19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Advies voor externe HD

Hoi mensen,

Ik wil graag jullie advies voor een externe Harde Schijf, heb 3 eisen:
    – Firewire aansluiting
    – Zeer betrouwbaar/ stabiel
    – GEEN Lacie merk (zeer slechte ervaringen mee)

Prijs / snelheid en capaciteit vind ik minder belangrijk, denk zelf zo tussen de 160 en 250 GB.

Het belangrijkste is dat dat ding niet de geest geeft of soms niet op het bureaublad verschijnt, aangezien ik hem voor 90% als backup schijf wil gebruiken, hij moet dus zeer betrouwbaar zijn.

Bijdrager
    ragoooon

Ik heb vorige week de lacie porsche firewire schijf van 160GB aangeschaft, dus nog niet zo veel ervaring maar doet het tot nu toe perfect :) .

Bijdrager
    computer space

Je kunt ook bij een PC-zaak een lege firewire/USB2 kast halen (30-45 euro), en er die IDE/SATA schijf inzetten die je het beste bevalt. Heb je alle vrijheid.

Bijdrager
    star stardust

Ik heb hier 7 externe Hdisks. 5 van LaCie, 3 van Maxtor. In 5 jaar tijd ooit 1 kapotte harddisk gehad en die was van Seagate.
    Zet ze nooit uit, 24/7 en dat 7 dagen per week. Dus dat die LaCie’s niet betrouwbaar zijn vind ik bullshit.

Maar goed Maxtor’s zjn ook prima, snel en geruisloos. En als je een goede behuizing koopt kan je ze zelf inprikken.

Bijdrager
    Jesper
    ”star

Zet ze nooit uit

Hoe doe je dat dan, dat als je je computer uitzet, hij niet automatisch ook de externe HD uitzet? Want die van mij gaat gemiddeld iedere dag wel 2 keer aan en uit.

Bijdrager
    themacs

Sorry, maar mijn Lacie 300G extern via FW400 werkt tot hiertoe perfect, ik neem dat andere externe harddisks van redelijke merken dit ook doen. Vergeet niet: you’re working on a Mac, dus als er nog iets abnormaals voordoet ligt het aan de hardware (zelfs Apple heeft produktiefouten).

Bijdrager
    Yohan

Dat hangt van je externe HD kastje af. LaCie gaat sowieso uit. Ik heb nu 2 Norrod kastjes van 42 Euro staan en die blijven vrolijk doorgaan ook al zet je je Mac uit. Een goeie Maxtor schijf erin en ik ben tevreden. (Seagate is mijns inziens echt bagger, daar heb ik nu al 3 schijven van gehad die het binnen 2 jaar hebben begeven.)

Bijdrager
    Jesper

Bedankt voor jullie reacties, maar ik kan er weinig mee. 3 van jullie hebben het over Lacie, terwijl ik duidelijk laat weten dat ik geen Lacie meer wil, en 2 anderen hebben het over een kastje waar je zelf een HD in kan stoppen, wat voor merk raden jullie dan aan?

Bijdrager
    Yohan

Dat maakt niet zoveel uit. Het is belangrijker dat je er een goeie HD in zet.
    Bij Norrod verkopen ze momenteel een aluminium kastje met FireWire en USB 2 aansluiting die erg mooi bij een PowerMac G5 staat.

Bijdrager
    Jesper
    ”Yohan”

Het is belangrijker dat je er een goeie HD in zet.

Wat is een goede HD dan?

Bijdrager
    Yohan

Ik heb hele goeie ervaringen met Maxtor.
    Neem bijvoorbeeld een Diamondmax 10 IDE van 200GB.
    Die kost je €85 en er zit 3 jaar garantie op.

Bijdrager
    Jesper

Jullie hebben het over kastjes waar je zelf een IDE / SATA schijf in kunt plaatsen, wat is hiervan het voordeel vergeleken met standaard externe harde schijfen met een firewire aansluiting zoals bijv. Maxtor en Lacie?

Bijdrager
    computer space

Je kunt er goedkoper hele grote schijven instoppen en makkelijk updaten. Kies je een goede, dan heb je ook de voeding in het kastje in plaats van zo’n blokstekker of losse voeding.

Bijdrager
    hansenonline

als je losse voeding hebt, hoef je geen koeling te gebruiken en dat scheelt weer in het lawaai.
    je zou de iomega voor de mac mini eens kunnen bekijken.

Bijdrager
    computer space

Bij mij is toch echt de schijf het kacheltje. Jemig wat wordt die soms heet. De voeding daarentegen. Altijd op kamertemperatuur.

Bijdrager
    star stardust
    ”Jesper”
    ”star

Zet ze nooit uit

Hoe doe je dat dan, dat als je je computer uitzet, hij niet automatisch ook de externe HD uitzet? Want die van mij gaat gemiddeld iedere dag wel 2 keer aan en uit.

Nou, m’n comp zet ik ooit nooit uit. Ja, als ik op vakantie ga. Ik hou niet zo van opstarten.

En over warmteontwikkeling: FW kastjes hebben soms wel en soms niet een fan. Aangezien mijn computerkamer op zolder staat gebruik ik kastjes met fan. Wordt daar soms zo warm dat kastjes zonder fan ertoe leiden dat hdisks zichzelf uitzetten/unmounten.

En indeed, losse Maxtors zijn vaak goed. Ik heb ooit eens FW kastjes bij Chipmunk gekocht, simpel en nooit problemen mee gehad. Fan hoor je nauwelijks.

Bijdrager
    Beathoven
    ”Yohan”

Dat maakt niet zoveel uit. Het is belangrijker dat je er een goeie HD in zet.
    Bij Norrod verkopen ze momenteel een aluminium kastje met FireWire en USB 2 aansluiting die erg mooi bij een PowerMac G5 staat.

zoiets zoek ik eigenlijk ook, hoe duur is deze want als ik zoek op firewire hd krijg ik alleen de porsche lacie hd’s te zien.

Bijdrager
    Yohan

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=2684
    Dat plaatje wat erbij staat klopt niet hoor.
    Ik heb even verder gezocht en zo ziet hij eruit:

Bijdrager
    bommels

Dat mapower kastje wat ik ook heb:
    http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=T3FF10

edit: hm, hij is niet goedkoper geworden. Maar de kast is van aluminium, en heeft eigen (stille) ventilatie. Blijft dus erg koel. Firewire in/out, USB2.0, externe voeding inbegrepen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.