24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    appleholic

Advies gevraagd voor audio-systeem

Voor ons binnenkort te openen café wil ik een audio systeem gaan bouwen, natuurlijk gebaseerd op Mac en ik denk met iTunes. Ik wil hiervoor een aanwezige G3/300 gebruiken met een nieuwe schijf en een andere geluidskaart.

Heeft iemand hier ervaring mee?
    Alle adviezen voor zowel soft- als hardware zijn bruikbaar.

Bijdrager
    macpro

Gebruik geen geluidskaart, maar haal het geluid via USB uit de Mac.
    Bijvoorbeeld via een Xitel HiFi Link.

Het voordeel is dat het geluidssignaal buiten de Mac wordt omgezet in een analoog signaal, waardoor de kwaliteit beter is.

G3 met iTunes is voor de rest een prima oplossing, maar houd rekening met de kracht die nodig is om MP3 of AAC te decoderen. 300 MHz kan dan krap worden.

Bijdrager
    Fokker3

Geen ervaring, maar in de kroeg waar een enkele keer kom (ben bepaald geen kroegtijger) zie ik altijd PC’s staan, met dedicated software. De muziek wordt dan door een bedrijf geleverd (vraag me even geen namen), en wisselt geregeld.
    Ik neem aan, dat ook de rechten daarmee geregeld zijn. Als je zelf wat opzet met iTunes, moet je dat ook zelf regelen. En da’s weer minder leuk werk erbij!

Bijdrager
    Rolf

Dat bedrijf dat veel aan de horeca levert is encore-media.com (ken ik heel toevallig, heb er verder helemaal niets mee te maken). Maar als je iTunes gebruikt en je eigen CD collectie (die je in het verleden eerlijk gekocht hebt?) en vanaf Oktober je muziek via iTMS koopt dan zijn alle rechten toch ook geregeld ?
    het zal waarschijnlijk wel weer zo zijn dat je zelfs legaal gekochte muziek niet zomaar publiek mag ventileren…..of ???

Bijdrager
    Esquare
    ”Rolf”

het zal waarschijnlijk wel weer zo zijn dat je zelfs legaal gekochte muziek niet zomaar publiek mag ventileren…..of ???

Inderdaad.

Bijdrager
    macpro

Meer info daarover kun je vinden op de site van Buma Stemra onder de kop Muziekgebruik.

Bijdrager
    figini

Ik zelf gebruik zelf de iMic (www.griffintechnology.com) en ben daar erg tevreden over.
    Een G3 lijkt me wat krap tenzij je veel MHz (>500) hebt.
    Nog mooier is wellicht de Airport Express die je digitale kwaliteit levert tot aan de versterker.
    Maar dat is wel een draadloze oplossing en zal per definitie minder stabiel zijn dan een vaste verbinding.
    Sowieso is mac/itunes een degelijke oplossing die ik zelf met veel succes gebruik op feesten.
    Vrijwel nooit problemen, wat bij Zinloos XP nog wel een ander verhaal is.
    Gebruik geen Windows met iTunes.

Veel su6, figini.

Bijdrager
    appleholic
    ”macpro”

Gebruik geen geluidskaart, maar haal het geluid via USB uit de Mac.
    Bijvoorbeeld via een Xitel HiFi Link.

Het voordeel is dat het geluidssignaal buiten de Mac wordt omgezet in een analoog signaal, waardoor de kwaliteit beter is.

G3 met iTunes is voor de rest een prima oplossing, maar houd rekening met de kracht die nodig is om MP3 of AAC te decoderen. 300 MHz kan dan krap worden.

Dank, die ga ik dus bestellen. En ja, de snelheid is minder, maar ik verwacht toch wel snel genoeg om muziek te kunnen afspelen. Het rippen doe ik wel op een G5.

Bijdrager
    tricksel

een 300 MHz G3 is meer dan voldoende voor een beetje MP3 afspelen! Ik heb ooit op een 6100/66 MP3 afgespeeld, dus dat is geen enkel probleem. Ook op bijv. een iMacje op 266 MHz werkt het prima.

Bijdrager
    appleholic

Zou het mogelijk zijn om alleen iTunes als applicatie te draaien, zonder Finder?

Bijdrager
    gretver

Als je osx gaat draaien kun je cunning fox gebruiken. Met dit programma kun je gemakkelijk de finder en alle andere programma’s behalve itunes “pauzeren”. Zo is alle processorkracht voor het systeem en itunes. Werkt perfect.

