30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    klaasb

Advies nodig: Brief van Buma/Stemra

Graag jullie mening over het volgende:

Van de week viel er een brief bij mij op de mat, van Buma/stemra.
    Of ik even pak ‘m beet 930 euro over het jaar 2008 wilde betalen omdat er youtube filmpjes op mijn site staan waar muziek in te beluisteren valt die misschien niet rechten-vrij is.
    De site is non-profit, verenigings-site, en die 930 euro is gewoon veel te veel geld.

Raar is overigens dat ze in hun brief aangeven dat een licentie 312 euro per jaar is, maar vervolgens een acceptgiro voor 928 euro sturen.

Wat te doen?
    Negeren? Betalen? In beroep gaan?

Bijdrager
    R1039

Negeren, de filmpjes van YouTube zijn bij YT gehost en niet bij jou, jij verwijst slechts door evt. in een venster maar het staat dus niet bij jou. Gewoon negeren dus, ze kunnen je niks maken.

Bijdrager
    Josebo.

Nja, negeren. Ik zou wel even je mening geven, met een paar argumenten erbij dat ze je niks kunnen maken.

Bijdrager
    Gastonw

Ik kreeg ook een mail dat de audio die ik had geplakt onder een filmpje auteursrechtelijk beschermd is. Gelukkig zeiden ze alleen dat er reclame op de page bij kwam :p.

Bijdrager
    R1039
    ”josebo9″

Nja, negeren. Ik zou wel even je mening geven, met een paar argumenten erbij dat ze je niks kunnen maken.

Daar kom je niet verder mee, gewoon negeren en niks mee doen.

Bijdrager
    Josebo.

Hm, je zal dan wel verschillende herinneringen gaan krijgen nog. En uiteindelijk misschien wel een deurwaarder op de stoep. Weet niet hoe ze zijn daar bij Buma.

Bijdrager
    R1039
    ”josebo9″

Hm, je zal dan wel verschillende herinneringen gaan krijgen nog. En uiteindelijk misschien wel een deurwaarder op de stoep. Weet niet hoe ze zijn daar bij Buma.

Gebeurt niet, ze hebben geen poot om op te staan en dat weten ze.

Ik heb ervaring met die uitzuigers;)

Bijdrager
    klaasb
    ”josebo9″

Tja, en die argumenten … die heb ik niet. Ben geen jurist of zo. En eentje in de arm nemen, is waarschijnlijk duurder dan de aanschaf van een licentie. (ga er even van uit dat Buma/Sterfmaar daar ook op rekent)

Bijdrager
    Josebo.

Hm, als jij al ervaring hebt met die vrienden. Dan zal het wel zo zijn! Ik zou er alleen niet gerust op zijn :innocent:

Bijdrager
    Patrock

Wat voor site heb je? Volgens deze bron stuurt Buma/Stemra brieven naar álle commerciële sites met daarop muziek. Heb je er advertenties op staan? Van Google adword? Zoja, zou je die brief nog wel eens serieus moeten nemen.

Bijdrager
    klaasb

Wat binnenkomt via Adsense is in ieder geval niet genoeg om Buma/Stemra van te betalen.

Bijdrager
    R1039
    ”Patrock”

Wat voor site heb je? Volgens deze bron stuurt Buma/Stemra brieven naar álle commerciële sites met daarop muziek. Heb je er advertenties op staan? Van Google adword? Zoja, zou je die brief nog wel eens serieus moeten nemen.

Nogmaals ze kunnen je niks maken al staat je site vol met ads, het zou wat anders zijn als je de muziek zelf host..

Bijdrager
    klaasb

Beste Rian,

mijn gevoel zegt dat je gelijk hebt.
    Maar kun je het misschien ook onderbouwen?

Bijdrager
    R1039
    ”klaasb”

Beste Rian,

mijn gevoel zegt dat je gelijk hebt.
    Maar kun je het misschien ook onderbouwen?

Ik zal morgen een ontiegelijke lange post plaatsen met de onderbouwing, ik ga nu slapen :P

Bijdrager
    sally

Het lijkt af en toe niet helemaal duidelijk wat Buma/Stemra wil
    Het principe lijkt als volgt:
    Geldhalen bij de bron (de streaming server) en niet bij de embedders behalve bij commercieel gebruik

http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/40011523

Bijdrager
    Wouzje
    ”klaasb”

Graag jullie mening over het volgende:

Van de week viel er een brief bij mij op de mat, van Buma/stemra.
    Of ik even pak ‘m beet 930 euro over het jaar 2008 wilde betalen omdat er youtube filmpjes op mijn site staan waar muziek in te beluisteren valt die misschien niet rechten-vrij is.
    De site is non-profit, verenigings-site, en die 930 euro is gewoon veel te veel geld.

Raar is overigens dat ze in hun brief aangeven dat een licentie 312 euro per jaar is, maar vervolgens een acceptgiro voor 928 euro sturen.

Wat te doen?
    Negeren? Betalen? In beroep gaan?

heb je een eigen bedrijf dan??

Stemra schikt zijn prijzen op grootte van de onderneming en type muziek dit kan zijn , harde muziek, achtergrond muziek en of concerten dacht ik…..

