18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    vincent136

advies gevraagd over aanschaf externe backup schijf

hoi,

ik moet nog een externe schijf hebben voor time machine. ik kwam deze schijf tegen in een leuke aanbieding bij norrod:
    http://norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=27438

Is dit een prima schijf? Zoja, dan schaf ik hem aan.

Kan zijn dat hier mensen zijn die erg negatieve ervaringen hebben hiermee, dan zou ik het wel willen weten:)

Greets

Bijdrager
    Franko

Ik heb zijn kleinere broertje. Op zich een prima schijf.

Wat ik wel een nadeel vind is dat deze schrijf een aparte Stroomvoorziening heeft i.v.m extra kabels en dergelijke. Ik zou voor een schrijf gaan welke zijn voeding via de USB krijgt.

voor de rest werkt hij prima:)

Bijdrager
    SPQR

Ik zou zelf voor gebruik met Time Machine juist wel een schijf nemen met extra voeding: deze zijn meetal toch wat robuuster en misschien zelfs betrouwbaarder (maar dat weet ik niet zeker)… In ieder geval zijn ze zeker nog meer geschikt voor intensief gebruik zoals met Time Machine.

Bijdrager
    vincent136

jep, daar zit wat in. aangezien deze nu wel zo goedkoop is denk ik dat ik ‘em wel bestel.

Bijdrager
    Franko
    ”SPQR”

Ik zou zelf voor gebruik met Time Machine juist wel een schijf nemen met extra voeding: deze zijn meetal toch wat robuuster en misschien zelfs betrouwbaarder (maar dat weet ik niet zeker)… In ieder geval zijn ze zeker nog meer geschikt voor intensief gebruik zoals met Time Machine.

Ja klopt

maar goed hoe vaak gebruikt hij die schijf om te backuppen?

elk uur? elke dag? elke week?

als je het inderdaad elk uur of elke dag doet kan ik me voorstellen dat je er een neemt met externe voeding. Maar goed die gaan net zo hard stuk als degene zonder externe voeding.:P

als je het elke week doet gebruik je hem niet zo heel vaak en dan kan je andere afwegingen maken ( o.a. grootte en kabels etc )

Bijdrager
    vincent136

Het is me nu opzich wel duidelijk. Aangezien ik hem wekelijks zal backuppen is het niet erg als er wat extra kabels aanzitten.

Nog niets anders; ik heb voor mijn muziek collectie 2 externe schijven. 1 als backup, 1 als maindisk. Maar deze schijven bevallen niet. de stroomaansluiting is brakjes en ze maken een laag,zoemend geluid. alleen wanneer ik er een dvd-hoesje onder leg is deze zoem weg. Daarnaast zijn ze ook kwa vorm niet ideaal.

Is het voor dit soort gebruik, dus continu gegevens lezen omdat ik altijd muziek aan heb, verstandig om een schijf te nemen die niet extern gevoed wordt? Of is het hier juist verstandiger een schijf met externe voeding te nemen?

Bijdrager
    SPQR

Daar geldt hetzelfde voor: hoe vaker je de schijf gebruikt, hoe zinniger het is om er een met externe voeding te gebruiken.

Bijdrager
    vincent136

oke, thanks voor jullie antwoorden. ik kan er weer wat mee!

Bijdrager
    Misja
    Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    vincent136

Firewire is eigenlijk te duur, hoewel het wel sneller en stabieler is… ik vind de verschillen eigenlijk te groot.

Bijdrager
    djpwich

De TS heeft wel een MBP dus firewire zou wel flink qua perfomance uit kunnen maken. Ik heb firewire en gebruik die voor TimeMachine en ben er dik tevreden over!

En je kunt een firewire schijf nog gebruiken om vanaf op te starten als er iets zou zijn met je Mac OSX installatie op je interne HD.

Just my 2 cents…

Bijdrager
    Pieterr

Dat weet de TS allemaal wel, alleen zoekt hij een oplossing voor “just 2 cents”.;-)

Bijdrager
    djpwich

Mensen weten toch dat voor een dubbeltje op de eerste rang gewoonweg vaak niet oplevert wat ze toch graag willen?
    :lol:

Maar je hebt gelijk dat dat wel de stelling is, goed punt Pieterr ik las er even te gemakkelijk overheen!

Inactief
    Anoniem
    ”vincent136″

Firewire is eigenlijk te duur, hoewel het wel sneller en stabieler is… ik vind de verschillen eigenlijk te groot.

Ben ik het niet mee eens hoor. Firewire vind ik veel fijner dan een usb-schijf. De performance van je machine blijft goed terwijl met een usb-schijf je Mac eerder gaat haperen (bijvoorbeeld tijdens het spelen van een game). Aangezien Time Machine elk uur een back-up maakt kan hij zomaar een back-up maken onder het gamen.
    Trouwens, ik heb de Western Digital 500 GB firewire HD (zie link hierboven). Voor die schijf (prachtig design overigens, geheel in stijl met de aluminium-looks van Apple) betaalde ik een jaar geleden € 150,-

Bijdrager
    vincent136

Jullie hebben ook wel gelijk. Normaal ben ik wel iemand van ‘liever even doorsparen en dan nog iets beters’ (vandaar ook de MBP ipv de MB)

Maargoed, aangezien 70 euro voor een usb schijf van 650 gb ook niet duur is. Misschien dat ik ook wel gewoon 2 firewire schijven koop, eentje voor de backup via time machine en eentje voor de muziek collectie. Dan heb ik het ook gelijk goed voor elkaar…

Bijdrager
    Pieterr

Of koop een netwerk disk (met één of twee schijven). Die kun je verder weg zetten zodat je ook geen last meer hebt van het zoemende geluid.

Bijdrager
    sven-

Ik wil toch even zeggen dat ik de gedachtegang van sommige mensen niet snap (maar dat is eigenlijk alleen omdat ik zelf anders denk). Als ik iets nodig hebt, stel ik eisen, en ga ik kijken welke producten daar aan voldoen. Op die manier vind je producten die je aanspreken en die je zou willen kopen. Als díe producten dan vervolgens in de aanbieding zijn is dat mooi meegenomen.

Maar om nou een harde schijf te kopen vanwege de (goedkope) prijs, en omdat “je er nog eentje een keer nodig hebt”, zonder te bedenken wat je wilt, is niet echt mijn ding:)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.