12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    lammmetak

Advies voor batterij iBook g4

Ik zit met een paar vragen over de batterijen van mijn mac.

Ik heb nu 1 jaar een prachtige ibook g4 14 inch. Ik werk er graag mobiel mee maar ik merk dat mijn batterij slecht begint te worden. Met het programmatje cocobattery zie ik dat mijn batterij nog maar tot 47% oplaad. Ik doe normaal helemaal opladen en helemaal afladen ( tot dat ie standby gaat) doe ik dit goed? ik zit ook te denken om een nieuwe te kopen. Kan ik beter eerst iets proberen met die batterij ( in de diepvries leggen) zodat ie beter wordt of zo? wat kan ik het beste doen met die nieuwe batterij? kort opladen of echt lang opladen?
    alvast bedankt

Bijdrager
    Esquare

Bij Li-ion batterijen is het beter om niet steeds geheel te ontladen. Ongeveer 1 keer per maand is wel voldoende. Verder kun je er weinig aan doen, behalve dan al te hoge temperaturen vermijden.

Bij aankoop van een nieuwe batterij deze eerst een hele nacht laten opladen en de eerste keer helemaal ‘opgebruiken’.

Bijdrager
    mvdenberg

Hoewel ik zelf ook nog ‘ouderwets’ accu’s en batterijen oplaad (helemaal leeg laten gaan en daarna pas volledig opladen) schijnt het tegenwoordig met de lithium ion accu’s niet nodig te zijn (dus: gewoon opladen wanneer je wil). Het komt er dus op neer dat je zelf kan bepalen wanneer je je accu oplaad.
    Misschien kan je in de handleiding van je iBook kijken wat Apple adviseert m.b.t. opladen?

Als jij merkt dat de accu te snel leeg gaat, doordat je steeds op netspanning moet werken, is een nieuwe accu zeker aan te raden.
    Om je huidige accu beter te krijgen, daar zijn helaas geen truukjes voor: dus in de koelkast e.d. helpt niet.

Bijdrager
    macses

dat van die koelkast is misschien wel iets dat de MB en MBP gebruikers kunnen doen om hun toestal koel te houden

Bijdrager
    Doede

Li-ion batterijen oxideren voor zover ik heb begrepen; dat wil zeggen dat hun maximale capaciteit afneemt in de tijd, ook al wordt de batterij niet functioneel gebruikt. Een 2e li-ion accu als reserve in de kast leggen is dus eigenlijk zonde. Het zal wel van omstandigheden afhangen hoe snel zo’n accu “op-oxideert”, maar ik heb 2 jaar als functionele levensduur gehoord.

mijn 2 centen…

Bijdrager
    ibook2fast

De accu van mijn 2 jaar oude iBook G4 12″ had nog maar een kwart van z’n capaciteit. Deze heb ik laatst vervangen door een nieuwe. Nu lijkt het weer alsof ik een splinternieuwe iBook heb…

Bijdrager
    KoV

Heeft iemand ook een idee of je die batterijen ergens anders (lees: goedkoper) kunt kopen dan in de Apple Store?

Bijdrager
    Esquare
    ”KoV”

Heeft iemand ook een idee of je die batterijen ergens anders (lees: goedkoper) kunt kopen dan in de Apple Store?

Yup. Hier: http://www.fastmac.com

Bijdrager
    Stinino
    ”lammmetak”

Ik zit met een paar vragen over de batterijen van mijn mac.

Ik heb nu 1 jaar een prachtige ibook g4 14 inch. Ik werk er graag mobiel mee maar ik merk dat mijn batterij slecht begint te worden. Met het programmatje cocobattery zie ik dat mijn batterij nog maar tot 47% oplaad. Ik doe normaal helemaal opladen en helemaal afladen ( tot dat ie standby gaat) doe ik dit goed? ik zit ook te denken om een nieuwe te kopen. Kan ik beter eerst iets proberen met die batterij ( in de diepvries leggen) zodat ie beter wordt of zo? wat kan ik het beste doen met die nieuwe batterij? kort opladen of echt lang opladen?
    alvast bedankt

Kijk eens in dit draadje. Misschien heb je geluk en krijg je een nieuwe batterij van Apple.

Bijdrager
    iDuck

De TS heeft een iBook 14″ en die batterijen vallen er niet onder. (helaas in dit geval)

Bijdrager
    Vin
    ”Esquare”
    ”KoV”

Yup. Hier: http://www.fastmac.com

is dat een betrouwbare winkel??

Bijdrager
    Esquare
    ”sic-one”

is dat een betrouwbare winkel??

Ik kan alleen melden dat de batterij die ik bestelde binnen een week aankwam en werkt. Of het daarmee een betrouwbare winkel is, weet ik niet. :)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.