30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    hifi

Hardware advies nodig.

Beste OMTèrs,

Waarschijnlijk het zoveelste advies topic. Maar ik geraak er maar niet uit. Ik heb weer een iMac besteld omdat ik dacht dat de gekke toestanden wel gedaan zou zijn met de schermen, maar neen hoor. Een mooie iMac die wordt te niet gedaan door een scherm waarbij de linkerkant helderder is dan de rechter.

Ik ben het zat. Nu moet ik dringend opzoek naar een oplossing omdat ik in mijn bachelor opleiding grafisch ontwerp zit en graag mijn werkomgeving eindelijk eens wil afkrijgen. Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik wil geen notebook, vind deze niet echt value for the money.

Een Mac Mini? Ziet er schattig uit, maar is het krachtig genoeg om het adobe pakket te draaien? Of een Mac Pro, een investering voor de toekomst? Als er 1 van de 2 het waard is ben ik bereid om eventjes goed in de buidel te tasten. Een scherm heb ik al staag, een 21,5 led scherm van LG, wat op het eerste zicht brol lijkt te zijn maar toch beter presteert dan de iMac schermen.

Iemand?

Bijdrager
    SunKeeper

De Mac mini is toch niet meer het ”instapMacje” van vroeger, zeker niet sinds de laatste generatie.

Dus als ik moest kiezen zou ik die kopen, met eventueel meer RAM en de wat duurdere versie. Test eens wat uit bij een APR zou ik zeggen.

Bijdrager
    GuijVRIENDS

ik zou inderdaad ook voor de Mac mini gaan. Als je 2,5 Ghz met 4 GB geheugen pakt kom je waarschijnlijk al een heel eind. En kwa prijs is het een enorm verschil;)

Bijdrager
    G-Force

Zolang je geen zware games doet is een Mac mini best een stevig computertje, ik zou die zeker overwegen in dit geval.

Bijdrager
    curryhano

Misschien is een kleurencalibrator voor jouw werk geen verkeerde investering. Kun je beide schermen gelijk afstellen.

Bijdrager
    hifi

Kleurenkalibrator gebruik ik via kennis. Dus dat is ook voor mekaar. Ik zie enkel bij de mac mini een beperking en uitbreidbaarheid in de toekomst. Ik kom niet heel snel op een soort vergelijking tussen de apparaten die voor mij van toepassing zijn. Dagelijks worden er uren versleten op indesign Photoshop illustrator. Nu ook vaker final cut. Kan dat klein beestje dat allemaal aan? En de toekomst meegerekend? Ook de ingebouwde grafische kaart die ram geheugen snoept van het vaste ram.

Ik weet dat cijfers niet veel zeggen maar ik wil een toekomst gerichte aankoop doen Oe ik later kan meepakken naar mijn professionele omgeving.

Bijdrager
    Max14

K ben zelf ook student en werk zelf met CS4 (+ wat zwaardere 3D programma’s) op mijn MBP uit 2009. Deze heeft mindere specs dan de huidige MacMini; dus ja, k denk dat t beestje het zware werk wel aan kan.

Wel moet je denk k goed na denken over je opslag capaciteit in de toekomst? K heb zelf 500GB en die was laatst toch echt vol (groot archief, heb daarvoor een NAS aangeschaft).

En nog even een tip; je kunt flink wat centjes besparen op RAM geheugen. Koop de goedkoopste RAM configuratie bij je Mac en koop online nieuwe (Kingston of een ander merk) RAM modules ter uitbreiding (kijk voor goede actuele prijzen op tweakers.net/pricewatch, zie ook AP-artikel).

Zelf ben ik voor een MBP gegaan, omdat je met je computer mobiel bent op je opleiding, thuis en eventueel op locatie met een klant. Miss toch het overwegen waard?

Succes met kiezen!

