23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    SRV

Advies Webdesign

Binnenkort start ik met mijn nieuwe baan als grafisch vormgever
    waarin ik ook veel websites ga ontwerpen (dreamweaver)
    Ik heb nu veel ervaring met drukwerk en alles wat er mee te maken heeft.

Waar moet ik veel tijd in stoppen om het goed te leren!
    Ik ben al in dreamweaver gedoken natuurlijk (voor dummie’s)
    – zijn frames passé
    – zijn CSS het belangrijkste voor opmaak.
    – zijn tabellen taboe etc.

Bijdrager
    klaus

Eerst en vooral zal je niet in 1 2 3 alles onder de knie hebben, daarvoor is er teveel info, en teveel zaken die je moet weten, en natuurlijk ontbreek je dan ook wat ervaring, maar dat komt wel.

Ik zou me vooral verdiepen in het ontwerpen van websites met CSS, volgens de xhtml standaard. Het heeft nog weinig zin de html standaard te volgen als je nu pas begint.

Bijv : http://www.w3schools.com
    en natuurlijk W3C zelf natuurlijk.

Frames zijn idd niet meer aan te raden om te gebruiken.
    Tabellen kan je nog prima gebruiken, alleen enkel waarvoor ze dienen (tabulaire data, en niet voor opmaakdoeleinden)

en voor meer links, en erg veel info, bekijk de sticky in dit subforum.
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=33914

Bijdrager
    SRV

Dank je wel.

Is het gebruik van lagen aan te raden?
    Dit geeft natuurlijk veel ontwerpvrijheid maar geeft dit geen problemen
    met de browsers.

Bijdrager
    computer space

Bedoel je de z-index in CSS? Volgens mij wordt die vrij breed ondersteund. Ik ben er geen bugs mee tegen gekomen. Lagen zal wel een DW ding zijn dat vertaald wordt naar div’s met z-index. Ik zou ook niet te snel vanuit DW starten, maar dat is misschien een andere discussie. Zelf een goede CSS layout maken in Smultron oid (teksteditor met kleurtjes voor de tags en multidocument om snel in een groot project te werken) op basis van een conceptschets is uiteindelijk helderder werken denk ik.
    PHP is trouwens ook echt iets om te leren ism MySQL. Ik snap het inmiddels ook een beetje, en dat biedt zoveel meer mogelijkheden.

Bijdrager
    chatsmit

Lagen kan ik je ook niet aanraden, een paar jaar geleden een site gemaakt met lagen. In elke browser zag het er net ff anders uit.. Maar ik weet niet hoe het er nu voor staat.

Bijdrager
    jaapoost

Lagen kan wel, maar werkt niet altijd perfect.

Wanneer je nu pas begint ben ik het eens met Klaus,
    Het is zonde om nog html te leren, duik in XML en maak pagina’s op aan de hand van css.

Gebruik geen frames maar div’s en tabellen zijn idd alleen nog maar om ook daadwerkelijk een tabel te maken, voor opmaak is het passe.

Als ik jou was zou ik gewoon een aantal boeken doorwerken, vooral op het gebeid van css, zodat je een beetje wijs wordt in de mogelijkheden.

Succes

Bijdrager
    Lustigson

Belangrijkste eigenschap van webontwerp (net als webtekst, overigens), dat het web nog veel meer dan andere media taakgericht is. Iemand komt niet op een website om te bekijken hoe mooi die eruit ziet, maar altijd om zijn vraag beantwoord te krijgen of een taak uit te voeren. Niet meer, niet minder. En alle elementen op een site — vormgeving, tekst, structuur — moeten daarop gericht zijn.

Bijdrager
    Berend

Ik werk nog steeds met tabellen aangezien je dan veel duidelijker ziet wat je doet.
    CSS is heel erg leuk dat je het op een bepaalde standaard kan doen alleen werkt het een stuk trager dan als je tabellen gebruikt. (maar das mijn mening)
    Ik gebruik css alleen voor teksten enz.
    Tot nu toe zien mijn sites er in alle browsers perfect uit.. dus waarom niet;)

Bijdrager
    SRV

Als je het boek Dreamweaver MX2004 voor dummies leest
    dan zijn tabellen ideaal voor opmaak van websites. (zo snel gaat dat dus)

Ik begrijp dat je met CSS niet alleen tekst (eigenlijk de teken/alineastijlen in DTP programma’s)
    maar ook afbeeldingen etc. kan positioneren, en dan heb je geen tabellen meer nodig.
    Het klopt toch dat MacOSX.nl ook opgemaakt is met CSS?