Bijdrager
    bart

Het wordt pas echt handig als je de bumastemra-rechten afdracht ook kan automatiseren,
    anders zit je met een enorme berg administratie.
    Je moet namelijk alle gedraaide muziek opgeven aan de buma.
    (wat dat betreft zijn de bestaande dedicated systemen veel handiger)

Bijdrager
    tricksel
    ”bart”

Het wordt pas echt handig als je de bumastemra-rechten afdracht ook kan automatiseren,

Dat kun je vrij makkelijk doen m.b.v. de functie in iTunes waarbij je de zgn. “play count” ziet. Deze even noteren, doorgeven et voila…

Bijdrager
    bart
    ”tricksel”

Dat kun je vrij makkelijk doen m.b.v. de functie in iTunes waarbij je de zgn. “play count” ziet. Deze even noteren, doorgeven et voila…

Je moet per gedraaid nummer behoorlijk wat gegevens ophoesten van 20 nummers per uur, 10 uur per dag…dus da’s op den duur behoorlijk wat werk.

Bijdrager
    tricksel

Als je die data aan het einde van een dag exporteert, en importeert in een database, waar je eventuele verdere gegevens van een nummer hebt, ben je er toch, lijkt me?

Bijdrager
    appleholic
    ”bart”

Is het 1 april vandaag? Natuurlijk hoef je dat niet bij te houden. Je betaalt een vast bedrag aan Buma-Stemra rechten:

Prijzen per jaar bij een overeenkomst
    oppervlakte klasse
    t/m 100 m2 € 431,69
    101 t/m 200 m2 € 614,84
    201 t/m 300 m2 € 797,99
    301 t/m 400 m2 € 981,14
    401 t/m 500 m2 € 1.164,29

Voor abonnementhouders gaat er dan nog korting vanaf.

Bijdrager
    bart

wat mij betreft is het is gewoon 6 augustus, er zijn namelijk meerdere manieren om de rechtenafdracht te regelen. ik baseerde me op de dagelijkse praktijk die ik bij de omroep tegenkom en op een uitleg die ik over dedicated systemen in de horeca heb gehad.
    (dedicated services zijn meestal goedkoper in afdracht, waarvoor wel gedetailleerde info nodig is)
    Maargoed, kennelijk ben jij er al helemaal uit hoe jij het gaat doen.

Bijdrager
    appleholic

Vandaag een iMac 15″ gekocht, 700mhz + 2 x 38gb schijven. Moet genoeg zijn. Foto’s post ik binnenkort.

Bijdrager
    gretver
    ”appleholic”

2 x 38gb schijven. .

tjeempie… Heb je de schijven op de groei gekocht of heb je echt 378.000 nummers?

Bijdrager
    appleholic

Tja, ze zaten er al in, dus. Maar dat geeft idd. voldoende ruimte voor 20.000 nummers.

Bijdrager
    macpro
    ”appleholic”

Vandaag een iMac 15″ gekocht, 700mhz + 2 x 38gb schijven. Moet genoeg zijn. Foto’s post ik binnenkort.

Die zal zeker geen moeite hebben met het draaien van de muziek.

En natuurlijk een mooi plaatje geven, zodat iedereen ‘m kan zien.
    Bluetooth toetsenbord en muis erbij en je bent meteen van de kabel zooi af.

En kijk eens op tweedehandsmac.nl.
    Daar stond volgens mij nog een touchscreen voor een iMac 15″ te koop.

Bijdrager
    appleholic

iMac geplaatst en aangesloten met iMic aan versterkers. Resultaat is matig, maar dat kan denk ik ook aan de kwaliteit van de mp3’s liggen.
    Aan de versterkers ligt het iig. niet:P

Bijdrager
    roborob

Even en oud draadje tot leven wekken. Tijdens het zoeken naar iets totaal anders kwam ik onderstaande vraag tegen:

”appleholic”

Zou het mogelijk zijn om alleen iTunes als applicatie te draaien, zonder Finder?

Het antwoord is ja. Ga naar de terminal en typ het volgende in:
    [code:1:8a535019e5]defaults write com.apple.finder QuitMenuItem -bool yes[/code:1:8a535019e5]
    In je Finder onder het menu “Finder” heb je dan een extra menu item: “Stop Finder” of “Quit Finder”
    Wanneer je andere applicaties open hebt staan, in jouw geval iTunes, stopt de Finder daadwerkelijk wanneer je dit menu item selecteerd. Zodra je alle draaiende applicaties stopt, start de Finder automatisch weer op.

Bijdrager
    IvoFontijn

Je kan draaien met iTunes, maar er is ook nog een programma alla BMP studio zodat er ook gemixt kan worden tijdens het afspelen v/d muziek zeker tijdens feestjes is dat ideaal weet ik uit ervaring.

Ik heb een test hierover gelezen in MacFan dus op hun zite zou meer info moeten staan over dit onderwerp.

waar zit deze kroeg trouwens op de foto zag het er leuk uit en als ik in de buurt ben wil ik best eens ….

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.