13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    jjbveld

Advies iMac 21": 8 of 16Gb?

Ben van plan mijn 21,5″ iMac uit 2011 te vervangen door een nieuwe, ook 21,5″. Met 512 Gb SSD.

Nu zit er in mijn oude 12 Gb RAM. Als ik de gebruikelijke programma’s aan heb staan geeft de Activiteitenweergave aan dat ik ruim 9 Gb gebruik en dat er zo’n 2,5 Gb in cach zit.

Moet ik nou bij de nieuwe machine kiezen voor 16 Gb? Of kan met 8 Gb volstaan worden zonder dat de machine traag wordt?

Bijdrager
    BoraTDI

ik kies altijd het meeste geheugen als ik een Apple device kies. Zo weet ik zeker dat ik in de toekomst daar nooit gedoe mee krijg. En mocht je je Mac, iPhone of iPad in de toekomst willen verkopen dan verkoopt dat wat makkelijker is mijn ervaring.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet niet meer kijken naar de cijfertjes want dat is amper uit te leggen hoe ingewikkeld het comprimeren van geheugen werkt. Gewoon kijken naar je grafiekje.

Zet Systeemvoorkeuren.app een tijdje open en ga gewoon werken. Kijk af en toe wat het grafiekje doet en dan zal je zien of je aan de goeie kant zit. Pas wanneer dit oranje kleurt kun je zeggen dat je moet gaan nadenken over meer geheugen. En oranje bij normaal werken. Niet oranje wanneer je het systeem eenmalig tot zekere hoogtes probeert te duwen.

Mijn gevoel zegt dat je aan 8GB voldoende hebt. Het RAM + SSD in de nieuwe generaties iMac is ook nog eens veel sneller dat wat je nu in je 2011 hebt zitten.

Als geheugenvreters zoals software van Adobe niet op je systeem staan, dan kun je meestal fatsoenlijk werken met 8GB. Ik zou pas voor 16GB gaan kiezen wanneer je aan videobewerking doet, of professioneel fotobewerking.

Inactief
    Anoniem

Dat is de Activiteitenweergave app 👍

Bijdrager
    TheBigZ

jjbveld op 14 oktober 2019 om 22:01

Ben van plan mijn 21,5″ iMac uit 2011 te vervangen door een nieuwe, ook 21,5″. Met 512 Gb SSD.Moet ik nou bij de nieuwe machine kiezen voor 16 Gb? Of kan met 8 Gb volstaan worden zonder dat de machine traag wordt?

Als je weer 8 jaar gaat doen met je volgende iMac, is €30 per jaar meerprijs voor de upgrade naar 16GB te overzien.

Bijdrager
    jebman

Als je het geld kunt missen doen. Later niet meer te upgraden. Voorkomt een toekomst van strandballen bij openen van bijv je fotobibliotheek. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen of wat je in de toekomst gaat doen met de iMac. En inderdaad zoals hierboven, probeer een idee te krijgen hoe zwaar je je systeem momenteel belast.

Bijdrager
    Johan B

Dank tot zover!

Als ik de belasting bekijk van mijn huidige iMac, dan is die wel ok. Ik heb 12 GB, daarvan wordt zo’n 9,5 Gb gebruikt.
    Weinig geheugendruk:

Maar dat is met 12 GB. Kan ik ergens instellen dat er maar 8 Gb wordt gebruikt om de geheugendruk met 8 Gb te checken?

Aan de andere kant, het advies om voor 16 Gb te gaan (= € 30 per jaar) spreekt me ook wel aan.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door Johan B.
    Bijdrager
    Shmoo

Tijden en technologieën veranderen, stop eens met mensen bang maken voor de toekomst met wat als, en stel je voor dat …… Kijk gewoon naar de feiten, deze liegen niet en zijn ook niet gebaseerd op wat als…

De iMac 2011 was de laatste (consumenten) computer waar je zelf RAM in kon upgraden. Deze machine had standaard 4GB maar kun je zelf nog upgraden naar 8 tot 32GB.

