30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    .Arne

Macbook Air: advies gevraagd

Beste mede Apple gebruikers,

Na 5 volle jaren gebruik van mijn MacBook 2,16 GHz Intel Core 2 Duo wil ik graag overschakelen op een nieuwe MacBook Air. Ik zag vandaag een aanbieding in de bus om de MacBook 1,8 GHz dual-core Intel i5, 4GB RAM en 128 GB harde schijf te kopen voor 1099 euro in plaats van 1279 euro.

Dit lijkt me een koopje. Maar ik vroeg me af of iemand me iets meer zou kunnen vertellen over wat ik van de prestaties kan verwachten, ben niet meer zo thuis in de processor wereld. Zal die 1,8 GHz dual-core Intel i5 (merkbaar) sneller zijn dan m’n oude 2,16 Intel Core 2 Duo? En de Intel HD Graphics 4000 tov Intel GMA 950? 4 GB RAM zal sowieso wel sneller zijn dan 2 GB :yum:

Overigens staat op de folder van de aanbieding ‘128 GB harde schijf’ maar ik neem aan dat dit sowieso flash geheugen is? De 1,8 GHz i5 werd nooit gemaakt met een ‘oude’ harde schijf, toch?

Bedankt!

Moderator
    unSOUND

Volgens mij is er zelfs nooit een 1.8 GHz i5 geweest… Het is 1,7 GHz i5 of 1,8 GHz i7. Of een 1,86 GHz Core2Duo als het een ouder model is.

En de HD4000 kaart hebben ze ook nooit gehad. Het is dan de X3100, 9400M, 320M of HD3000, meer smaken zijn er niet.

Heb je niet toevallig een foto van dat krantje, of een link ?

Bijdrager
    .Arne

Nou, 1,8-GHz dual-core Intel Core i5 Processor staat toch echt op de Apple website hoor bij het laatste model. Evenals Intel HD Graphics 4000.

Moderator
    unSOUND

Ik dacht dat het ( vanwege de aanbieding ) om een voorgaand model ging, vandaar mijn verwarring. Het gaat dus om het huidige model.

De grafische kaart is sowieso een heel stuk sterker geworden, dat verschil is in mijn ogen groter dan dat van de processor. Meer Ram maakt een machine niet sneller, dat is een beetje een denkfout. Wel kan het vertraging voorkomen als je veel tegelijk open hebt staan, maar dat is dus niet hetzelfde. De opslag is inderdaad flash-geheugen.

Of je veel in snelheid zal merken hangt er van af wat je er mee doet. De processor zelf vind ik niet veel sneller, maar de nieuwe grafische kaarten hebben het voordeel dat ze mee kunnen rekenen met bepaalde taken zoals bij sommige foto- en videosoftware.

Bijdrager
    .Arne

Wat ik voornamelijk doe is: voornamelijk tekstverwerking, soms héél veel doc(x)’s en PDF’s openstaan, mail, iTunes en internet. Occasioneel iets kleins photoshoppen of een oud video spelletje (denk Warcraft 3 oid, ging zelfs perfect op hoogste settings op vorige MacBook). Ideale machine voor dit soort dingen als ik per se 13″ wil? Video editting oid heb ik afgelopen 5 jaar nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.

De benchmark van mijn 2,16 GHz Intel Core 2 Duo blijkt trouwens 2822 te zijn tegenover 6105 van de 1,8 GHz i5. In jouw ogen is de 1099 euro dus wel degelijk een goede prijs, gezien het om het laatste model gaat?

Moderator
    unSOUND

Gezien jouw gebruik voldoet die Air daar ruim aan inderdaad. En dan is het een mooie machine om in de uitverkoop te kunnen scoren.:smile:

Bijdrager
    .Arne

Top, dan haal ik hem waarschijnlijk (als die nog voorradig is)!

Hier nog eens de specs, dit klopt nu helemaal dat dit het laatste model is, hé?

(klikbaar; excuses voor de rotatie)

Moderator
    unSOUND

Ik wou je nog waarschuwen voor het Azerty toetsenbord, maar ik zie dat je in Belgie woont… :wink:

Maar het is inderdaad het nieuwste model.

Bijdrager
    .Arne

Haha, inderdaad Azerty gebruiker! Zal de processor (en RAM) trouwens zeker voldoen, ook als ik tig documentjes en pdf\’s openstaan heb en dan nog hier en daar een excel document of powerpoint..? Of is een nòg betere processor en nòg meer RAM dan beter?

