28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisMax

Advies MBP

Hallo,

Ik heb even jullie advies nodig. Waarschijnlijk wil ik dit jaar nog de MBP kopen(ben op de hoogte van de update, komt deze nog dit jaar uit dan wacht ik daarop maar dat terzijde). Op verschillende plekken kan ik de MBP kopen. Online in de Apple Store of gewoon in de winkel bij A-Mac bijvoorbeeld. Ik zit nu met het volgende dilemma: koop ik de MBP bij de online Apple Store waar ik 8 % korting (student) krijg of koop ik hem bij de A-Mac winkel waar ik maar 4 % korting krijg. Ik wil denk sowieso een verzekering afsluiten en dan die van Mahé. Kan dit ook gewoon als ik hem online heb gekocht of niet?
    In de winkel kan ik altijd terug komen omdat ik hem daar gekocht heb maar waar moet ik naar toe als ik hem online gekocht heb? Stel ik koop hem online en ga naar de A-Mac winkel om iets te laten repareren zeggen ze van: ‘Ja maar jij hebt je MBP niet hier gekocht dus dat wordt lastig”. Hoe gaat zoiets, heeft iemand goede ervaringen met online kopen van apple producten en dan bedoel ik dus de duurdere apparaten..
    Alvast bedankt.

:apple:

Bijdrager
    orbitty

waarom vraag je, je vragen niet bij a-mac zelf?

kunnen ze je vast mee helpen.

Bijdrager
    sven-
    ”orbitty”

waarom vraag je, je vragen niet bij a-mac zelf?

Zoiets heet vragen stellen

Nee maar kom op zeg. Hij stelt hier een vraag omdat hij hier graag advies wil. Dat hij in de winkel ook advies kan krijgen zal hij ook wel begrijpen.

@ TS: als je online bestelt kun je met je Mac (mocht er wat mee aan de hand zijn) gewoon naar een willekeurige APR (Apple Premium Reseller) gaan. Zij sturen ‘m dan op naar Apple.

Bijdrager
    ChrisMax

Bedankt Sven. Misschien dat andere mensen nog suggesties en adviezen hebben?

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb mijn MBP online gekocht en dat gaat prima hoor. Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Maar een APR zou niet mogen weigeren als jij binnenkomt met problemen.

Verder wil ik je nog even wijzen op de website: http://www.surfspot.nl. Ik weet niet of je aan een HBO of Universiteit studeert. Zo wel, dan moet je even kijken of die in het lijstje van surfspot.nl staat.
    Dan zou je moeten kunnen inloggen. Als je bent ingelogd en je gaat naar de partnershops, dan staat daar ook de Apple store tussen. Als je daar op klikt, kom je bij een special Apple store met een surfspot logo erboven.
    Via deze weg, krijg je nog meer korting dan via de Apple store zelf.
    Ik heb hem ook op deze manier bestelt en dat is mij wel goed bevallen.

Bijdrager
    ChrisMax

En als ik gewoon een verzekering heb dan moet er niks aan de hand zijn bij APR en moeten ze hem eigenlijk altijd repareren(verwacht niet dat de MBP om de week kapot gaat, juist helemaal niet). De link die je gaf had ik al gezien, doe namelijk HBO studie. Via deze site krijg je ongeveer 8 % korting volgens mij. Toch mooi meegenomen:D
    In de winkel kunnen ze misschien nog wat meer over de MBP uitleggen maar ik weet bijna eigenlijk alles al over deze notebook.
    Hoe lang heb jij de MBP nu al MacDaddy en heb je problemen gehad?

Thanx

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb hem sinds februari. En zoals ik al zei nog geen problemen mee gehad. Behalve 1 dode pixel, maar daar stoor ik mij totaal niet aan.

Bijdrager
    ChrisMax

Jammer van die ene pixel maar voor de rest ben ik heel blij dit te horen! De overstap van ‘windows’ naar ‘mac’ komt steeds dichterbij :innocent:

Bijdrager
    puntKoen
    ”sven-“

@ TS: als je online bestelt kun je met je Mac (mocht er wat mee aan de hand zijn) gewoon naar een willekeurige APR (Apple Premium Reseller) gaan. Zij sturen ‘m dan op naar Apple.