Bijdrager
    klaus

macosx.nl is nog niet volledig herschreven naar css/xhtml. Dus ze gebruiken nog tabellen voor niet tabulaire data.

Er zal je niemand ervoor neerschieten, maar de browser zal het makkelijker hebben om vele divs te tonen, dan al die geneste tabellen.

Het is “good practice”, naar de toekomst toe, om zoveel mogelijk tabellen te gebruiken waarvoor het dient.

Bijdrager
    roelboekel.nl
    ”Berend”

Ik werk nog steeds met tabellen aangezien je dan veel duidelijker ziet wat je doet.
    CSS is heel erg leuk dat je het op een bepaalde standaard kan doen alleen werkt het een stuk trager dan als je tabellen gebruikt. (maar das mijn mening)

Onzin, echt onzin… CSS maakt sites veel sneller en optimaliseerd uitstekend voor zoekmachines!

Maar das mijn mening…

Roel

Bijdrager
    MacBeer
    ”Berend”

Nee nee, dat is een valkuil.
    Tabellen genereren ook meer code. en dat maakt de site zwaarder. Bovendien zijn tabellen nooit gemaakt voor de opmaak. Die zijn voor ‘tabular data’. Het feit dat je er ook plaatjes in kon stoppen was de aanleiding voor grafisch ontwerpers om op deze manier sites te gaan ontwerpen.

Ik heb niet lang geleden mijn eigen site omgezet naar div’s en CSS gebruikt voor de teksten maar ook voor de positionering en dimensies van de divs aan te geven.
    Het is lastig in het begin maar als je het door begint te krijgen merk je hoe krachtig dit is. Ook ik heb diverse malen in het project getwijfeld om over te stappen op tabellen. Maar dat is echt fout.
    Bovendien heb je met CSS en DIVS veel meer vrijheid heb ik gemerkt.
    Wil je dat alle H1 elementen in de site een andere kleur krijgen? Geen nood, gewoon de CSS 1 maal aanpassen en werkelijk overal in de site (alle pagina’s die de CSS laden) worden de H1 elementen gewijzigd. Je hoeft dus niet alle pagina’s rond te gaan.
    Het werkt echt fijn!

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ben het ook met Roeloekel eens… met CSS maak je sneller sites.
    Niet alleen omdat je alles veel beter in de hand hebt, maar vooral
    omdat je niet hoeft te klungelen met al die cellen/tabellen in elkaar
    friemelen.

En als je later een ander uiterlijk wilt, of een aanpassing moet maken,
    dan ben je met CSS ook véél sneller klaar. Dat kan namelijk gewoon
    niet met tabellen. Tabellen zijn zelfs al nauwelijks terug te vinden in
    programma’s als iWeb, Freeway en Rapidweaver… dus waarom zou
    je nu nog met tabellen sites op willen maken? :sealed:
    Kijk anders eens op http://www.csszengarden.nl en zie hoeveel en makkelijk
    je een site compleet anders kan maken, zónder ook maar iets in de xhtml
    te doen.

Ik ben niet eens echt handig in css (was ook een tabellenman), maar zelfs
    nu ben ik al sneller dan met tabellen.

Bijdrager
    freshface
    Bijdrager
    hansenonline

ik zou gewoon in dreamweaver beginnen, kan je zien wat je doet grafisch en met een klik kan je de code zien. later als je de code begrijpt hoef je het niet meer grafsich te doen. begin bij het begin en ga dan verder, dus eerst html met css opmaak en daarna kan je evt xml proberen. php is een goede volgende stap als je de website dynamisch wilt maken. dit kan in combinatie met een database, maar kan ook met text of xml bestanden.

veel succes met je nieuwe baan en laat eens wat website ontwerpen zien, hier op het forum kunnene we je met de problemen helpen.

