17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    CasperB

Advies voor het verbeteren van de mappenstructuur voor grafisch en web ontwerp

Ik ben druk bezig met het verbeteren van mijn structuur op mn Mac. Echter ben ik benieuwd naar mede ontwerpers hoe hun de structuur van de mappen hebben georganiseerd. Ik ben zelf actief op het gebied van grafisch ontwerp en webdesign / development. Daarnaast doe ik nog veel vrij werk, wat puur als vermaak geldt.

Momenteel heb ik de volgende structuur:
    – Documenten
    – Graphic Design
    – Klanten en vrij werk
    – Web Design
    – Klanten en vrij werk

Daarnaast wil ik ook nog een map voor video aanmaken, waar alle video edits in komen te staan.

Ik ben echter benieuwd naar hoe jullie de mappenstructuur hebben, die mij wellicht kunnen helpen om het beter te structuren. Ik weet dat het een kwestie van eigen manier van werken is, maar ben gewoon benieuwd of ik nog wat van de structuur van andere kan leren, om tot de best mogelijke structuur te kunnen komen.

Ik zie graag jullie adviezen. Alvast hartelijk dank.
    Casper

Bijdrager
    Shmoo

Ik doe ongeveer hetzelfde al zou ik mijzelf geen designer willen noemen maar ontwerp ik wel links en rechts wat matige dingetjes.

Ik werk vooral vanuit Dropbox dan heb ik automatisch altijd een backup + mijn bestanden zijn overal beschikbaar.

De structuur die ik hanteer is als volgt.

— Design
    — — Project 1
    — — Project 2
    — Sites
    — — Project 1
    — — Project 2

Vrij simpel, de Design + Sites root folders heb ik dan in de Finder sidebar gestopt zodat ik er sneller bij kan. En in Finder heb ik het dan zo ingesteld dat Folder boven bestanden worden weergegeven al weet ik niet meers goed hoe ik dat gedaan heb. Dit navigeert veel sneller door de kolommenweergave in Finder.

En als laatste heb ik een appje genaamd Revisions for Dropbox gekocht. Dit zorgt voor een soort Github/Version control -achtig systeempje op mijn computer. Op die manier kan ik makkelijker bestanden of versies terughalen in Dropbox zonder naar de site te gaan.

Bijdrager
    Hydræ

Vergeet ook niet de kracht van Tags bij het ordenen van bestanden. Je kunt projecten/onderwerpen hiermee onderverdelen in een categorie, en later snel terugvinden met Spotlight.

Apple Keynote – Tags

Moderator
    Night

Ik zou in ieder geval 2 dingen omdraaien:

• Beginnen met klant(naam)
    • Binnen klantnaam (indien noodzakelijk – zie de zeer juiste opmerking van Hydrae) de onderverdeling maken tussen graphic design, webdesign en video
    • Per opdracht één of meer subfolder(s) met duidelijke omschrijving en/of ordernummer
    • Binnen deze subfolders aparte folder(s) voor gebruikt materiaal – zoals illustraties en foto’s –, fonts, etc., zodat je het hoofddocument ‘kaal’ binnen deze folder hebt

Bijdrager
    Milez

Ik ben geen ontwerper maar een vertaler, maar mappen zijn uiteindelijk toch mappen…
    Mijn structuur is zo:
    – Klanten
    — Klant 1
    —Opdracht 1
    —Opdracht 2
    — Klant 2
    —Opdracht 1
    etc.
    Met voor de grotere opdrachten nog submappen.
    Per opdracht bewaar ik ook de “job order” in de betreffende map. Als je veel van dergelijke documenten hebt, is het vast een goed idee daar een submap voor te maken.

– Facturen
    Hieronder alle facturen. Ik maak er een per klant per maand, telkens met de naam “160131 Klant 145”, waarbij 160131 de datum is en 145 het factuurnummer.

Enfin, een beetje zoals Night zegt dus.

Bijdrager
    Muiter

Wij doen het zo:

Alfabet structuur, met daarin de klantnamen. Onder de klantnamen weer de orders, op nummer.

Iedere bestand onder het ordernummer begint met het ordernummer en heeft ook de klantnaam en omschrijving.

Wanneer meerdere versies van een bestand zijn, meerdere proeffase’s, dan komt er een _v01, enz. achter te staan.
    Totdat bij het uiteindelijke document de _DEF erachter komt te staan.

A
    -Klantnaam (bijv. Appies Friet)

–Ordernummer + klantnaam + omschrijving order (bijv. 0000-16 Appies Friet briefpapier)
    —Tussenmateriaal
    —PDF proef — Klant
    —Klaar — Drukker/Zeefdrukker/Webserver (invullen wat voor jou van toepassing is) Hierin de uiteindelijke DEF bestanden.
    —Illustraties
    —Fonts
    —ontwerp/opmaakdocument (bijv. 0000-16 Appies Friet briefpapier_v01.indd)

enz.

Hierbij heb je per klant alle orders netjes verzameld. Het ordernummer verteld je gelijk in welk jaar iets gemaakt is.
    Bij het zoeken op ordernummer of klantnaam komt dan altijd wel iets tevoorschijn wat je zoekt.