Vanaf 2012 en het plattere aluminium design, hebben geen mogelijkheid meer om zelf RAM bij te steken en sindsdien zit er standaard 8GB RAM in elke iMac. Dit zal toch vast wel een reden hebben? Bij Apple zullen ze toch niet zomaar iets doen en denken, laten we onze computers eens bewust met te weinig RAM geheugen verkopen want daarna zullen 27.874 mensen die in een computer hebben gekocht in [ jaartal ] op X moment massaal moeten upgraden. Zo werkt dat toch niet!?

2012 —> 2019 dat zijn, één, twee, vier, vijf, zeven jaar, als ik goed tel op mijn vingers. Hebben we al één iemand gehad hier op OMT die zijn/haar iMac 2012 heeft moeten laten recyclen omdat de machine niet meer uit de voeten kwam met 8GB RAM? Maak het nog gekker, welke mensen met een 2012 machine op dit moment, denken dat ze vanaf vandaag, geen twee jaar meer gaan uithouden met hun huidige iMac 2012. Iedereen met een 2012 machine zal je vertellen, mijn machine voldoet nog prima, zeker wanneer er een SSD in zit.

En kijk eens naar de line-up nieuwe iMac 2019 computers. Elk model heeft nog steeds standaard 8GB RAM (na 7 jaar) terwijl je nog steeds niet je RAM zelf kunt upgraden. …. Oooo shit, das een patroon. 🙄

Kortom bij Apple gaan ze er dus vanuit dat een iMac met 8GB RAM die je vandaag zou kopen over vijf jaar nog steeds relevant is. <— en daar zit de catch. Tegenwoordig moet je vooral bij de aankoop van je machine rekening houden met wat je gaat doen op deze machine tijdens de gehele gebruiksduur. Koop je een computer voor je huiswerk op te maken dan zal dit een hele andere computer moeten worden dan wanneer je er eentje koopt om voor de hele familie en bedrijven in de regio dagelijks mooie films in 4K te bewerken. Ongeacht of je nu drie of acht jaar met een computer wilt gaan doen. Je koopt meteen een machine die bij je past. Er is geen moment meer dan je na vijf jaar zegt, nu ga ik hem pimpen en dan voldoet hij het weer voor vier jaar. Die tijden zijn voorbij, dat bestaat niet meer. Natuurlijk kan een SSD stuk gaan of slijtage bevatten na vijf of zes jaar waardoor een machine traag zal worden maar dat heb je met elke computer. Een 2008 of 2009 machine waar mensen nu soms nog op werken hebben vast ook wel eens een nieuwe opslagmedium gekregen.

Het is echt niet zo dat er in 2021 consumenten Mac computers te koop zullen zijn met standaard 16GB RAM. Als dat wel het geval is dan heeft Apple een extreem groot probleem qua geheugen management.

Doe jezelf een plezier en koop meteen de juiste computer. Ik heb mij ooit totaal verkocht met een Mac mini 2014, daar heb ik toen 16GB in laten zetten ( 240,- extra ) terwijl ik het extra geheugen nog nooit nodig heb gehad. Het zit gewoon voor spek en bonen in mijn computer want hier op de afbeelding staat mijn MacBook Pro 2017 instap met 128GB SSD en 8GB RAM en daar kan ik ook alles meer dan fatsoenlijk op doen.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Johan B op 15 oktober 2019 om 12:20</p>

Maar dat is met 12 GB. Kan ik ergens instellen dat er maar 8 Gb wordt gebruikt om de geheugendruk met 8 Gb te checken?

jij hebt echt geen RAM upgrade nodig. 8GB is echt wel voldoende. Die cijfertjes zullen echt niet hetzelfde zijn op een machine met 8GB.

Geheugendruk wordt berekend op het totaal. Wanneer je minder totaal geheugen hebt dan zullen je processen ook kleiner over het algemeen zijn. De kernel_task is voor iedereen verschillend, gebaseerd op wat je aan het doen bent en hoeveel geheugen je hebt. Als je nu 12 of 16GB RAM hebt dan kan het zijn dat je kernel_task 720MB is. Heb je maar 8GB RAM dan is deze mogelijk 480MB.

Daarom moet je niet kijken naar die cijfers. Dat is geen maatstaf. Je groene balkje staat nog helemaal onderaan dus er is totaal geen reden om te upgraden.

Bijdrager
    TheBigZ

Johan B op 15 oktober 2019 om 12:20

Dank tot zover!