Bijdrager
    SRV

Aha ik begrijp het, heerlijk zo’n discussie.
    XML en CSS is het op dit moment.

Met tekst enzo lukt CSS wel aardig, maar met afbeeldingen etc.
    ga ik nog oefenen. op http://www.impulsemusic.nl loopt mijn eerste projectje.
    Alleen de “optredens” en “unplugged” zijn opgemaakt met CSS.

Bijdrager
    danielpunt
    ”Martiniman”

Bedoel je de z-index in CSS? Volgens mij wordt die vrij breed ondersteund. Ik ben er geen bugs mee tegen gekomen. Lagen zal wel een DW ding zijn dat vertaald wordt naar div’s met z-index. Ik zou ook niet te snel vanuit DW starten, maar dat is misschien een andere discussie. Zelf een goede CSS layout maken in Smultron oid (teksteditor met kleurtjes voor de tags en multidocument om snel in een groot project te werken) op basis van een conceptschets is uiteindelijk helderder werken denk ik.
    PHP is trouwens ook echt iets om te leren ism MySQL. Ik snap het inmiddels ook een beetje, en dat biedt zoveel meer mogelijkheden.

Waar kun je MySQL en PHP leren? Het liefst een [paar online tut voordat ik weer boeken moet gaan kopen;)

Bijdrager
    tennapel
    ”SRV”

Binnenkort start ik met mijn nieuwe baan als grafisch vormgever
    waarin ik ook veel websites ga ontwerpen (dreamweaver)

Ik zou je gaan beraden op wat je wilt. Goede grafische vormgeving van websites is iets heel anders dan een vormgeving vertalen in HTML. Bedenk wat je wilt gaan doen. Er zijn mensen die beide goed kunnen, maar meestal zie je een goede vormgever die slechte HTML schrijft of een goede webcoder die slechte designs maakt (ik behoor zelf in die laatste groep).

De dingen die je roept krijg ik kromme tenen van. Begin eens met het lezen van een aantal relevante boeken en websites als je er je beroep van wilt maken.

Boeken:
    Eric Meyer
    Jeffrey Veen
    Jeffrey Zeldman
    molly e. holzschlag
    Jakob Nielsen

Websites:
    http://ww.alistapart.com/
    http://www.digital-web.com/
    http://www.webstandards.org/

Bijdrager
    nocturno

Alles wat wordt afgeraden zit in je eerste projectje. Grappig :D

Bijdrager
    SRV

Ja.. ik weet het ik begin maar opnieuw.

Bijdrager
    MacBeer

Wellicht is het handig als je dit soort werkzaamheden samen doet met iemand die veel verstand heeft van coderen van websites. Oftewel: besteed het bouwen zelf uit. Jij doet de vormgeving en de art-direction, een extern persoon zet de boel in elkaar en geeft advies vanuit de technische kant van het verhaal.
    Daarnaast ga jij meer leren van de techniek. Dit is niet even een handleiding doorknallen en een site in elkaar zetten. Dan kom je van een koude kermis thuis. Ook is het niet aan te bevelen om html/css te leren wanneer je de druk van een deadline op je schouders hebt.

Dus praat met je nieuwe werkgever over het aantrekken van een technisch mannetje (of vrouwtje) op freelance basis.

Bijdrager
    nocturno
    ”SRV”

Ja.. ik weet het ik begin maar opnieuw.

Sorry, negeer m’n eerste reactie. Ik ben ook moeten overschakelen van tabellen/frames naar div’s. In het begin was dit toch wel even aanpassen. Ik heb vooral veel geleerd van voorbeelden. Daarom enkele resources die ik ook gebruikt heb en soms nog steeds gebruik:

Layout Gala
    Maxdesign
    Simple Organism
    Gigadesign

Bijdrager
    Lustigson
    ”tennapel”

Boeken:
    Eric Meyer
    Jeffrey Veen
    Jeffrey Zeldman
    molly e. holzschlag
    Jakob Nielsen

Lees ook ‘Content Critical‘ van Gerry McGovern en zijn wekelijkse nieuwsbrief.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.