11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomas93

Advies gevraagd: Nieuwe Macbook Pro

Hey,

Ik ben van plan een nieuw Macbook Pro te gaan kopen, omdat mijn huidige ontzettend traag begint te worden. Echter zou ik graag wat tips willen bij mijn nieuwe aankoop. Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

Op dit moment heb ik het volgende:
    – 15 inch Macbook Pro uit 2010 met een Intel Core i7 processor, 4GB ram en een harde schijf van 500GB (5400RPM).

Nu wil ik een 13 inch Macbook Pro gaan kopen (aangezien ik 9 vd 10 keer met een 27 inch scherm er naast werk). Echter twijfel ik nog wat ik moet doen. Het gaat om de volgende opties:

– MBP 13 inch, 2,7-GHz i5, 16GB Ram en 128 GB PCIe-flashopslag: €1649,-
    – MBP 13 inch, 3,1-GHz i7, 16GB Ram en 128 GB PCIe-flashopslag: €1999,-
    – MBP 13 inch, 2,9-GHz i5, 16GB Ram en 512 GB PCIe-flashopslag: €2199,-
    – MBP 13 inch, 3,1-GHz i7, 16GB Ram en 512 GB PCIe-flashopslag: €2499,-

Aangezien ik DJ ben en een ontzettend grote muziekbibliotheek heb lijkt mij de 512GB wel makkelijk. Echter is deze uitbereiding wel €450,- duurder.
    Ik las op internet dat het mogelijk was om de gehele itunes bibliotheek op een externe HDD te gebruiken. Ik kwam hierbij alleen wel veel negatieve dingen tegen (langzaam, onhandig en itunes bibliotheek kwijt). Wat is jullie ervaring hierin?

Betreft het i5/i7 verhaal, hoeveel verschil zou ik hierin merken? De (voornaamste) reden dat ik twijfel om een i7 te halen is zodat mijn mac langer meegaat.

Op dit moment heb ik een i7 (weliswaar uit 2010), zou ik er (flink) op achteruit gaan als ik een i5 haal, of zou dit echt opmerken?

Ik gebruik mijn mac voornamelijk voor het maken (programmeren) van websites, muziek produceren, Photoshop, video editing (simpelweg via iMovie, lijkt me geen groot issue), maken van word documenten en powerpoint presentaties.

Gebruik hem niet echt voor Gaming of zware 3D software.

Wat is jullie advies? Is het sowieso wel raadzaam om nu een mac te kopen, of is het wellicht verstandiger om te wachten tot de 15″ inch MBP vernieuwd wordt?

De 512GB harde schijf heb ik dus alleen nodig voor mijn iTunes bibliotheek. Als dit (handig) is op te lossen door een externe HDD zou dit uiteraard heel mooi zijn. Echter lees ik iets teveel negativiteit hierover. Of dit waar is is uiteraard vraag 2.

Alvast bedankt voor jullie reactie’s.

Gr,

Tomas

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Op dit moment heb ik het volgende:
    – 15 inch Macbook Pro uit 2010 met een Intel Core i7 processor, 4GB ram en een harde schijf van 500GB (5400RPM).

Ik heb de rest van het verhaal niet meer gelezen. Upgrade je RAM naar 8 of 16GB en plaats een SSD.

Een 1TB Samsung 840 EVO SSD kost zo’n €350. Een geheugenkit voor 16GB (volgens Mactracker kan er maximaal 8 in, maar volgens OWC 16) kost minder dan €100. Voor die prijs van een iPad heb je geen nieuwe Mac. Maar die heb je daarna ook niet meer nodig.:wink:

Bijdrager
    Shmoo

+1

Als de optie beschikbaar is kijk eens of je de machine niet kunt upgraden. Zeker wanneer je denkt dat de huidige specs nog voldoen. De processor die je erin hebt zitten was geen instappertje destijds. Met het plaatsen van een SSD krijg je sowieso al veel snelheidswinst , meer RAM geeft je extra ademruimte.

Bijdrager
    tarun

i5 of i7 zal je misschien merken maar dat heb je niet nodig. Dat er nu een 2x snellere SSD inzit is el de moeite waard. Ik zou dus de optie van €2199,- kiezen.

Bijdrager
    TheBigZ

Eens met Waffle. Je MBP upgraden kost je circa €80 (geheugen) plus €380 (SSD). Zoek eerst nog wel even goed uit welke MBP je precies hebt. In de Mid-2010 15″ kan maximaal 8GB geheugen. Met extra geheugen, een SSD en een schone OS X installatie zul je merken dat je Mac weer een stuk sneller aanvoelt. De 2010 MBP 15″ is snel genoeg voor de dingen die jij er mee doet.
    http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-pro-core-i7-2.66-aluminum-15-mid-2010-unibody-specs.html

Geheugen voor MBP Mid-2010:
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

SSD 1TB Crucial: (De 840 EVO raad ik af.)
    http://tweakers.net/pricewatch/430405/crucial-bx100-1tb.html

Bijdrager
    makasa

Je hebt tegenwoordig ook micro sd kaartjes van > 256 Gb. Daar zijn mooie adapters voor zodat ze niet uitsteken. Is ook een optie.

Bijdrager
    makasa

Zie dezelfde vraag op McFreak

Bijdrager
    R P

Upgraden!

Bijdrager
    Brombeer

Zie Waffle

Bijdrager
    Balsjer

Waffle, heeft helemaal gelijk, plaats 8GB (2×4) of 16GB ((2×8) als het inderdaad al mogelijk is, volgens de site Everymac.com is 8GB het maximum)) pc3-8500 1066MHz geheugenmodules en een 512GB SSD disk. Nadat je dit hebt uitgevoerd, heb je een lekkere snelle MacBook Pro. Dus ik sluit me aan en, zeg ook Upgraden.

Bijdrager
    Tomas93

Hey allemaal,

Bedankt voor de reacties! Het wordt toch upgraden. Bedankt voor de tips!

Heb 8GB Ram besteld en een SSD van 512GB.

Wanneer het allemaal binnen is en mijn mac geupgrade is zal ik mijn bevindingen posten.

Thanks!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.