Dat is niet waar, (vrijwel) alle APR’s hebben een eigen technische dienst, zo ook A-Mac. Apple heeft in de Benelux zelf juist geen eigen technische dienst.

Natuurlijk moeten APR’s je ook helpen als je een Mac ergens anders gekocht hebt. Er kunnen natuurlijk wel andere servicevoordelen zitten aan kopen bij een APR.

Bijdrager
    ChrisMax

Daarom heb ik het idee en is volgens mij ook wel zo dat als je de MBP bij een APR koopt en daar terug komt als je problemen hebt eerder wordt geholpen dan dat je hem ergens anders heb gekocht.
    Waarschijnlijk repareren ze hem wel of iets dergelijks maar moet je er mee voor betalen misschien..
    Al hoewel als je een verzekering hebt het eigenlijk ook niet veel uit moet maken!

Volgende week maar is langs om dit na te vragen:?

Bijdrager
    Falc

APR en Apple Store (online) zijn in principe hetzelfde. Al zou je je Mac via de Apple Store kopen dan nog krijg je de volledige garantie via een APR. Andersom precies hetzelfde.

Bijdrager
    puntKoen
    ”Falc”

APR en Apple Store (online) zijn in principe hetzelfde. Al zou je je Mac via de Apple Store kopen dan nog krijg je de volledige garantie via een APR. Andersom precies hetzelfde.

Dat klopt niet. Ze zijn ten eerste niet hetzelfde. APR’s zijn franchisenemers en dus allemaal aparte BV’s, Apple Store Online is van Apple (Apple Sales International) zelf. Je krijgt inderdaad garantie bij elke APR. Garantie direct bij de Apple Store Online claimen kan niet: Apple heeft in de Benelux geen eigen technische dienst. Als je de ASO zo ver krijgt om je computer op te laten halen, wordt die ook gewoon afgeleverd bij een Apple Authorized Service Provider.

Bijdrager
    ChrisMax

Ik heb even A-Mac een mailtje gestuurd en hieronder de reactie daarop:

Vraag:

Ik wil waarschijnlijk de MacBook Pro gaan kopen. Via de Apple Online Store krijg ik grote korting omdat ik een HBO student ben. Als ik de MBP in huis heb wil hem gelijk verzekeren via Mahe. Stel dat er wat met mijn laptop gebeurd, mijn harde schijf crasht of er valt koffie over mijn toetsenbord heen etc. kan ik dan naar jullie winkel toe om hem te laten repareren. Omdat ik de verzekering heb zal dit me eigenlijk ‘niks’ moeten kosten? Klopt het wat ik zeg of krijg ik alleen die service als ik de MBP bij jullie koop?

Antwoord:

Als student krijg je zowel in de winkel als online korting op hardware.
    Gaat het puur om de hardware kan dat online iets voordeliger zijn.

Wanneer een systeem niet bij ons gekocht is, is het niet mogelijk om een verzekering van Mahe bij ons af te sluiten. Bij de verzekering geldt natuurlijk wel het eigen risico wanneer het systeem niet helemaal in orde is.

De Apple garantie op notebooks is wereldwijd, dus als een systeem niet bij ons gekocht is, kunnen wij nog wel service verlenen.

————–

Het komt er dus volgens mij op neer dat ik de MBP gewoon beter bij hun in de winkel kan kopen ivm garantie en die verzekering etc. Straks koop ik online de laptop en is er wat verrot en dan heb ik gezeik in de winkel.. Allemaal geen zin in!
    Hoe denken jullie erover na dit mailtje gelezen te hebben?

Thanx

Moderator
    Mac Daddy

Nee, je leest niet goed. Standaard heb je van Apple een jaar garantie. Als er iets kapot is, dan kun je dus ook bij een Apple reseller terecht in dat jaar. En als je hem krijgt en er doet iets het gelijk niet, dan valt het onder fabrieksgarantie.