Kan ik ergens instellen dat er maar 8 Gb wordt gebruikt om de geheugendruk met 8 Gb te checken?

Aan de andere kant, het advies om voor 16 Gb te gaan (= € 30 per jaar) spreekt me ook wel aan.

Zoals je ziet zijn er forumleden die je adviseren om 16GB te kiezen, en leden die je ervan proberen te overtuigen dat vooral niet te doen. Je zult op basis van de gegeven input uiteindelijk natuurlijk zelf een keuze moeten maken.

Wat je ook kiest, de komende jaren heb je in ieder geval weer een fraaie nieuwe iMac.:-)

Bijdrager
    lord anubis

Eh Shmoo

de 21.5-Inch “Mid-2017” en 21.5-Inch “2019” iMac kunnen geupgrade worden, is wat werk, maar het kan.

Ze hebben helaas geen klepje zoals alle 27″ iMac.

Omdat de TS straks een SSD heeft zal het vm cachen vrij snel gaan. ( Terzijde: de SSD’s van Apple zeker niet de snelste. Hier onlangs een vervangen naar een 1TB SSD Crucial en een met een Samsung EVO ( Fusion ), die laten de Apple SSD’s een poepie ruiken.)

Maar zo gauw je gaat werken met zelfs Xcode met iOS simulators en/of i.d.d. teken en foto app’s dan zou ik toch kiezen voor 16 of zelfs meer. Tijdens het schakelen tussen twee programma’s, zeker tussen twee adobe app’s zal het een verademing zijn als je instant kan doen.

Doe je je boekhouding of wat excel en word e.t.c dan is 8Gb wel voldoende.  Alhoewel, €30 per jaar is ook aantrekkelijk.

HTH

Bijdrager
    Shmoo

Alhoewel, €30 per jaar is ook aantrekkelijk.

Mensen die ik dit soort dingen vooraf zie doen om aan te tonen dat iets relatief goedkoop aantrekkelijk is vind ik sowieso niet een heel erg sterk argument hebben.

“Koop onze software, het kost minder dan een kopje koffie per [periode].” Zie je ook regelmatig online voorbij komen om aan te tonen dat iets aantrekkelijker is dan het lijkt. Je kunt alles waar je over twijfelt wel blijven delen tot op een niveau dat het wél aantrekkelijk is geworden. Daarmee maak je het niet meer of minder relevant.

Ook vind ik het een vorm van hypocrisie hebben. Dezelfde mensen zie je op andere moment gewoon zeggen dat de custom SSD/RAM upgrades bij Apple extreem prijzig zijn. Dan komen ze met linkjes naar Tweakers –> price-watch om aan te tonen wat deze upgrades los zouden kosten. Nu willen ze een punt maken en dan is het ineens minder prijzig als je het terugrekent naar een ‘per jaar’ vorm.

Waar ik minder moeite mee heb zijn mensen die een Mac kopen voor 1550 euro, deze na een bepaalde [periode] verkopen voor 250,- aan restwaarde en dan een formule er op nahouden als 1300 / door [periode] == wat de machine hen heeft gekost. Dat is heel iets anders. Das een goed meetpunt om aan te tonen dat een Mac niet zo prijzig is als dat het meestal vooraf lijkt. Dat komt vooral dankzij [1] de hoge restwaarde en [2] je extreem lang met zo’n machine mag doen. Dit zijn echter wel variabelen, niet constanten waar je vanuit moet gaan. Je kan niet zeggen. Ik koop een Mac om er sowieso 8 jaar mee te doen. Als dat ding na 4 of 5 jaar stuk gaat, wat altijd kan gebeuren. In het leven heb je niet altijd het geluk aan je zijde. Dan moet je wel realist kunnen zijn en zeggen, dit is jammer, met deze machine had ik minder geluk dan met de vorige. En niet, Fuck You Apple. Jullie maken spulletjes die bewust na X periode stuk gaan. Das allemaal (onderbuik)gevoel niet aantoonbaar over de breedte van het product.

Bijdrager
    MadDonna

Even terzijde, het is trouwens mogelijk om, achteraf, het geheugen te vervangen voor 16gb. Maar het is een behoorlijk klusje voor een zeer gevorderde soldeerkoning.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.