk draadloze printers.

Bijdrager
    fixar

Dat klopt Henk, de AE is nu als een domme client in het netwerk gezet… als het ware luistert hij nu alleen naar wat hem wordt aangeboden.

Super irritant die printers die zonodig hun bestaan van de daken moeten schreeuwen, liefst ook nog met een brede wifi modus…. en daarmee heerlijk alle reeds bestaande wifi netwerken hinderen.

Bijdrager
    57HenkB

Sorry, ik heb het nog niet helemaal onder controle. Daarom nog een vervolgvraag.

In iTunes kan nu alleen nog maar via “een “AirPlay” apparaat – in dit geval de EA – afgespeeld worden. Dat wil zeggen dat het niet meer via de laptop zelf of oordop-uitgang mogelijk is.
    Krijg de melding: “Je kunt geluidsweergave via de lokale computer pas uitschakelen nadat je een ander AirPlay-apparaat hebt geselecteerd.”
    Snap ik niet van. Hoe kan toch omgeschakeld worden?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Met Alt op het geluidsikoon rechtsboven klikken?
    En dan je Output Device kiezen.

Of in iTunes linksboven je speakers kiezen, die kan ook op multi-speaker staan.

Of Airfoil gebruiken, die heeft nog veel meer opties.

Bijdrager
    57HenkB

Het geluidsikoon liet me aanvankelijk geen keuze. Alleen via AE. Klikken met de Alt gaf helaas ook geen soulaas.
    Via “Systeemvoorkeuren” en vervolgens te schuiven aan de knop “Geluid” reageerde de oordop-uitgang ineens wel. Daarna echter kon ik weer niet terug naar AirPlay… Wederom slechts één keuze: de koptelefoon.
    In het configuratiescherm van de AE bleek geen vinkje bij “Airplay” te staan. Deze gezet, en nu kan blijkbaar wel gekozen worden tussen die twee. Voor nu doet ie het dus!
    Nou, bedankt maar weer:-)

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.