Moderator
    Poezenbeest

Of er op de sites nou advertenties te vinden zijn of niet, doet eerlijk gezegd niet ter zake. Het doel van de site is relevant. Als de site puur met advertenties is gevuld om daarmee de kosten van de site te dekken, dan is het nog geen commerciële site. Verder moet gekeken worden naar het doel van de persoon achter de site. Is dat een particulier, of kan die zich verschuilen achter een vereniging.

Als ik lees dat de site een verenigingssite is, dan heeft B/S bij jou in ieder geval geen poot om op te staan, omdat de vereniging in kwestie degene is, die moet worden aangesproken. Van een vereniging kan lastig gezegd worden dat zij een commercieel doel heeft… anders zou zij wel een coörporatie zijn. Laat B/S eerst maar eens proberen om de vereniging aan te spreken…

Als de filmpjes zelfgemaakt zijn, dan is er inderdaad een probleem, aangezien je dan wel de rechten voor het gebruik had moeten betalen, maar in dat geval kan je je er waarschijnlijk onderuit komen. Als de filmpjes door iemand anders gemaakt zijn en jij er alleen maar heen linkt, dan is het probleem van B/S om de publiceerder van die filmpjes aan te pakken.

Een makkelijke manier is overigens ook om een wachtwoord voor de filmpjes te zetten op jouw site en dat wachtwoord gewoon in het blad van de vereniging te zetten… Dan kunnen ze namelijk niet meer controleren en zeg je gewoon dat de filmpjes inmiddels zijn verwijderd, doch niet meer openbaar zijn gemaakt, zoals bedoeld in de Auteurswet….

Bijdrager
    Macfan1965
    Bijdrager
    MichMich

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Bijdrager
    Veritas

De verstrekte informatie is erg vaag, ik stel voor dat als TS hulp wil hebben hij:
    – de brief online op dit forum zet;
    – de link naar de betreffende website op dit forum zet

Als TS dit niet wil / niet doet kan er geen zinnig advies gegeven worden, en is dit weer een zoveelste “onzin” draadje.

Bijdrager
    Лукас

2nd that.

Bijdrager
    Josebo.

Dit lees ik net op Nu.nl!

Bijdrager
    jspr

Naar mijn mening verdwijnt het geld enkel in de zakken van de B.S. en niet bij de artiesten waarvoor zij ‘zogenaamd’ opkomen.

Bijdrager
    sally

Wat zijn dat voor zakken en hoe kom je daar zo bij, jspr?

Bijdrager
    R1039
    ”josebo9″

Dit lees ik net op Nu.nl!

Ja nogmaals dat is als de muziek op jouw server staat en je dus zelf verantwoordleijk bent. Ik heb het even te druk om alles op een rijtje te zetten.

”sally”

Wat zijn dat voor zakken en hoe kom je daar zo bij, jspr?

De artiesten zien niks terug van dat geld, dat bedoelt jspr en dat is belachelijk en daar heeft jspr helemaal gelijk in.

Bijdrager
    roy

Teletekst:

Bijdrager
    jspr
    ”Rian.”

De artiesten zien niks terug van dat geld, dat bedoelt jspr en dat is belachelijk en daar heeft jspr helemaal gelijk in.

Dat bedoelde ik er mee.

Bijdrager
    sally

Even serieus. Het is absoluut niet mijn positie om de Buma/Stemra te verdedigen.
    Maar wat die club met het geld doet is niet geheim, en komt de aangeslotenen ten goede.
    Als je roept dat er geld verdwijnt dan roep je maar wat.

Bijdrager
    Veritas
    ”sally”

Even serieus. Het is absoluut niet mijn positie om de Buma/Stemra te verdedigen.
    Maar wat die club met het geld doet is niet geheim, en komt de aangeslotenen ten goede.
    Als je roept dat er geld verdwijnt dan roep je maar wat.

Als je roept dat het bij de “aangeslotenen” komt, dan roep je ook maar wat. Als jij mij naast een jaarrekening meer informatie kan verstrekken waar dat geld precies heengaat dan neem ik mijn reactie terug. Het lijkt mij sterk dat je dat kan dus lijkt het me verstandig om dat “criminele” clubje niet te verdedigen.

Niettemin komt iedereen met uitspraken en beoordelingen over dit geval, maar ik zie nergens door TS nieuwe informatie verstrekt. Dat is speculeren zonder te weten over welk fonds het gaat.

Moderator
    Poezenbeest

Op zich gaat de discussie natuurlijk niet waar het geld van B/S heengaat, maar inderdaad is het het probleem dat het alleen naar de aangeslotenen gaat. Een dergelijke aansluiting (lidmaatschap) is iets van 100-150 euro en dat is met name voor kleine artiesten, die et geld het hardste nodig hebben, onrendabel, omdat de recettes nog niet boven dat bedrag uitkomen. In plaats van dus de kleine artiest te steunen, steunt in weze B/S alleen de gevestigde orde.

Verder zijn de tarieven die de B/S bij bijvoorbeeld de horeca ophaalt compleet ondoorzichtig en lijken uit de lucht gegrepen. Zo ook bij bedrijven voor de radio in de kantine. Ook kan je de autoriteit van de B/S ter discussie stellen. In ieder geval lijkt zij de taak die zij heeft aan beide zijdes (artiesten en bedrijven) erg slecht uit te voeren. De vraag is namelijk waarom zowel bijvoorbeeld Radio 3 aan B/S moet netalen om een plaatje te draaien en vervolgens de kroeg die die zender heeft opstaan, ook nog eens moet betalen voor hetzelfde geluid…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.