15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Pico

Advies over opslag: TC erbij?

Beste mensen,

Ik zou graag advies willen over opslag van bestanden. Misschien kunnen jullie helpen. Momenteel heb ik drie iMacs. En 1 TIme Capsule (2TB). Op die TC worden ook de backups gemaakt. Nu zou ik ook een locatie aan willen wijzen waar alle bestanden komen staan, zodat die makkelijk te benaderen zij vanuit de drie iMacs. De poorten van de TC zijn bezet met printers helaas. Daar kan ik geen externe schijf aanhangen. Wat is jullie advies? Een externe hd kopen en aan een van de iMacs hangen? Of nog een TC en die gebruiken als draadloze harddisk? Voor-en nadelen?

Groet en alvast bedankt…
    Pico

Bijdrager
    TheBigZ

Of een NAS kopen en die aan je TC hangen.

Bijdrager
    Pico

Dank TheBigZ… Maar hoe hang ik een NAS aan mijn TC als alle poorten ‘bezet’ zijn?

Moderator
    Strifer

of een usb-hubje aan je TC?

Bijdrager
    TheBigZ
    Pico op 24 augustus 2012

Maar hoe hang ik een NAS aan mijn TC als alle poorten \’bezet\’ zijn?

Via een ethernetswitch van 1 a 2 tientjes.
    http://tweakers.net/pricewatch/cat/311/netwerk-switches.html

Bijdrager
    Pico

Werkt dat beter denk je dan een TC erbij zetten waar ik alle data op kan zetten? Of adviseer je een NAS omdat dat goedkoper is?

Bijdrager
    TheBigZ

Ik adviseer een NAS omdat dat (1) sneller is, maar vooral (2) veel breder inzetbaar is, tenminste, als je een fatsoenlijke NAS koopt (Synology, QNAP etc.)

En dan moet je denken aan het draaien van allerlei servers op je NAS: iTunes Server, Foto server, Muziek server, Webserver, Download server etc. Allerlei zaken die je kunt delen met meerdere gebruikers. Op een TC kan dat allemaal niet.

Bijdrager
    Pivni Pes

En je NAS moet je dan niet aan je TC hangen, maar gewoon lekker aan je router.

En een ethernet switch van 1 a 2 tientjes zou ik zeker niet aanbevelen, dit is vaak gewoon prut.

Wat betreft het laatste bericht van TheBigZ, daar sluit ik me volledig bij aan :thumbsup:

Bijdrager
    iKweethetbeter

Even een openbaring: een TC is een router!

Bijdrager
    Napsju

Een Synology met minimaal 2 bays kopen! Bijvoorbeeld de net nieuwe 213+. Dan heb je bij uitval van een schijf in ieder geval de andere schijf nog. Ik gebruik mijn Synology over de hele wereld. Ideaal om bijvoorbeeld vanuit Bangladesh foto’s te uploaden (die mijn Synology dan weer automatisch backupt naar een andere Synology bij mijn pa) of om Nederlandse televisie te kijken door Ziggo te laten tunnelen over VPN. Ook in China is een VPN naar huis ideaal om bijvoorbeeld YouTube of andere door de Chinese regering geblokkeerde website te kunnen bezoeken. Of gewoon om in de auto muziek te streamen over 3G met de DS audio app. Een SIP (UDP 5060) gesprek over 3G is in Nederland ook niet echt een goed idee. Door een PPTP VPN (TCP 1723) tunnel kan de aanbieder het verkeer niet meer classificeren (en vertragen) en behoort een gratis kraakhelder telefoongesprek vanuit de auto naar bijvoorbeeld een Singaporees of Nieuw Zeelands telefoonnummer ook tot de mogelijkheden. Ik ben suuuuuuper blij met mijn Synology! Kijk eens naar een demo van DSM 4.1 op synology.com en laat je verassen.

Bijdrager
    Pivni Pes
    iKweethetbeter op 24 augustus 2012

Even een openbaring: een TC is een router!
    Een TC is een perfect apparaat voor backups te maken, wifi is leuk, maar beperkt omdat je verplicht wordt de DHCP en NAT te gebruiken.
    Mogelijkheden zijn zeer beperkt ten opzichten van een echte router.
    Ik heb een Draytek 2820 thuis en een Draytek 2920 op de zaak, het komt totaal niet bij elkaar in de buurt betreffende de mogelijkheden.
    De TC is dus voor mij absoluut geen router, perfect backup apparaat, maar geen router.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen al een modem/router hebben staan.
    Waarschijnlijk heeft de TS dat ook, dan lijkt mij het logisch dat hij/zij de TC aan dit apparaat heeft geknoopt.
    Aangezien zo’n modem/router vaak 3 of 4 LAN poorten heeft, zou je de NAS aan een van de vrije poorten kunnen aansluiten.

