5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    CasperB

Advies nodig voor een FireWire schijf

Beste OMT’ers,

Helaas kreeg ik vandaag een melding dat mijn opstartschijf goed vol is. Deze is naar mijn weten niet up te graden. Ik vroeg me af of dit wel met de uitbreiding van PRAM geheugen een gedeelte verholpen kan worden? Heb momenteel 12GB PRAM geheugen in mijn iMac 27inch 2,7 GHz Intel Core i5 zitten. Ik kan deze nog met 2x4GB naar 16GB max. uitbreiden.

Ik heb ook even naar de opslag grafiek gekeken via “Over deze Mac” en zag dat mijn fotografie de meeste ruimte in beslag neemt, namelijk een schrikbarende 745GB van de 999,35 GB.

Mijn foto’s staan dus allemaal op de Macintosh HD schijf. Ik had van iemand gehoord dat een FireWire 800 schijf prima zou werken om vanaf deze schijf met mijn foto’s te werken. Ik werk met Lightroom om de foto’s te ordenen en te bewerken. Nu vraag ik me af wat voor schijf hier geschikt voor zou zijn en hopelijk hebben jullie wat advies hiervoor.

Ik hoor graag van jullie.
    Alvast hartelijk dank!

Casper Biemans

Moderator
    Night

Heb je alleen maar FireWire?
    Dan een FireWire 800 disk op 7200 tpm

Bijdrager
    computer space

Koop altijd een lege kast. En stop er zelf een goede schijf in, voor jouw doeleinden bijvoorbeeld een WD Black.
    Ik heb al een paar schijven versleten, maar de kastjes doen het nog altijd. Let wel op de controller, sommige kappen bij 2.2TB, maar met FW800 is dat meestal in orde.
    Bij die complete kastjes zit er vaak de goedkoopste schijf mogelijk in, en als er iets te veel met plaksel is gewerkt kun je m bij een kapotte disk weggooien.

Bijdrager
    Brombeer

PRAM geheugen?
    Je zult RAM bedoelen, het werkgeheugen. Simpel gesteld is de harde schijf de archiefkast waar alle ordners staan en is het RAM je werkblad. Als je het ram uitbreidt, zet je a.h.w. een bureau erbij. Als je te weinig werktafels hebt, zul je telkens iets terug in de archiefkast moeten zetten en dat werkt net zo omslachtig als het swappen naar de harde schijf. Maar dat terzijde.

Ik kan de antwoorden van Night en CS onderschrijven. Maar iets vertelt me dat je wellicht geen backup van je hele systeem hebt, en dan zou je genoemde investering dubbel moeten doen.
    Allereerst sta je voor de keuze van een laptopschijfje (2,5″) of een gewone harddisk (3,5″) Laptopschijfjes hebben minder opslagruimte en zijn vaak wat langzamer, maar ze hebben doorgaans genoeg aan de voeding die ze via de FireWirekabel of een (dubbele) USB krijgen. Die behuizingen voor die 3,5′-schijven hebben vaak een apart voedingsblok en dan moet je ook maar allemaal op je bureau willen hebben. Je kunt FireWire overigens doorlussen, maar de voeding die de schijven via die kabel krijgen, heeft zijn grenzen.

Overweeg ook eens om je fotobibliotheek te splitsen. Is het echt nodig dat alles direct in je iMac zit?
    Kan er niet een gedeelte naar een netwerkopslag (NAS)? Dat kan een zelfstandig apparaat zijn, maar wellicht kun je ook een schijf aan je router prikken.
    Om de interne harde schijf een beetje lekker te laten werken is het aan te bevelen minstens 10% van de capaciteit vrij te laten. (Als je de deur van de berging met troep barricadeert kom je er tenslotte ook niet meer in).

De keuze in lege FiWi800-behuizingen is helaas niet zo groot.

Bijdrager
    Dick de Roos

Foto’s kan je prima op een externe schijf opslaan en bewerken.
    Ik heb mijn fotoarchief op externe FW-schijven staan. Te bewerken foto’s kopieer ik naar een scrach-FW-schijf.
    Ik merk niet dat er iets trager gaat bij het kopiëren en/of bewerken.
    Behalve dat een schijf in rust even “wakker” moet worden.
    Dat kan hinderlijk zijn. Maar dat wakker worden geldt voor mijn NAS ook.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.