Enfin, ook hier een beetje zoals Night zegt dus.;-)

Bijdrager
    pruus

Ik wil als tip meegeven om in de map design/opdrachten eerst te beginnen met een jaartal. En daarna pas de onderverdeling. En inderdaad veel tags aan hangen en bestandsnamen helder maken. Dus niet design-folder.ai, maar design-A4-folder met klantnaam erbij.ai en dan in de juiste bak/map gezet. Maak in die bak/map dan ook even een map met als naam ‘naar-klant-gestuurd’. Dan kan bijna niets mis gaan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Vergeet ook niet dat je aliassen kunt maken door bestanden en/of mappen te slepen en ⌥⌘ ingedrukt te houden wanneer je de muisknop loslaat. Daarmee kun je, als je bijvoorbeeld een bestand zowel in Grafisch/klantnaam als in Webdesign/klantnaam nodig hebt, het in één van die twee mappen zetten en dan een alias maken in de andere map. Hierdoor hoef je niet twee bestanden apart te vervangen om te zorgen dat ze gelijk blijven lopen als je er iets in wijzigt dat voor allebei de toepassingen nodig is.

Bijdrager
    Shmoo

Het verschil is alleen dat het hierboven heel vaak mensen betreft die enkel design/ontwerp doen. Het web/development werkt toch even iets anders.

Ik heb niet voor niets Design + Sites beide apart een root folder gegeven.

In Design kan ik idd. folders en structuren aanleggen zoveel als dat ik graag wil., teksten, facturen, ontwerpen, print, web noem het maar op, dit zijn allemaal mijn bestanden. Deze bestanden zijn static, als ik er niet aankom, komt niemand er aan en zullen ze ook nooit veranderen. Kortom project 1 is klaar en het kan dan heel goed voorkomen dat alles in project 1 folder 2 jaar niet aangeraakt wordt totdat de klant zich weer meldt.

In Sites werkt dat heel anders. Alle bestanden in deze folders zijn veel dynamischer en gerelateerd aan elkaar, plus ik heb mij te schikken aan bepaalde template-structuren van bijv. WordPress. Je hebt dus veel minder de vrijheid om je eigen folders op te maken binnen die structuren die je vaak moet uploaden en dan gaan filteren welke folders niet omhoog mogen richting de server.
    Los daarvan, zodra ik een site klaar hebt wilt dat niet zeggen dat deze bestanden niet meer veranderen op de achtergrond. Ook al werk ik niet aan dit project wilt dat niet zeggen dat de bestanden hetzelfde blijven. De klant kan rustig een eigen plugin installeren of een aanpassing maken op z’n site. Als hij dan 2 of 3 maanden later terugkomt voor een aanpassing is 100% zeker dat de bestanden op zijn server anders zijn dan de mijne op de computer. Version control kan dan helpen. Terwijl ik echt niet bedrijfsnaam.sketch ( het grafisch ontwerp van de site ) in version control wil hebben, dat is totaal niet logisch om een bestand van 68mb te gaan lopen version controllen alleen omdat je ergens een kleurtje hebt aangepast.

Bijdrager
    CasperB

Hartelijk dank iedereen voor het delen van zijn mappenstructuur. Ik ga denk ik per klant een map aanmaken waarin vervolgens de verschillende field types inzitten en daarbij gebruik maken van de tags die OS X ondersteund. Echter vroeg ik me af, wanneer ik bovengenoemde structuur zal hanteren, hoe ik het juiste bestand terug kan vinden. Wanneer ik alle Webdesign mappen per klant een groene tag geef, en ik zoek op alle bestanden met een groene tag, dan moet ik eerst op de map klikken om te weten te komen van welke klant dit is. Heeft iemand hier nog een tip voor?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Tag de bestanden met de naam van de klant. Er is voor zover ik weet geen limiet aan hoeveel tags je kunt hebben, dus je kunt bijvoorbeeld alles dat met webdesign te maken heeft de tag „Webdesign” geven en dan de klanten gewoon tags met hun naam geven. Als je dan in het zoekveld de namen van meerdere tags typt, krijg je alleen de bestanden/mappen te zien die álle tags hebben die je intypt.

Bijdrager
    CasperB

@Jakko Westerbeke Dank voor je reactie. Dus als ik je goed begrijp maak ik per klant een map aan. Die map heet bijvoorbeeld “Apple inc.” – de klantenmap. Alle submappen binnen de hoofdmap zoals, webdesign en graphic design hebben als tag de klant naam, dus “Apple inc” en nog een aparte kleur om snel te kunnen filteren op alleen webdesign projecten en grafische projecten. Klopt het zo hoe ik het zeg?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo te zien wel:)

Bijdrager
    Fau

Hey

Allemaal handige tips! Hoe kan dit worden doorgetrokken naar de mailbox? Hoe organiseer ik daar de mappen als grafisch vormgever?

Moderator
    Night

Je kunt overwegen gebruik te maken van slimme postbussen. Je kan ook voor iedere klant een aparte lokale map aanmaken en daar per klant de mail-conversaties inzetten.

Bijdrager
    Fau

Oh, dankjewel, ga ik eens uitproberen!

Moderator
    Night

Ik heb per klant een map. In die map bevindt zich een hoofdmap met alle gebruikte basismateriaal (foto’s, vectorbestanden, aparte fonts en ander basismateriaal). Zo voorkom je dat je van alles meerdere (wellicht verouderde) versies op  je Mac hebt staan.

Daarnaast heb ik per order een aparte map, bv. KLANTNAAM huisstijl, KLANTNAAM website, KLANTNAAM pandbelettering. Daarin staan de uiteindelijke bestanden die nodig zijn voor het eindresultaat (bv. Indesign voor drukwerk, webfiles voor site).

Dit kun je desgewenst nog aanvullen met een (intern) order nummer. Maar ook dan geldt: je loopt het risico dat je op den duur veel duplicaten gaat krijgen, die verouderd kunnen zijn. Hierdoor kunnen vergissingen ontstaan bij herdruk.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.