10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    RM

Advies nieuwe Mac

Op het werk heb ik twee mac’s (identiek) Mac G5 Power PC 2x 2GHz met 3GB intern geheugen. Ca. 4,5 jaar oud.
    Ik heb al aangegeven dat ik meer snelheid wil dus nieuwe mac’s of meer geheugen(ram). Ik zelf zit te denken aan een nieuwe
    Mac pro met 8 core en 8 Gb intern geheugen. Volgens mij ga ik hier wel lekker veel op vooruit met de snelheid.
    We werken vaak met grote en zware bestanden, groot formaat printing. Ze willen me eigenlijk een nieuwe Imac geven of meer
    ram voor in mijn G5. De Imac zie ik zelf niet zo zitten ik heb al hele mooie Eizo schermen, en volgens mij kun je een Imac ook niet vergelijken met een Mac pro.

Kan iemand mij misschien aangeven hoeveel sneller zo’n nieuwe Mac pro is ten opzichte van mijn oude mac? Of zal ik wat meer ram in mijn G5 prikken, schiet ik hier wat mee op?

Bijdrager
    rrkramer

Meer Ram is een goede oplossing voor het werken met grote bestanden.
    Met een iMac werken in elk geval niet.
    Ik zou daarom of bij de G5 blijven met meer Ram. (En alsnog later een nieuwe mac pro aamschaffen)

Of direct overstappen op een nieuwe Mac Pro (dure optie, is het wel waard) Daarnaast heb je nu nog enige inruilwaarde.

Wat je misschien ook nog kan voorstellen is een leaseplan bijv. bij Stonehousegroep, waarbij je een keer in de zoveel tijd een nieuwe mac tot je beschikking krijgt.

Bijdrager
    Xenophon

Heel veel meer RAM erbij steken heeft weinig zin. Als je sneller wilt kan je nog iets snellere harde-schijven plaatsen, maar ook dat zal geen enorm verschil maken.

Wat wel verschil maakt is die nieuwe Mac Pro, met ongeveer een RAM of 4 + snelle schijven. Als het kan dan nog Adobe CS4, die volledig geoptimaliseerd is. Ik gok 8 tot 10 keer sneller dan je huidige machine.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik kan het alleen maar bevestigen.
    Ik heb een relatief oude Mac 2×1,8 Ghz – overigens een goede machine – upgegraded van 2 naar 4 GB RAM en merkte vrijwel geen verschil.
    Ook niet met mijn nieuwe Macbook Duo 2,2 Ghz, omdat deze een tragere harde schijf heeft.
    Maar een zelfs een nieuwe Imac Duo 2,66 voelt wél sneller aan. Dus een Mac Pro is er nog een stuk bovenop.
    Wacht nog even. Binnenkort komen nieuwe modellen uit. En ze zullen nog sneller zijn.

Bijdrager
    DrStrange

Ik denk dat een MacPro voor hetgeenjij wil eigenlijk overrated is. De huidige iMacs met maximaal geheugen (4GB) lopen dik rondjes rond je G5. Neem lekker die 24″ met 512MB videokaart en je bent voor veel minder klaar.
    Ja het is mss even wennen maar voor heel veel zware grafische toepassingen volstaat de iMac meer dan ruim voldoende. En het is echt een stuk goedkoper dan een MacPro. Misschien niet leuk voor jou en je Eizo maar tis gezoon zo;)

PS: kom uit de fotografische hoek, heb een voorlaatste model MacBook Pro (2.4 / 4GB geheugen) en een iMac alu met dezelfde specs. Werk op het werk af en toe op een MacPro en heb eeb G5 dual 2.3 met 8GB geheugen gehad.

Bijdrager
    1984

Mac Pro Benchmarks

Setup
    Here is the configuration of our two test machines:

Mac Pro
    Intel Xeon 5150 @ 2.66GHz (two dual-core processors)
    1024MB RAM
    Mac OS X 10.4.7 (Build 8K1079)
    Geekbench 2006 (Build 190)
    Power Mac G5
    PowerPC G5 @ 2.5GHz (two dual-core processors)
    1024MB RAM
    Mac OS X 10.4.7 (Build 8J135)
    Geekbench 2006 (Build 180)
    As per usual, we’re using the baseline scores (not the raw scores) from each benchmark. We’ve also computed the Mac Pro’s score as a percentage of the Power Mac G5’s score. Higher is better.

Results http://www.geekpatrol.ca/2006/08/mac-pro-benchmarks/

Bijdrager
    sanius

Ik vind die benchmark niet echt representatief voor deze kwestie…

In de benchmark gaat het namelijk om een Mac Pro met 2 dual-core processoren en niet 2 quad-core processoren, zoals je die nu kunt kopen.

Ook lijkt me het aanschaffen van een iMac geen goede keuze aangezien deze niet van snellere videokaarten kan worden voorzien (iets waar vooral Adobe CS4 veel gebruik van maakt).
    Ook kun je veel meer RAM in een Mac Pro proppen dan in een iMac, dus kun je nog veel langer vooruit met de Pro (vooral als Snow Leopard uitkomt).

Bij een iMac hoef je echter niet je Eizo schermen weg te gooien, die kun je natuurlijk gewoon aansluiten. Dus kleurcorrectie is geen probleem.

Bijdrager
    sanius

Deze benchmark is veel representatiever….

http://www.barefeats.com/harper.html

Bijdrager
    RM

Allemaal bedankt voor jullie snelle reactie’s. Ik ga het voorleggen aan mijn werkgevers. Waarschijnlijk zal het denk ik toch wel een Mac pro worden. Wanneer komen die nieuwe Mac’s. Dit jaar wordt er toch niets meer gekocht. Ik denk pas in februari ofzo.

Bijdrager
    stel maar

5 januari 2009 is er Macworld. misschien komt er dan iets uit.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.