7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    yanmik

Advies opslag

Voor opslag en dagelijks gebruik van bestanden gebruik ik al altijd externe opslag.

Tot 3 jaar terug een Drobo. Die werd vrij traag en dan overgeschakeld naar WD My Book Duo met 2 schijven van 3TB in raid1

Gisteren plots rode lampjes.

Verschillende hdd’s geprobeerd zowel in slot 1 als 2

HDD’s blijken nog goed, volgens WD Drive Utilities is er een probleem met de raid.

Raid controller kapot?

Geen gegevens kwijt op de hdd’s.

Werkt nu nog (1 schijf) maar aangezien de raid een fout geeft zit ik niet meer veilig.

Kan iemand hier iets over zeggen?

De WD My Book Duo is 3 jaar oud. Schijven WD Red NAS

Uitkijken naar andere opslag oplossing wellicht ?

Tips ?

Zou gaan voor opnieuw raid systeem.

Denk zelf aan Lacie 2big dock 12TB of 16 TB

Wel vrij prijzig.

Goed idee of andere/even goede alternatieven ?

Bijdrager
    digilb

Vraag 1: wil je externe opslag die je rechtstreeks aan je werkplek (*EEN* werkplek dus) koppelt, of wil je externe opslag die je via je netwerk voor meerdere werkplekken beschikbaar kunt maken?

Van het eerste weet ik niet zoveel, maar als je het tweede zou willen, dan kun je voor je thuisnetwerk een NAS kopen.

En kun je uitzoeken of het probleem in de RAID hardware zit of in de schijven? Dat moet je wel kunnen uitsluiten, want je wil geen (bijna) defecte schijven migreren naar je nieuwe oplossing.

Bijdrager
    yanmik

Dank voor je reactie.

wil je externe opslag die je rechtstreeks aan je werkplek (*EEN* werkplek dus) koppelt, of wil je externe opslag die je via je netwerk voor meerdere werkplekken beschikbaar kunt maken?

Momenteel is de WD My Book Duo een externe hdd (x2 in raid) die rechtstreeks aan iMac gekoppeld is.

Deze heb ik echter ook gedeeld en is dus te benaderen in netwerk.

Een echte NAS hoeft dus eigenlijk niet.

En kun je uitzoeken of het probleem in de RAID hardware zit of in de schijven?

Hoe kan ik dat zeker weten ?

Via de software WD Drive utilities krijg ik melding dat er een probleem is met de raid.

Bijdrager
    yanmik

Weinig reactie.

Gebruiken jullie dan allemaal gewoon de interne hdd of ssd of een nas?

Geen externe opslag zoals Lacie 2big Dock/WD/Seagate/G Technology … ?

Ervaringen ? Tips ?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Synology NAS doe ik

Bijdrager
    aartjan.nl/blog
    • Lopende dingen staan altijd op de gratis Cloud services Dropbox, Google Drive, Stack en OneDrive (in die volgorde).
    • OneDrive gebruik ik als backup van mijn backup, omdat ik 1Tb gratis heb, maar dat is normaliter betaald.
    • De Synology NAS is Backup. Of werkschijf als de klus niet past op de Cloud, en als ik in het lokale netwerk zit.
    • Als het video-montage is, dan altijd de interne SSD of een externe 2Tb HD. Want dan is zelfs lokaal netwerk te traag.

Bijdrager
    LaCie Team

Dag Yanmik,

Zoom.nl organiseert over enkele dagen, op 23 mei een “Zoom Academy Live” met bekende portretfotograaf William Rutten. Hij vertelt er over zijn workflow, en hoe hij zijn foto’s organiseert. Je kan hem tijdens de uitzending ook vragen doorsturen:)

Hier kan je meer informatie vinden: https://zoom.nl/artikel/evenementen/26099-verzeker-je-plek-schrijf-je-in-voor-zoom-academy-live-met-william-rutten—michiel-fischer.html

Moest je de Live uitzending missen, valt de Academy nog wel te herbekijken via Youtube.

Groeten,

Het LaCie team

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.