7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Fiddich

Advies grotere HD voor macbook.

De 60GB die standaard in mijn macbook zat, blijkt al snel te klein. Bootcamp & parallels….
    Ik zou dus willen upgraden naar een grotere hd en de huidige van 60GB in een externe sata behuizing plaatsen (IB-250StU)

Maar welke schijf zouden jullie kiezen?
    Seagate of hitachi?
    Sneller (7200) 80GB exemplaar of …. een trager (5400) 100GB exemplaar?

Jullie denken mss: 80GB is amper verschil. Maar hou er ook rekening mee dat de meeste grote bestanden toch op de externe schijf terecht zullen komen (movies, progs,…) en dan op de desktop gebackupped worden.

Tot slot: hoe kloon ik mijn schijf (macos x en windows) naar het nieuwe exemplaar? Ik heb nu namelijk problemen om een image gemaakt met Disk Utility / Schijfhulprogramma terug te plaatsen!
    Momenteel probeer ik met sudo onder terminal pieter.sparseimage over te zetten…. maar de vorige keer had ik problemen met de permissies.

Alle hulp meer dan welkom!
    Hoe krijg ik disk0s2.dmg terug op de juiste plaats?

Bijdrager
    Edwin377

Backuppen gaat handig met Carbon Copy Cloner dat ook nog eens gratis is. Je externe schijf moet wel met GUID gepartitioneerd zijn (opties in schijfhulpprogramma bij partitioneren) anders boot je intel-MacBook er niet van. Vervolgens kun je booten vanaf het externe image en het terugzetten op je nieuwe, grotere, harddisk. Een image terugzetten op een schijf waar je van geboot hebt kan niet.

Bijdrager
    Fiddich

Update

Ondertussen ben ik er wel in geslaagd alles vanuit de filevault sparseimage correct over te zetten (andere admin user gebruikt en dan sudo cp onder de terminal)

Maar het zou veel eenvoudiger zijn als ik dat ook meteen kon met library (xcode om maar iets te noemen), applications en dergelijke….
    Hoe doen jullie dat?

Moderator
    unSOUND

Gebruik a.u.b. eerst de zoekfunctie…

over welke HD’s er in de MacBook kunnen, en de voor- en nadelen zijn al minstens 5 topics gestart… beetje zinloos om alles opnieuw te gaan schrijven.

Bijdrager
    Fiddich
    ”Edwin377″

Backuppen gaat handig met Carbon Copy Cloner dat ook nog eens gratis is. Je externe schijf moet wel met GUID gepartitioneerd zijn (opties in schijfhulpprogramma bij partitioneren) anders boot je intel-MacBook er niet van. Vervolgens kun je booten vanaf het externe image en het terugzetten op je nieuwe, grotere, harddisk. Een image terugzetten op een schijf waar je van geboot hebt kan niet.

Ik had ergens gelezen dat booten vanaf een usb-hd niet kon? Of toch niet voor windows – bootcamp?

Kan ik dit met mijn huidge met disk utility gemaakte image ook nog fixen?

Bijdrager
    Fiddich
    ”unSOUND”

Gebruik a.u.b. eerst de zoekfunctie…

over welke HD’s er in de MacBook kunnen, en de voor- en nadelen zijn al minstens 5 topics gestart… beetje zinloos om alles opnieuw te gaan schrijven.

Yeps heb zelf indertijd eentje gestart :innocent:
    Mijn excuses voor de bloat :wink:

Bijdrager
    magic-with-mac

Dan kun je mooi hier weer verder.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.