8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Mehelteb

Advies nieuw beeldscherm

Momenteel hangen er aan mijn G5 (2008) twee beeldschermen (Apple Cinema 20 inch / ATI Radeon HD 266 XT 256). Deze schermen lopen beide op hun laatste benen. Mijn G5 werkt naar behoren, dus ik zoek een nieuwe schermen. Mag er ook eentje zijn (dan liefst dan wel groter).
    Ik gebruik mijn G5 voor grafische vormgeving en fotografie.

Kan iemand mij advies geven voor een nieuw scherm dat aangesloten kan worden op de G5? Alvast mijn hartelijke dank.

Bijdrager
    Le Big Mac

Dan wil je een beeldscherm met wide-gamut >98% AdobeRGB, lijkt me. Kijk hier eenshttp://shop.colourconfidence.com/nl/page.php?xPage=monitorcomp.html

Bijdrager
    A.M.Dekker

Is het een Power Mac (G5) of een Mac Pro? Aangezien de Power Mac maar tot 2006 geleverd is en er in het verhaal 2008 staat.

Bijdrager
    computer space

Waarom voor fotografie/grafisch wide gamut? Omdat we tegenwoordig 95% voor scherm werken (sRGB), of omdat fotoprints op fotopapier ruim binnen sRGB vallen, omdat CMYK maar 2% buiten sRGB valt of omdat AdobeRGB profielen in camera jpeg’s net zo veel zeggen over kleurnauwkeurigheid als als de keus tussen Velvia of Portra destijds?

Ik vind de Dell’s nu (Ultrasharp serie) prima, maar ik begin toch steeds meer PVA van een paar jaar terug te missen. Contrast was daarop voor hedendaagse begrippen fenomenaal. Mijn Eizo sx2431 uit 2008 is nog steeds geweldig en een nieuwe Dell/Eizo is een stap terug. Er zijn nog wel een paar MVA schermen te koop: ook prima techniek en vaak 1:2500 statisch contrast

Bijdrager
    TheBigZ

Je bent inderdaad enigszins onduidelijk over welk systeem je hebt.
    Dat zou kunnen zijn: MacPro3,1 met een “ATI Radeon HD 2600 XT with 256 MB of GDDR3” kaart.
    http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-quad-core-2.8-2008-specs.html

Mehelteb op 18 december 2014

Mag er ook eentje zijn (dan liefst dan wel groter). Ik gebruik mijn G5 voor grafische vormgeving en fotografie.

De grafische kaart kun je upgraden in de Mac Pro. Dat biedt je de mogelijkheid om er een monitor met een hogere resolutie op aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld de LG 34UM95, een erg prettig formaat om op te werken.

Bijdrager
    Le Big Mac

@computerspace: Bekijk de foto op deze pagina maar eens op een gewoon scherm EN op een wide gamut. Bij bv. Profoto.net kan je prints laten maken met AdobeRGB-kleurprofiel, die zien er echt anders uit dan sRGB-foto’s, geloof me en neem anders zelf maar eens de proef op de som. De contrastratio die je aanhaalt is totaal onbelangrijk voor een correcte kleurweergave.

Bijdrager
    Mehelteb

@TheBigZ, @A.M.Dekker

Sorry, jullie hebben helemaal gelijk… Ik was niet duidelijk.

Het betreft:

Mac Pro (begin 2008)
    Processor 2 x 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
    Videokaart ATI Radeon HD 2600 XT 256 MB

Bijdrager
    TheBigZ

Hoeveel wil je uitgeven?

€200 voor een nieuwe grafische kaart (GTX 750) en €800 voor de 34″ 3440×1440 monitor?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.