Bijdrager
    .Arne

Ik zie overigens net dat je het RAM geheugen bij een MBA later niet meer kan uitbreiden.. Zou je dan geen 8 GB RAM aanraden, met het oog op de toekomst? Of dit nutteloos/overkill (zelfs in de toekomst)?

Moderator
    unSOUND

Nee, ik denk dat meer op dit moment overkill is.

Meer CPU en Ram kan wel op de lange termijn handiger zijn omdat het bij een MacBook Air niet te vervangen is, dus als je later toch zwaarder werk gaat doen, of de machine makkelijk wilt kunnen doorverkopen kan het handig zijn.

Bijdrager
    .Arne

Hmmm, deze taakjes die ik noemde zullen het blijven voor mij. En doorverkopen doe ik niet. Maar \’k zou de laptop toch zeker een jaar of 4, misschien 5 willen kunnen gebruiken.. dan beter 8?

Moderator
    unSOUND

Ik persoonlijk vind het niet nodig, maar er lopen hier zat pubers rond die zijn opgevoed met het “meer meer meer” principe.

Ander ding om over na te denken is dat als je voor de 8GB gaat, je op een custom order uitkomt, is die wel in de aanbieding ? Want anders betaal je dus in één klap 1349 in plaats van 1099… Dan praat je over 250 euro meer voor 4GB die je waarschijnlijk nooit gaat gebruiken.

En al zou je in de toekomst soms iets Ram te kort komen, dan wordt het geswapt naar het flash-geheugen, wat dus lang niet zo’n groot verschil geeft als bij “oude” machines waar dat geswapt werd naar relatief trage HDD’s…

Bijdrager
    .Arne

Ja idd, dan valt de promotie weg.. Ik wil gewoon klaar zijn \’voor de toekomst\’. Ik heb overigens helemaal geen verstand over dat geswap, maar met 4GB RAM, deze processor en het flash geheugen zou ik de komende 5 jaar vlotjes moeten doorkomen, in het licht van de taken die ik uitvoer?

Ik neem trouwens aan dat je de processor, video geheugen en dus RAM geheugen niet kan veranderen, maar wel de HD en de batterij of niet..?

Bijdrager
    MBPuser
    unSOUND op 28 augustus 2012

Ik persoonlijk vind het niet nodig, maar er lopen hier zat pubers rond die zijn opgevoed met het “meer meer meer” principe.

MBPuser +1 :thumbsup::lol: MEER IS WAT WE WILLEN, MEER!! :angry:

Moderator
    unSOUND
    .Arne op 28 augustus 2012

Ja idd, dan valt de promotie weg.. Ik wil gewoon klaar zijn ‘voor de toekomst’. Ik heb overigens helemaal geen verstand over dat geswap, maar met 4GB RAM, deze processor en het flash geheugen zou ik de komende 5 jaar vlotjes moeten doorkomen, in het licht van de taken die ik uitvoer?

Naar mijn idee wel, zeker als het blijft bij de taken die je nu genoemd hebt.

Ik neem trouwens aan dat je de processor, video geheugen en dus RAM geheugen niet kan veranderen, maar wel de HD en de batterij of niet..?

De harde schijf is te vervangen, maar om dit te doen moet je het wel zelf doen, met kans op het verliezen van de garantie. De accu is vervangbaar, maar moet gedaan worden door Apple. Hij is wel door een gebruiker te demonteren, maar dan moet je zo’n accu nog los zien te kopen…

Bijdrager
    .Arne

Ok, bedankt! De meerprijs voor 4 GB extra is het inderdaad niet waard, mijn taken zullen vooral tekstverwerking, mail en internet blijven.

5 jaar geleden was de algemene opinie ongeveer dat je je batterij 1 keer per maand moest laten leeglopen.. Is dit nog steeds de manier om je batterij te onderhouden?

Moderator
    unSOUND

5 jaar geleden was de algemene opinie ongeveer dat je je batterij 1 keer per maand moest laten leeglopen.. Is dit nog steeds de manier om je batterij te onderhouden?

Die opinie was toen ook al fout. Gewoon gebruiken en opladen zonder over na te denken. Hij hoeft niet leeg te zijn om hem op te mogen laden, en hij hoeft niet vol te zijn om te stoppen met opladen. Enige richtlijn is dat je zo min mogelijk de accu helemaal leeg laten moet laten lopen, daar houden ze niet van.

Dat eens in de maand praatje slaat op kalibreren van de berekening hoeveel tijd je nog resterend hebt, en is dus eigenlijk alleen nodig als die indicator niet klopt. Apple hanteerde vroeger het advies van eens in de 3 maanden preventief kalibreren, maar echt nodig is het dus niet, tenzij je een probleem hebt.