De verzekering kan je inderdaad alleen maar nemen als je hem ter plekke koopt. Ik heb toevallig gisteren het bij een Apple reseller gevraagd of ik hem nog kan verzekeren, maar dat wil de verzekeringsmaatschappij niet. Tenzij je hem eerst door hen laat keuren.
    Maar een verzekering sluit je ook eerder af voor diefstal en eventueel het vallen.

Je kan hem wel verzekeren via een normale verzekeringsmaatschappij, maar kijk uit bij welke je dat doet. Niet elke maatschappij verzekert laptops buitenshuis. Volgens Centraal Beheer doet Interpolis daar wel aan en volgens mij Ditzo ook.

Garantie heb je dus hoe dan ook en een verzekering kan je ook via een andere weg afsluiten.

Bijdrager
    ChrisMax

Bedankt voor de reactie MacDaddy, ik begrijp het al weer stukken beter. Maar stel dat ik er nu wat mee aan de hand is na die 1 jaar garantie, dan is het zeker betalen? Misschien moet ik ook maar gewoon geen verzekering nemen. Als ik een MBP heb ben ik er sowieso harstikke zuinig op. Stel ik had een Acer ofzo gehaald dan had ik die waarschijnlijk ook niet verzekerd, die zijn dan wel iets goedkoper (ligt er ook aan welke je haalt).
    Hmm toch nog maar is goed nadenken wat het beste is:?

Moderator
    Mac Daddy

Ja. Eerst maar es goed over nadenken inderdaad.

Officieel heb je volgens de Nederlandse wet 2 jaar garantie. Dus in dat 2e jaar kun je het nog steeds proberen. Verder kan je Apple care nemen, maar dat is echt belachelijk duur. Dan is een verzekering goedkoper.

En een verzekering is nooit zo’n slecht idee hoor en zeker niet bij een machine van rond de 2000 euro.

Bijdrager
    ChrisMax

Ja dat ga ik ook zeker doen!

Apple Care neem ik denk niet want dat is inderdaad belachelijk duur, echt teveel gewoon.
    Ik koop hem waarschijnlijk wel gewoon via de Apple Online omdat ik daar gewoon echt veel korting krijg:) En als ik zo lees hier op het forum zijn er maar weinig mensen die problemen hebben met hun MBP als je er zuinig op bent.

Een verzekering is opzich wel handig, je weet nooit wat er kan gebeuren. natuurlijk.
    Heb jij nog een paar tips als het gaat om verzekeraars?

Bijdrager
    michi_rishi

Bedenk dat Apple zelf aangeeft dat die 1 jaar garantie ‘slechts een aanvullende dekking geeft’ en ‘wettelijke bepalingen niet uitsluit’. Los van regelingen met erkende problemen (zoals bijvoorbeeld een omruilprogramma voor een batterij, een andere topcase, etc.), kun je altijd aanspraak maken op consumentenrecht als een apparaat voortijdig defect raakt zonder jouw schuld. (al moet je daarvoor vaak wel pittige brieven sturen en de tijd nemen).
    Maar Applecare of een verzekering bieden natuurlijk wel extra voordelen.

Bijdrager
    ChrisMax

Ja extra voordelen maar stel ik koop de MBP online en verzeker hem via Mahe of een andere verzekeraar. Stel ik krijg problemen de laptop is op de grond gevallen, harde schijf is kapot gegaan en de topcase gescheurd. Dan moet waarschijnlijk de MBP naar een bedrijf die hem kan repareren. De reparatie kost natuurlijk een hoop geld en dan is mijn vraag of dat dan vergoed wordt door de verzekeraar? Ook als bijvoorbeeld de MBP gebracht wordt naar een A-Mac winkel waar die gerepareerd wordt.
    Ik loop morgen denk maar is gewoon in Utrecht de A-Mac winkel binnen en de HTRN. Ben benieuwd wat de antwoorden zijn op mijn vraag.

Bijdrager
    Josebo.

Daar zullen ze het waarschijnlijk over hun eigen verzekering gaan hebben! In dit geval dus ook Mahé..