Bijdrager
    hifi

Momenteel geen vertrouwen in de hardware van apple, toch niet in de all in one oplossingen met scherm. Gebruik maken van goedkope componenten en een premium prijs vragen gaat in tegen mijn gedachtengoed. Ik betaal graag meer voor het schitterende OS X en het design, maar niet voor rommelcomponenten. Dus de Macbook Pro is voor mij geen value for money. De enige die zijn prijs mag hebben is de iMac enkel jammer van de crap schermen die erin zitten.

Moderator
    unSOUND

Ik zou een tweedehands Mac Pro pakken van 1 a 2 jaar oud. De mini is leuk, en zeker niet misselijk, maar multitasken, zeker met video erbij is veel gevraagd denk ik… Maar het hangt er ook van af wat je doet. Praten we over InDesign bestanden van 3 MB en video’s van 640 x 480, of praten we over InDesign bestanden van tientallen MB’s en video op 720p of hoger ?

Bijdrager
    hifi

indesign, waar publicaties in ontworpen worden. Video is nu meestal in HD dus geen gsmfilmpjes:) Het probleem is dat er in Belgie niet zo een grote tweedehandsmarkt is voor Mac Pro`s. Ik zag gisteren een website Mac Bizz met een Mac Pro van volgend nummer, MA970. Is dit wat? 2 x 2,8 Quadcore. Met 4 gig ram en een ATI Radeo HD 5770 met 1 gig.

Bijdrager
    Dwee8le

Dia Mac Pro komt uit 2008 en de specs zien er goed uit. Er zit een veel betere videokaart in en een 1TB schijf i.p.v. de 320GB waar hij mee geleverd werd. Ik heb in het verleden zaken gedaan met MacBizz (in Zwolle) en daar was/ben ik er tevreden over. Ik heb mijn laptop ingeruild voor iMac in december 2010. Imac was helemaal nieuw zoals geadverteerd en als ik na 1 jaar Apple garantie nog problemen zou hebben, dan mocht ik hem bellen om te kijken of hij er iets aan kon doen. Tot nu toe trouwens nog niets tegengekomen.

Bijdrager
    hifi

En qua prijs zitten die ook scherp?:)

Bijdrager
    G-Force

1547 euro zie ik? Met een Radeon HD 5770/3mnd garantie/10.7 en iLife ’11 is dat, als hij in goede staat is, een goede prijs in mijn ogen. 4GB ram zal je denk ik gezien je werkzaamheden wel eens willen vergroten, houd er dan wel rekening mee dat ddr2 fb-dimm duurder is dan ddr3 geheugen.

Moderator
    unSOUND

Ik heb datzelfde model gehad, en hij is echt lekker rap. Geen vergelijk met de iMac en mini van nu, al is het maar doordat je 4 interne schijven kunt gebruiken, en de workload kunt verdelen. Maar het hebben van 8 cores telt ook zeker mee.

Bijdrager
    hifi

En de nieuwe is zonde van het geld?

Bijdrager
    Dwee8le

De nieuwste Mac Pro met 8-core (2x quad core) kost E 3399,- en dan heb je dezelfde videokaart, ook 1TB harde schijf en 6GB RAM in plaats van 4GB. :sealed: Verschil lijkt me duidelijk… De nieuwe is vast beter, maar ik vind het prijsverschil echt enorm!

Moderator
    unSOUND

Ik vind de nieuwe vooral zonde van de meerprijs, zoals Dwee8le ook al aangaf…

Bijdrager
    hifi

Ik ga dan even contact opnemen met MacBizz

Bijdrager
    hifi

De Mac Pro die ik dus aanhaalde is reeds verkocht.

Bijdrager
    Dwee8le

Misschien zit er hier iets tussen? Ik heb mijn huidige laptop bij deze man gekocht via ebay. Ik kon hem gewoon komen bekijken en ophalen in Utrecht. Linkje!

Bijdrager
    hifi

Ziet er intressant uit, maar ik denk dat een acht core toch overkill is niet? En wat houdt een virtuele core juist in? Apple vermeldt bij een quadcore dat deze acht virtuele cores heeft. Ik ben geen techneut en zoek enkel een oerdegelijke simpel uitbreidbare machine.

