11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    MartinNL

Advies nodig voor overstap naar Apple voor fotografie(bewerking)

Hallo beste mensen,
    Ik ben een beetje een vreemde eend in de bijt maar ik heb tot op heden vrijwel altijd gewerkt met een [email protected]#ndows pc. Deze is nu echt aan vervanging toe. Ik heb in het (zeer) grijze verleden vaker gewerkt met Apple, het model weet ik niet meer. Maar dat is ook niet belangrijk.

Ik kijk momenteel naar een gerefurbishte of 2e hands iMac of MacPro. In verband met eenvoudiger beeldscherm callibratie. Een nieuwe vind ik erg duur, en ik heb begrepen dat alleen de nieuwe iMac vanaf de 24″ is uit te breiden met meer geheugen.

Mijn verlanglijstje:
    Snelle jongen, moet Photoshop CS6 met multiple layers aankunnen, Lightroom, NIK software HDR snel kunnen renderen, en Google SketchUpPro.
    Adobe adviseert een QuadCore i5/i7 2,9-3,5hz.
    Videokaart Nvidea (cuda) met ca. 1Gig, (Kan het ook met 512??)
    16Mb geheugen min. DDR3.
    SSD OS drive en een 1Tb Dataschijf
    t.z.t. wil ik de bestanden wegschrijven naar een externe RAID1 configuratie met 2 schijven. Maar dat is van later zorg.
    Voor het inladen van opnamen is het ook fijn als dat snel gaat. Ik werk met Canon 5DmkII met 25,6Mb bestanden, inladen in Lightroom van 100 fotos is nu niet leuk. Dus, I need speed!

Wie kan mij wat info geven waar je 2e hands (maar toch redelijke) iMac of MacPro kan aanschaffen tegen redelijke prijs.

Bugdget: (Oef!) € 1500,– tot € 1700,– (incl. BTW.)

Bijdrager
    Koezel

Voor dat geld koop je een nieuwe Imac 21,5 inch…

Bijdrager
    MartinNL

@Koezel

Dat heb ik gezien. In iCentre in Rotterdam vertelde de verkoper dat de 21″ iMacs een “vast” geheugen hebben (op het moederboard gesoldeerd), als ik dus wil upgraden naar 16Mb moet ik dat NU doen. Later kan blijkbaar niet. Of ik moet kiezen voor de 27″ die heeft wel een luikje om e.e.a. te upgraden.
    Als daarvoor (de 27″) kies, zit ik meteen op € 2355,- Da’s wel 500,- over budget!

Kan ook zijn dat de verkoper kletst!

Bijdrager
    Koezel

Geen idee, ik draai PS CS5 op een Imac uit begin 2012. Dat gaat razendsnel.
    Net als FCE.

Bijdrager
    computer space

Moet er ook nog een fatsoenlijk scherm van dat geld?
    Ik zou zeggen, blijf lekker op Windows, zeker als je PS6, Sketchup etc. voor PC al hebt.
    Voor een PC koop je voor 190 euro een GTX660 en die stuurt alle Mac’s qua 3D performance naar huis.
    Neem een leuk Shuttle kastje met mooie i7 quadcore en je bent voor 800-1000 euro klaar.
    Desnoods zet je er OSX op. Of dual-boot.

Bedenk dat je op de 21 inch iMac slechts een gemiddelde videokaart krijgt met de GT650M. De 27 inch is tot 3x sneller qua 3D power.

Maar puur voor je foto’s. Ik bewerk D800 beelden op een MacMini. No problemo. Ben vooral benieuwd wat je met Sketchup en Cuda wilt.

Inactief
    Anoniem

Ik zou voor de mac pro gaan, koop er wel een die minstens uit 2009 komt, daar kun je namelijk veel goedkoper en meer ram uitbreiden. Ook kun je in een mac pro de videokaart upgraden, je moet alleen wel een eigen scherm hebben

Bijdrager
    MartinNL

Wat betreft PS6 en Lightroom, Ik heb een Adobe Creative Cloud ABO. Als wil overstappen op Mac hoef ik toeren uit te halen mbt Photoshop CS6. Slechts bestaande oude PC afmelden en nieuwe Mac aanmelden, software downloaden en klaar. Omdat ik niet persé een beeldscherm nodig heb (heb nu een Dell U2410) kan ik volstaan met de kast.

Ook besef ik dat ik voor ca. € 1500,- een op maat gemaakte Win kan kopen met de volgende specs:

QadCore i7-3770 3.4GHz
    16Mb RAM
    SSD 180 GB
    HDD 1Tb

Moet volgens mij ook werken. (Maar ja, ziet er niet zo mooi uit!)

@wensink
    Ik ben op het web de MacPro jonger dan 2009 nog niet tegen gekomen (ja, privé verkopers. Maar daar doet ik niet aan mee.)

Bijdrager
    MartinNL

Oeps typfout.
    moet zijn: ….hoef ik GEEN toeren uit te halen…

Bijdrager
    computer space

Een Pro zie je toch niet. Of je moet m OP je tafel willen zetten als scherm-hood of zo.

Bijdrager
    MartinNL

Hoi mensen,

Ik heb een tijdje andere zaken aan mijn hoofd gehad waardoor deze topic in de onderste la is verdwenen. Inmiddels heb ik een offerte gekregen van iemand die mij een MacPro (4.1 begin 2009) 2 x 2.26GHz Quad Core Xeon E5520, 12Gb DDR3 Ram, 1Tb HDD voor € 1980,- Is dit eigenlijk wel een machine die voldoet aan de hoogst mogelijk snelheid (tenslotte een 8core!) of is de MacBookPro een alternatief? Ik zie bijvoorbeeld MBP voorzien van i7 en met 16Gb voor onder de € 2000,- Wat vinden jullie, MacPro of toch een nieuwe MBP?

Bijdrager
    TheBigZ

Welke grafische kaart zit er in die Mac Pro? Als dat de GT 120 is moet je ook nog geld gaan uitgeven aan een snellere videokaart.

Ik zou voor €2029 de standaarduitvoering van de 15″ MacBook Pro 2,6-GHz quad-core Intel Core i7, NVIDIA GeForce GT 650M met 1 GB GDDR5-geheugen nemen (als je optimale CUDA wilt minimaal 1GB videogeheugen kiezen).
    Extra RAM geheugen koop en plaats je zelf later bij.
    Je Dell U2410 monitor gebruik je als tweede scherm voor de fotobewerking.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.