Bijdrager
    .Arne

Ok, super bedankt unSOUND voor alle hulp! Vanmiddag eens gaan kijken of er nog MBA\’s voorradig zijn:)

Bijdrager
    Rickje

Het werkgeheugen is bij de Macbook Air dankzij de SSD een minder belangrijk verhaal vindt ik zelf. Natuurlijk in de toekomst wat vlotter en noem maar op. Maar zelfs al heb je na verloop van tijd dat je werkgeheugen vol zit, door SSD blijft hij vlot naar z’n opslag wegschrijven dan als je ‘maar’ een 5400 toeren schijf hebt.

Bijdrager
    .Arne

Nog één vraagje: de adapters hebben sinds enkele jaren een nieuwe vorm/look, maar kan ik de nieuwe adapter en mijn 5-jaar oude MacBook adapter onderling verwisselen? Dus allebei voor beide machines gebruiken? Zou superhandig zijn, aangezien ik twee adressen heb.

Bijdrager
    Nightsky

Heeft meer RAM dan ook andere nadelen, dan dat je extra 90,- moet betalen:D? Heb namelijk laatst MBA 8RAM besteld.

Moderator
    unSOUND

Nog één vraagje: de adapters hebben sinds enkele jaren een nieuwe vorm/look, maar kan ik de nieuwe adapter en mijn 5-jaar oude MacBook adapter onderling verwisselen? Dus allebei voor beide machines gebruiken? Zou superhandig zijn, aangezien ik twee adressen heb.

Zolang de lader genoeg watt heeft, en dus niet lager is dan de originele lader, is er sowieso niks aan de hand. Bij een te lage sterkte kan het zijn dat hij niet oplaadt, of trager.

Moderator
    unSOUND
    Nightsky op 28 augustus 2012

Heeft meer RAM dan ook andere nadelen, dan dat je extra 90,- moet betalen:D? Heb namelijk laatst MBA 8RAM besteld.

Het kost je 4 GB extra schijfruimte vanwege de sleepimage die OS X aanmaakt…:wink:

Bijdrager

Zolang de lader genoeg watt heeft, en dus niet lager is dan de originele lader, is er sowieso niks aan de hand. Bij een te lage sterkte kan het zijn dat hij niet oplaadt, of trager.

Heeft de nieuwe MBA ook niet de nieuwe Magsafe 2? Dan zou het standaard niet passen. Maar gelukkig biedt Apple daar wel een oplossing voor:

http://store.apple.com/nl/product/MD504/magsafe-naar-magsafe-2-converter

Bijdrager
    iep

Gelukkig zijn er ook mensen die weten dat het verschil tussen 4 en 8GB aan geheugen meer is dan louter 4GB;) De Intel HD4000 snoept er bij 4GB 384MB aan geheugen af voor eigen gebruik maar bij 8GB is dat 512MB. Kortom, met 8GB heb je niet alleen meer werkgeheugen, je hebt ook meer videogeheugen. Voor iemand die nog eens een spelletje wil spelen is dit laatste veel belangrijker dan de extra hoeveelheid werkgeheugen.

Ander ding om over na te denken is dat als je voor de 8GB gaat, je op een custom order uitkomt, is die wel in de aanbieding ?

En de aanvullende vraag: zou je het er voor over hebben?

Die opinie was toen ook al fout. Gewoon gebruiken en opladen zonder over na te denken. Hij hoeft niet leeg te zijn om hem op te mogen laden, en hij hoeft niet vol te zijn om te stoppen met opladen. Enige richtlijn is dat je zo min mogelijk de accu helemaal leeg laten moet laten lopen, daar houden ze niet van.

En dat is dus niet waar. Die opinie was destijds geheel juist, Apple had het niet voor niets in haar FAQ over de batterij staan! Het is pas sinds de unibody niet meer van toepassing omdat deze machines een ander type met een geavanceerde microcontroller gebruiken waardoor kalibratie niet meer nodig is. Iets wat je in de huidige FAQ over batterijen bij Apple terugvindt.

Apple hanteerde vroeger het advies van eens in de 3 maanden preventief kalibreren, maar echt nodig is het dus niet, tenzij je een probleem hebt.

In de handleiding van mijn MBP Early 2008 had men het over maandelijks, niet 3-maandelijks. Volgens mij verschilde dit ook per model. In de eerste zin schuilt ook een hint: lees gewoon de handleiding voor het model wat je hebt en doe gewoon wat daar staat wat betreft de accu.