Bijdrager
    1984

Mijn ervaring is dat de garantie wel van toepassing is , echter je moet wel het uurloon betalen (en dat tikt ook flink door) vergelijk dat met de eventuele korting

Bijdrager
    ChrisMax

Volgens mij kan ik gewoon beter die verzekering wel doen. Maar als ik de MBP in de winkel haal bij A-Mac bijvoorbeeld betaal ik met 4 GB RAM erin totaal MPB, instapmodel (1800,-) + 4 GB RAM (150,-) euro + verzekering (169,-) = € 2119,- totaal. Ik zal dan waarschijnlijk nog iets studentenkorting ontvangen maar dit zal niet veel zijn.
    Als ik online bestel met flinke studentenkorting betaal ik totaal € 1919,- (= + verzekering + 4 GB RAM).
    Scheelt toch wel 200 euro.
    Alleen ben ik in de winkel geloof ik meer gegarandeerd van garantie en hulp van technische dienst etc.

Moderator
    Mac Daddy

Nog een advies over het RAM geheugen. Als je meer erin wilt, dan zou ik dat niet bij Apple vandaan halen. Apple heeft een te hoge prijs en je mag van Apple, zonder dat de garantie eraf gaat RAM erin plaatsen. Het is ook echt niet moeilijk, dus ik zou dat echt ergens anders vandaan halen.

En je kan ook ergen anders je laptop verzekeren. Je moet dan even op onderzoek gaan, maar volgens mij kan je via Interpolis en Ditzo je laptop verzekeren. Maar dan zal je even de polis voorwaarden moeten nagaan.

Bijdrager
    ChrisMax

Dat RAM ga ik dan ook zeker ergens kopen en doe ik er zelf wel in. Eind van de maand heb ik waarschijnlijk het geld voor de MBP en dan haal ik hem via surfspot voor € 1619,- om precies te zijn. Het instapmodel heb ik dan.
    Die geruchten maken me alleen elke keer weer helemaal gek want over die 14 oktober heb ik ook zo mijn twijfels en dan is het nog geen eens zeker of de MBP wel een update krijgt. Dit kan ook pas begin volgend jaar zijn.
    Dusss is het best lastig:x

Moderator
    Mac Daddy

Ja, maar als je eind deze maand hem haalt, dan ben je al voorbij 14 oktober. Dus heb je dan sowieso de nieuwe.
    En als die dan niet is gekomen, dan kun je blijven wachten tot je een ons weegt, maar dan heb je niks.

En een ‘oude’ machine is altijd beter dan geen. Toen ik die van mij heb gekocht, waren er ook geruchten van updates. Helaas had ik hem nodig voor mijn stage en kon ik niet langer wachten. Een paar weken later kwam de update, maar die was ook het wachten niet waard.
    En ik heb er echt geen spijt van die keuze destijds.

Over de verzekering. Ik ben ook op onderzoek. Je kan bij interpolis een buiten de deur verzekering afsluiten. Dan is je laptop tot 1250 euro verzekerd. Je kan ook bij Interpolis een kostbaarheden verzekering afsluiten. Dit is een verzekering voor dingen die veel waard zijn, zoals kunst en dergelijke, maar je kan ook een laptop verzekeren. Dan moet je wel bewijzen dat jij die laptop ooit hebt gekocht. Dan is die wel voor het volle bedrag verzekerd.
    Op de site kun je meer info vinden. En als je hier iemand persoonlijk over wilt spreken moet je naar een Rabobank vestiging gaan, want daar kun je informatie krijgen.

Bijdrager
    ChrisMax

MacDaddy, eindelijk is het morgen zover! Waarschijnlijk heb ik aan het eind van de maand de nieuwe MBP:lol:

Moderator
    Mac Daddy

Als je er morgen 1 gaat mischien bestellen wel ja. Als je morgen wacht welke nieuwe er uit zijn gekomen en die vervolgens wilt bestellen, dan moet je nog weleens wat langer wachten.

Bijdrager
    ChrisMax

Het heeft bij mij geen haast dus ik wacht sowieso rustig eerst de specs etc. af en dan beslis ik voor me zelf wat het beste is:) Ik hoor ook liever eerst van andere mensen wat ze van de nieuwe modellen vinden..

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.