17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    koekerd

advies voor extern beeldscherm?

Hoi,

Ik heb een MBA 13″ (early 2015) geen retina, resolutie 1440 x 900. Nu wil ik een extern beeldscherm kopen (doel: makkelijker werken als ik bijv. websites ontwerp) maar heb geen flauw idee waar ik precies op moet letten: volgens mij moet ik om te beginnen sowieso een verloop kabeltje kopen want op de MBA heb ik alleen USB en Thunderbolt aansluitingen, dus ik gok dat het een kabeltje moet zijn van Thunderbolt naar VGA/HDMI/Displayport(?). Verder vraag ik me af of ik een 4k monitor kan kopen (of heeft dat 0 nut gezien de resolutie van de MBA?) of dat het beter een HD monitor moet worden?

Heeft iemand hier ervaringen mee? Alvast bedankt voor de tips!

Bijdrager
    koekerd

MBA heeft sowieso geen retina uiteraard…my bad.

Bijdrager
    TheBigZ

https://everymac.com/systems/apple/macbook-air/specs/macbook-air-core-i5-1.6-13-early-2015-specs.html

Although Apple originally only reported that this model could support a single external display up to 2560×1600, third-parties discovered that it actually could support a 3840×2160 (4K) display, and Apple subsequently revised their official documentation to confirm this, as well.

Bijdrager
    TheBigZ

Benodigde kabel: een mini-displayport-naar-displayport kabel.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou een 2560×1440 IPS scherm kopen.
    Bijvoorbeeld zoiets:

https://tweakers.net/pricewatch/734285/iiyama-prolite-x2788qs-b1-zwart.html

Bijdrager
    Brombeer

Kijk eens op prad.de
    De site heeft ook een Engelstalige variant, die is wat beknopter.

Bijdrager
    koekerd

Thx. Dus thunderbolt en minidisplayport = the same thing?
    Is er denk je kwaliteitsverschil tussen displayport en HDMI?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als je MBA inderdaad 3840×2160 ondersteunt, zoals The BigZ zegt, dan zou ik ook zeker voor die resolutie gaan en dan 27 of 28 inch.

Ik heb zelf de Dell P2715Q, 3840×2160 resolutie in een 27″ monitor.
    Erg prettig werken, je kan dan twee vensters naast elkaar open hebben, bijvoorbeeld je editor en een browser tegelijkertijd op het scherm.

Hier een aardige selectie 4K monitoren

Is er denk je kwaliteitsverschil tussen displayport en HDMI?

Ja, gebruik altijd displayport.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    koekerd

super, dank je wel!

Bijdrager
    Milez

Het lijkt evident maar resolutie is een belangrijk criterium. En resolutie kan ook te hoog zijn. Ik heb bijvoorbeeld een Apple Thunderbolt-scherm met zulke hoge resolutie dat tekst bijna onleesbaar is als je op een normale afstand van het scherm wilt zitten. Uiteindelijk heb ik de resolutie dus moeten terugschalen want er is geen andere manier om alle tekst systematisch groter af te beelden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Uiteindelijk heb ik de resolutie dus moeten terugschalen want er is geen andere manier om alle tekst systematisch groter af te beelden.

Ja dat klopt, dat doe ik ook.
    Maar dan nog ziet het beeld er door de hogere resolutie van het scherm veel beter uit, tekst is scherper en het is prettiger aan je ogen.
    De 5K 27 inch iMacs doen dat ook.

Bijdrager
    Hansi2124

Zie ook mij n topic https://www.onemorething.nl/community/topic/extern-beeldscherm-voor-mbp-2016/#post-3099388
    Ik ben erg tevreden over mijn extern beeldscherm.

Bijdrager
    Montagekid

Ik zou wel alvast een scherm kopen waar je in de toekomst ook wat aan kan hebben als je bijv. een upgrade krijgt van je MBP. In deze link vele tips!! Met betaalbare schermen. Succes

4K Video Editing Monitors

Bijdrager
    TheBigZ
    Hansi2124 op 25 oktober 2017

Zie ook mijn topic https://www.onemorething.nl/community/topic/extern-beeldscherm-voor-mbp-2016/#post-3099388
    Ik ben erg tevreden over mijn extern beeldscherm.

Hansi2124 op 27 september 2017

Ik denk dat het de IIYAMA PROLITE XB2788QS-B1 gaat worden….

Prima keuze!(y)

Bijdrager
    computer space

4K zonder retina is te klein op 27 inch. Minimenus en miniknoppen. Pak beter gewoon het klassieke iMac paneel: 2560×1440 bij 27 inch.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

4K zonder retina is te klein op 27 inch. Minimenus en miniknoppen. Pak beter gewoon het klassieke iMac paneel: 2560×1440 bij 27 inch.

eh, nee.
    Zie de post van Milez hierboven. De weergave wordt geschaald.
    Dat doet iedereen, ook Apple standaard uit de doos.
    Niemand gaat naar minimenu’s en miniknoppen zitten kijken.

Bijdrager
    Maikelw

Kan je adviseren een 4K tv aan te schaffen: Enorm beeld, scherp en prima bruikbaar als monitor tegenwoordig. Het beeld is dan iets slechter qua gewone monitor, maar zoveel is dat verschil niet:-)
    (Voorbeeldje: Toen ik m’n monitor kocht kon ik kiezen uit 3x 27″ 1920×1080 of 3x 40″ 4k, althans… binnen ’t budget destijds, kan je setupje leuk upgraden ;-))

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.