Bijdrager
    G-Force

Dit is de techniek achter die virtuele cores:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Een quad core met HT is dus niet hetzelfde als een echte 8 core, maar het levert met bepaalde software wel een leuke snelheidswinst op.

Ik denk dat een 8 core inderdaad overkill is, ik heb zelf ook een 8 core (2.26 GHz) omdat ik voor mijn budget geen nieuwe quad met een hogere kloksnelheid kon vinden (ik had liever een hogere kloksnelheid voor single threaded applicaties) en dat is voor mij ook enorme overkill, maar ik heb er ook geen last van ofzo. Liever teveel dan te weinig denk ik dan maar.;)

Ik heb mijn 8 cores maar één keer echt aan het werk gezien, dat was toen ik een filter toepaste in Photoshop op het document waar ik in werkte. Schijnbaar deed HT daar ook z’n werk goed want alle 16 grafieken waren vol.

Moderator
    unSOUND

Zelfs als de software niet gebruik van de corps kan maken hebben ze nog een voordeel: Je kunt meer tegelijk doen. Je kunt dus een paar codeer-opdrachten aan zetten en vervolgens InDesign en Photoshop werk gaan doen, iets wat niet lukt met de Macs met minder cores.

Bijdrager
    hifi

Ok duidelijk allemaal. Nu ging ik eens langs bij de APR die mij enkel kon vertellen dat er een update zit aan te komen voor de Mac Pro, waardoor de huidige modellen in prijs zouden dalen. Ik kan de aankoop nog even uitstellen, of wachten tot ik op een mooie tweedehands stoot. Nu doe ik voorlopig het werk op een MacBookje uit 2007 maxed out. Maar die trekt het belange niet. Ik doe vele opdrachten gewoon op de Mac towers van de campus. Maar thuis werken zie ik meer zitten:)

Bijdrager
    hifi

Oh en alvast bedankt voor alle duidelijke informatie.

Moderator
    unSOUND

De Mac Pro kan nog wel eens langer gaan duren dan je denkt, de opvolger van de huidige cpu / chipset is uitgesteld tot ergens begin 2012…

http://www.hardmac.com/news/2011/10/14/delay-for-the-xeon-sandy-bridge-confirmed

Bijdrager
    MacMaccie

Goed de 2e hands sites in de gaten houden, 2e handsmac, marktplaats.
    Via marktplaats heb ik een 2e hands 6core 3.33 mp (2010) op de kop kunnen tikken incl een ATI Radeon HD 5870 plus 6 Gb werkgeheugen ,des schijf van 120Gb ”ocz vertex II” en 2 hd’s van elk 2Tb (wd black ) van nog geen jaar oud op de kop kunnen tikken.Dat is wel echt mazzel hebben, want die kom je niet veel tegen…
    Moest er wel een behoorlijk stuk voor rijden ”200km” maar dat had ik er wel voor over…
    Als ik dat ding nieuw moest kopen met deze configuratie, dan had ik m van z’n lang zal ze leven nooit gekocht:-)

Bijdrager
    computer space

Ik zou gewoon een PC bouwen naar wens met Windows 7 erop.
    En die LG LED neem ik niet serieus. Een iMac mag dan niet ideaal zijn, maar als je het verschil tussen IPS en TN niet eens door hebt, dan zou ik die calibrator al helemaal bij dat collegaatje laten liggen.

Bijdrager
    iep

Beetje overdreven reactie…

Een IPS of TN maakt veel uit voor kleur maar niet iedereen heeft het echt nodig. Zo’n kalibratietool kan echter ook op een TN panel best nog wel wat uithalen maar men moet niet de illusie hebben dat je kleuren daarmee ineens net zo goed worden als een echt IPS scherm.

Als je echter veel geld wil neertellen voor iets als een Mac Pro omdat het scherm van een iMac je niet kan bekoren zou ik verwachten dat je dan juist heel wat aandacht besteed aan het scherm. Je lijkt nu meer aan de computer dan aan het scherm te denken.

Bijdrager
    Melle

@ Macmaccie > puur uit interesse, mag ik weten wat je voor die setup betaalde?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.