Nightsky op 28 augustus 2012

Het kost je 4 GB extra schijfruimte vanwege de sleepimage die OS X aanmaakt…:wink:

Ja maar dat is met de pmset tool in Terminal dan weer uit te zetten:razz: Eigenlijk is het alleen maar het gat wat het in je portemonnee/bankrekening nalaat wat je als nadeel kunt zien.

@MartijnH: de MBA 2012 en de MBP Retina 2012 zijn de enige 2 Macs met de MagSafe 2.

Moderator
    unSOUND
    iep op 28 augustus 2012

Gelukkig zijn er ook mensen die weten dat het verschil tussen 4 en 8GB aan geheugen meer is dan louter 4GB;) De Intel HD4000 snoept er bij 4GB 384MB aan geheugen af voor eigen gebruik maar bij 8GB is dat 512MB. Kortom, met 8GB heb je niet alleen meer werkgeheugen, je hebt ook meer videogeheugen. Voor iemand die nog eens een spelletje wil spelen is dit laatste veel belangrijker dan de extra hoeveelheid werkgeheugen.

Maar aangezien de spellen die hij speelt al soepel lopen met een GMA950 lijkt me dat geen reden om nu 350 euro meer neer te leggen…

iep op 28 augustus 2012

Die opinie was destijds geheel juist, Apple had het niet voor niets in haar FAQ over de batterij staan! Het is pas sinds de unibody niet meer van toepassing omdat deze machines een ander type met een geavanceerde microcontroller gebruiken waardoor kalibratie niet meer nodig is

Ik had het dan ook niet over of kalibreren wel of niet gedaan moest worden, maar om de denkwijze dat je daarmee de accu “beter” mee zou behandelen, terwijl het ( volgens Apple’s FAQ ) puur is om de berekening van de resterende lading mee af te stellen. De accu gaat niet korter mee door niet te kalibreren, hij wordt enkel wat minder precies in zijn weergave.

Bijdrager
    .Arne

Zijn inderdaad enkel videospelletjes die al soepel lopen op een GMA950! Zal wel eens testen wat de beperkingen zijn van de 4000. Heb de MBA ondertussen aangeschaft voor €1099. Mooi profijt van €180 voor een prachtige machine:)

Bijdrager
    .Arne

Overigens, ik weet dat je nooit met een laptop moet gaan zwaaien, maar doordat een MBA een flash hd heeft, zijn er in principe geen bewegende onderdelen meer he? Toeklappen zonder uit te schakelen en in een backpack verhuizen kan dus absoluut geen kwaad he toch? Mijn oude macbook \’werd wel eens wakker\’ als er teveel beweging was..

Bijdrager
    iep

Maar aangezien de spellen die hij speelt al soepel lopen met een GMA950 lijkt me dat geen reden om nu 350 euro meer neer te leggen…

Je weet dan weer niet wat ie in de toekomst van plan is…

Ik had het dan ook niet over of kalibreren wel of niet gedaan moest worden, maar om de denkwijze dat je daarmee de accu “beter” mee zou behandelen, terwijl het ( volgens Apple\’s FAQ ) puur is om de berekening van de resterende lading mee af te stellen. De accu gaat niet korter mee door niet te kalibreren, hij wordt enkel wat minder precies in zijn weergave.

Het ging niet alleen om de weergave. Dat wat de controller mat werd ook gebruikt om de machine al dan niet in de slaapstand te zetten. De nauwkeurigheid verliep kennelijk dusdanig snel dat je een maandelijkse kalibratie moest uitvoeren. Probleem is ook de terminologie want een accu (of batterij) is in dit geval een controller met li-ion cellen. Je kunt bij li-ion niet zonder die controller want dat is veel te gevaarlijk en onhandig. Kalibreren kan voor de cellen wel wat uit maken, ligt eraan in hoeverre dingen uit de mars lopen voor wat betreft het laden/ontladen van de cellen. Als dat niet goed gebeurd kunnen cellen eerder kaduuk gaan of beschadigd raken. Li-ion luistert erg nauw wat dat betreft.

@.Arne: er zitten nog wel wat bewegende onderdelen in de MBA (scherm, toetsenbord, trackpad, fan) en bij vallen kun je de behuizing nog steeds deuken/ontzetten. Het is meer dat laatste wat een probleem is en waarom je niet zo ruw met je tas om moet gaan. Voor de rest zijn laptops (ook die met een gewone harde schijf) stevig genoeg om in een rugtas te worden vervoerd. Een sleeve is dan weer handig om krassen te voorkomen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.