20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    frank vh

advies gevraagd voor digitaliseren oud VHS materiaal

Ik heb een 20-tal DVD’s van gedigitaliseerde VHS-home video’s van 35-15 jaar geleden.
    Het zijn allemaal kleine stukken film van kinderen, werk in buitenland etc.
    Iedere DVD heet een SONY_DVD_RECORDER_VOLUME en heeft nu een Video_TS folder en een Video_RM folder.

Ik wil ze eerst overzetten naar mijn harde schijf/Cloud.
    Vervolgens wil ik de fragmenten kunnen splitsen en monteren.

Wat is de beste manier en welke programma’s moet ik gebruiken om dit te doen met zo min mogelijk kwaliteitsverlies?
    Het gaat niet om kwalitatief super materiaal, maar wel beeldmateriaal met een grote emotionele lading!

Bijdrager
    KarelWillem

Al heel lang roepen we dan gewoon Handbrake.

https://handbrake.fr/

Dat converteert alles naar alles, in de kwaliteit die jij wenst.

Op het moment dat jij de conversie hebt gedaan naar mp4 of m4v, kun je in iMovie monteren.

Bijdrager
    Marcel

Is Handbrake nu weer veilig ? Er waren toen problemen mee heb ik gelezen

Bijdrager
    frank vh

Dank voor jullie advies!
    Lastig vind ik om kwaliteit te kiezen! Het is oud VHS materiaal en dus niet allemaal scherp en soms zelfs nog zwart-wit.
    Wat is dan een goede kwaliteit om het naar te converteren?

Bijdrager
    nnsa

Gezien de inhoud en belang van de vraag denk ik dat het een beetje mag kosten.

Handbrake is een knutsel-pakket voor freaks die veel afweten van video-conversie. Technisch een goed, maar lastig pakket met veel trial en error. Maar als je het pakket snapt werkt het goed. Na de malware-blamage heeft het pakket voor mij afgedaan. Zoiets mag gewoon niet gebeuren.

Als ik je klusje zou moeten doen, dan zou ik dit met Wondershare Video converter Ultimate doen. Je kunt je DVD’s er gewoon opslepen, maar eerst naar hardeschijf kopiëren werkt sneller en betrouwbaarder, met name als je er nog iets aan wil wijzigen (stukken eruit knippen bijvoorbeeld).

https://videoconverter.wondershare.com

Uiteraard zijn er vele andere wegen naar ROME, maar dit advies is in de praktijk gebleken dat het werkt.

Bijdrager
    JP

Ik kan de reactie van nnsa voor 100 % onderschrijven. Ik zelf zou het materiaal converteren naar gewenste formaat met Video Converter Ultimate en iMovie gebruiken om het geheel te fatsoeneren omdat het knippen en aanpassen van het materiaal in Video Converter Ultimate een beetje beperkt is. In iMovie kan het materiaal vaak wel wat gefatsoeneerd worden. En met plakken en knippen, kleurcorrectie etc. etc. en de vele mogelijkheden van iMovie uitproberen is het resultaat vaak redelijk goed.

Moderator
    Mac Daddy

Ik denk ook dat als je niet veel van video conversie en/of video compressie af weet, Handbrake teveel gedoe is.

Bijdrager
    nnsa

Ook helemaal eens met JP.

iMovie is 100% prima. En als de behoefte bestaat om er een ‘mooi filmpje’ van te maken heeft Wondershare nog een mooi produkt en dat heet Filmora*.

(*) Ik heb geen binding met Filmora…

Bijdrager
    KarelWillem

Handbrake teveel gedoe?

Is er hier iemand die dat onlangs nog wel eens heeft gebruikt?!

Je kiest je bron, en in de presets – die duidelijk omschreven zijn – de hoogst mogelijke optie.
    Veel eenvoudiger dat dat kan het niet.

Bijdrager
    nnsa

Ik begrijp dat iedereen zijn ‘uiltje’ voor een ‘valkje’ aanziet. Omdat de oorspronkelijke vraagsteller zijn niveau onbekend is, heb ik hem een eenvoudig advies gegeven dat werkt en veelal sneller dan Handbrake. Dat moet nog wel eens over. En los van de malware-blunder is er niets mis met Handbrake.

Bijdrager
    frank vh

Dank voor alle reacties.
    Ik durf het goed aan om Handbrake te gebruiken. Heb het ook al eens gebruikt.
    Ik maak me vooral zorgen hoe het beste de kwaliteit te behouden zonder vele GB te moeten inzetten. Heb wel eens het gevoel dat bv iMovie GB doet toenemen terwijl de kwaliteit natuurlijk niet beter kan worden
    Dus eigenlijk de optimale settings.
    Nu anderhalf uur film VHS is ca 2 GB.
    Welke settings zetten dat mooi om om te bewerken.
    Ik begrijp dat ik dat bewerken in iMovie kan doen.
    Heb vaker eigen filmpjes bewerkt.
    Maar nooit een dvd in iMovie

Ga het proberen!!