Dus voor de volgende keer dat je het “beter weet”, even lezen vriend.
    Als je goed de start post van de TS had gelezen, dan had je kunnen zien dat hij/zij heeft aangegeven de de poorten van de TC vol zitten met printers.

Voor de volgende keer als je “het beter weet”, even goed lezen vriend.

Bijdrager
    Pico

Dus als ik het goed begrijp, adviseren jullie een NAS die ik aan de router/modem of TC (via hubje) kan hangen. Dat is dus beter (sneller?) dan een tweede TC erbij voor opslag. Nou dan zal ik me eens gaan verdiepen in bijvoorbeeld zo’n Draytek. Bedankt tot dusver. Als iemand nog voor- of nadelen kent voor het een of ander, laat het weten via deze topic.:)

Bijdrager
    readefries

@Pivni Pes: De enige zaken die ik echt mis aan een Airport, is het kunnen opzetten van een VPN server om je netwerk van buiten veilig toegankelijk te maken. Het niet kunnen uitschakelen van DHCP en NAT is absoluut niet waar. Zowel thuis als op kantoor hebben we de AE’s zo ingesteld.

@Pico: Een TC is leuk, maar is niet uit te breiden maar wel gemakkelijk toe te voegen aan het netwerk. Als je deze eerst op het netwerk aansluit en dan pas aanzet, zal DHCP en NAT automatisch niet worden ingeschakeld en zet hij zichzelf in bridge modus.

Bijdrager
    Pivni Pes

Pico, wellicht heb je iets verkeert begrepen, Draytek is het merk van mijn router, jij hebt misschien iets anders.

Als ik het goed begrijpt heb je een modem/router van het merk X, zelf gekocht of van je internet provider gekregen.

Je router heeft denk ik 3 a 4 LAN poorten en aan een van de LAN poorten is je TC aangesloten, je andere poorten zijn dan nog vrij (wellicht?)
    Nu heb je op de TC 3 LAN poorten en 1 USB, zo als ik je begreep heb je deze poorten vol zitten met een aantal printers.
    Dan kan je natuurlijk 1 printer er uit trekken en daarin een HUB aansluiten en daar weer aan een NAS.
    Persoonlijk vindt ik dit knoei werk, ik zou die HUB vergeten en de printers lekker aan de TC laten hangen, een NAS kopen en deze aansluiten aan een van de vrije LAN poorten op je router.

Je kan dus beter geen tweede TC kopen, maar je beter verdiepen in een NAS van bijvoorbeeld het merk Synology of Q-nap.
    Zelf heb ik 2 Synology NAS-en staan en ben ik daar zeer tevreden over, maar Q-nap schijnt ook zeer goed te zijn.

Bijdrager
    Pivni Pes
    glitch op 25 augustus 2012

@Pivni Pes: De enige zaken die ik echt mis aan een Airport, is het kunnen opzetten van een VPN server om je netwerk van buiten veilig toegankelijk te maken. Het niet kunnen uitschakelen van DHCP en NAT is absoluut niet waar. Zowel thuis als op kantoor hebben we de AE\’s zo ingesteld.

Je heb gelijk, je kan een TC of een AE in brugmodus zetten, ik had mijn verhaal wellicht iets wat verkeert geschreven.
    Wat ik bedoelde is als je een TC of een AE in brugmodus zet, dan kan je gen gebruik meer maken van het gastnetwerk, en dat vindt ik een slecht zaak en erg jammer.

De VPN is niet het enige wat ik mis in de TC, het NAT gedeelte in mijn Draytek is vele malen uitgebreider, daarbij heb ik een 5-tal WAN adressen.
    Zo gebruik ik xxx.xxx.xxx.x94 voor mijn internet en VPN, xxx.xxx.xxx.x95 voor mijn mailserver, xxx.xxx.xxx.x96 voor mijn NAS, hiermee loop je met een TC mee vast.
    En zo zijn er nog een aantal zaken die ik mis in een TC.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.