Moderator
    Night

@nnsa: Ik denk dat je het allemaal iets te simpel stelt. Alle instellingen die je in VideoConverter moet doen, moet je ook in Handbreak doen en vice versa. Je kan in beiden gewoon uit de standaard presets kiezen (bij Handbreak kijk je dan wel onder devices, ipv onder General) of alles naar eigen inzicht aanpassen. Trouwens: als een bron slechts 1024×576 pixels is, heeft het weinig zin om dit om te zetten naar AppleTV 4K. En het samenvoegen van alle video’s naar één video is leuk gevonden, maar dát wil TS nu juist in iMovie gaan doen. En iMovie wil juist het liefst alle losse shots/chapters hebben, zodat je zelf alles naar wens kan combineren, knippen en plakken.

Beide programma’s doen precies waarvoor ze bedoeld zijn en voldoen hierin 100%, alleen de interface verschilt. De één is gratis en voor de ander moet je betalen. Smaken verschillen en de inhoud van de portemonnee ook.

Overigens: de malware blamage, zoals jij het noemt, was niet de schuld van de makers. Net zoals bij VLC destijds hebben hackers een geïnfecteerde versie via een hack ter download geplaatst. Iedereen die de SHA1 checksum controleerde kon toen gelijk zien dat er iets niet klopte. Bovendien is er in beide gevallen direct actie ondernomen door de producenten, hetgeen toch lastig/knap is met multiple-contributor open-source projecten.

zie o.a. hier.

Bijdrager
    nnsa

@night Ik geef je helemaal gelijk bij een advies aan iemand die tot de gevorderden behoort, maar die hoef je waarschijnlijk niet te vertellen hoe hij/zij zijn content op DVD over wil zetten naar een digitaal, (bewerkt) afspeelbaar bestand op een andere informatiedrager. Het maken van één film van losse stukken was/is een voorbeeld en vervalt uiteraard als je met iMovie aan de slag gaat. Samengevat heb ik niets tegen Handbrake. Blijft overeind dat een Video converter zoals Wondershare of MOVAVI of anderen voor minder technische gebruikers makkelijk in gebruik zijn. En voor dat gemak moet inderdaad wat worden betaald. Maar gelukkig hebben we QuickTime en Handbrake.

Moderator
    Night

Ik snap je motivatie geheel :-) Als ik de laatste post van TS goed begrijp heeft hij meer problemen met iMovie dan met Handbreak. Want DVD’s zijn ook maar ‘gewoon’ een reeks filmpjes.

Een standaard (SSSL) DVD±R kan tussen de grofweg 3½ en 4½ GB aan gecomprimeerde videodata bevatten in ofwel P2 gecomprimeerde H.262/MPEG-2 of P2 gecomprimeerde MPEG-1, waarvan je de resolutie ervan even in Handbreak moet bekijken en een instelling moet pakken die daar het dichts bij aansluit. Maar dat je in de orde van gigabytes moet gaan denken, staat als een paal boven water.

Bijdrager
    frank vh

Nogmaals dank voor alle reacties!
    Ik ga het gewoon met Handbrake proberen.

Dank voor alle input!

Bijdrager
    rogerpaolo

ik heb hier ook een vraag over. Is er een native macOS app die je kunt gebruiken om van een VHS op te nemen, wanneer je een adapter als deze https://www.onlinekabelshop.nl/easy-capture-audio-video-grabber?channable=e17871.NDQ2NTA&gclid=Cj0KCQiAjZLhBRCAARIsAFHWpbFUHHz2Ho-3tRtXNWZi9SK8ZlAUF8L80NPbl4vCVK-znT5kxPBAaYIaAtaMEALw_wcB 

gebruikt? Kan het met bijvoorbeeld iMovie? Of met Final Cut?

Bijdrager
    nnsa

Het beste kan je hier voor investeren in de grabber van Elgato. Er zit ook goede software voor de Mac bij. Ik heb hier goede resultaten mee. Hoe goedkoper een ander merk, hoe minder resultaat of hij werkt helemaal niet.

O.a. (online) te koop bij Conrad en Bol.com

https://www.conrad.nl/p/elgato-video-capture-f-pc-and-mac-video-grabber-955044

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb zo’n cheap ass dingetje. Maar al heel lang niet meer gebruikt.

Hoe zat dat ook alweer?

Oh ja…

https://www.echofx.com/videoglide.html

Maar daar ga je zeker geen 30 dollar voor betalen, en het is ook nog eens niet meer ondersteund in nieuwe OS versies.

Tot nu toe is de rest die ik kan vinden ook allemaal antiek en niet meer ondersteund helaas.

Bijdrager
    rogerpaolo

ok, ik ga het anders doen: heb de DVD recorder van mn schoonpa geleend. Overzetten van band naar DVD en importeren van DVD wat ik leuk vind.

Bijdrager
    nnsa

Prima dat je het zo gaat doen, maar bedenk dat de DVD als informatie-drager niet erg future-proof is en bij iedere conversie kwaliteit verloren gaat, ondanks dat het materiaal digitaal is.

En om opnames weer van DVD af te krijgen zal je ze moeten ‘rippen’, of ieder .vob bestand apart moeten bekijken.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.