13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Nokomo

Advies gevraagd: nieuwe laptop

Ik ben me aan het orienteren op het kopen van een nieuwe macbook. Ik heb nu een Macbook pro waar ik erg tevreden over ben (geweest). De batterij geeft het op en er is iets mis met het scherm waar geen goedkope oplossing voor schijnt te zijn. Tijd voor een nieuwe dus, en dat is altijd leuk.

Een nieuwe Macbook is voor mij te duur dus ik orienteer me op de tweedehands markt die voor mij overigens prima voldoen.

Ik zou graag terugstappen naar een Macbook Air of een Macbook vanwege het gewicht (ik reis veel) maar ik twijfel over de kracht van deze modellen (laten we uitgaan van een model 2015/2016 of later). Ik maak zo nu en dan gebruik van Photoshop, Illustrator, Indesign. Geen super zware bewerkingen maar af en toe een logotje of wat anders ontwerpen. Videobewerking doe ik niet.

Het grote verschil tussen Macbook Pro vs Air of Macbook zit het hem ook in de processorsnelheid (correct me if I’m wrong). Gaat de kracht van een Macbook Air of Macbook mij in de weg zitten als het vergelijk met de prestaties van mijn huidige Macbook Pro? ( 2,3 Ghz, i5, 256 SSD, 8gb Ram, Intel HD Graphics 3000 512 MB).

Mocht mijn vraag niet duidelijk zijn of ik overtreed forumregels dan hoor ik het graag.

Bijdrager
    Nokomo

en alvast bedankt voor de hulp natuurlijk!

Bijdrager
    Furbz

Ik weet niet zo goed wat de prijs is van bv een 13″ pro uit 2015, maar ik zou voor zo’n machine gaan
    als je dat oké vindt kwa gewicht. Behoorlijke licht apparaatje en werkt geweldig.
    Heb zelf geen ervaring met de macbook of air, maar in het kader van een paar jaar vooruit
    zou mijn gevoel voor de pro 13″ gaan.
    ALS MOGELIJK: opteer voor 16 gb RAM.

Maar dat is een gevoelskwestie. Als je twijfelt over resultaten kun je jouw oude mac eens
    opzoeken op https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

De gewenste Macbook(s) ernaast houden en je weet wat je ‘theoretisch’  vooruit gaat.
    Maar volgens mij heb je niet zo’n dik systeem nodig.

Ik heb een 2.3 2011 model gevonden en die vergeleken met de air 2015, dan zou je dit
    verschil krijgen (om maar vast een balletje omhoog te gooien). Het verschil is netjes te noemen.

Air2.3

Bijdrager
    Geldersscheepje

Ik heb recent een macbook air van 2015 gekocht met 8 gb geheugen, staan redelijk veel op Ebay. Met een snelle SSD ben je rond de 700 euro kwijt. Gezien het bovenstaande denk ik voor die prijs niet te verslaan. Nieuwer is in de lijn van de Air niet noemenswaardig sneller. Alternatief is een macbook maar dat is een andere prijsklasse.

Bijdrager
    tav

Als ik vragen mag , hoe oud is jouw mac book pro die je gaat vervangen ?

Bijdrager
    fatboysmart

Kijk eens op 1dayfly.com… Macbook Air 8/256 SSD in de aanbieding.

Bijdrager
    SvS

Ik heb van iBood aanbieding gebruik gemaakt, en de Air uit 2015 gekocht in zomer van 2017. Voor extra mobiliteit naast iMac 27″ op mijn bureau.

En ik doe ook photoshop/ indesign/ illustrator erop. Monitor-verloopstuk kan er op aangesloten worden, dus je kunt beeldscherm altijd uitbreiden naar externe, grotere scherm. Tot nu toe heb ik geen last van traagheid ervaren! Maar ik doe ook geen zware dingen erop. Het heeft 128 gb schijf, ik maak zelf gebruik van netwerkschijf, maar als je voordelig aan 256gb-versie kan komen, geeft dat ook meer lucht.

Bijdrager
    sunapple

Je early 2011 MacBook Pro is inmiddels wat ouder, maar een 1.2Ghz 12″ MacBook uit 2015 haalt dezelfde benchmarks. Processorsnelheid zegt echter niet alles, ook de snelle SSD’s maken de MacBooks en MacBook Air van nu misschien iets sneller dan wat je gewend bent. Neem je een Air uit 2015 of een 12″ MacBook uit 2016 dan ga je de goede kant op, dat is voor jouw gebruik prima.

Persoonlijk vind ik het scherm een doorslaggevende feature van de 12″ Macbook ten opzichte van de Air. Misschien moet je dat eens in een winkel bekijken!

Een 13″ Pro uit 2015 is een stukje sneller, heeft een nóg beter 13″ Retina scherm en heeft volwaardige poorten die de 12″ MacBook niet heeft.

Het zou helpen als je je budget bekend maakt.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden geleden door  sunapple.

Bijdrager
    Cursor

Een jaar niet op vakantie, geen sigaretten, geen marihuana, geen alcohol.

Dan kan je een nieuwe macBook kopen met alle voordelen van dien.

Bijdrager
    Nokomo

Bedankt voor alle reacties, helpt me enorm.

Thuis maak ik gebruik van een externe monitor dus een goede range met aansluitingen is wel prettig, daarmee valt de MB af want die heeft maar 1 poort en dat geeft gedoe.

Op basis van jullie reacties denk ik dat ik moet gaan voor of een Macbook air of Macbook Pro 2015 of later. Dus dat zal ik dan ook doen. Ik heb nu 256 SSD en dat wil ik ook wel in de volgende.

Mijn budget is ongeveer 800-900 euro dus als jullie wat vinden houd ik me aanbevolen;)

Bedankt voor alle tips!

Bijdrager
    Nokomo

<p class=”cite”>tav op 17 januari 2018 om 12:32</p>
    Als ik vragen mag , hoe oud is jouw mac book pro die je gaat vervangen ?

Early 2011

2,3 GHz Intel Core i5

8 GB 1333 MHz DDR3

Intel HD Graphics 3000 512 MB

Bijdrager
    fixar

Als je budget 800-900 euro is zal een nieuwe mac lastig worden…. of je moet je oude verkopen en de opbrengst daarvan (MBP 13″ i5 8GB 250GB SSD zal een paar honderd euro opleveren afhankelijk van staat) ook meenemen in je aankoop. Dan is een MacBook Air 13″ 2017 250GB SSD een optie of anders de macbook 12″ 2017 250GB… Met wat doorsparen kun je ook voor de MBP13″ 2017 gaan.

Bijdrager
    SvS

Hou dan jouwaanbieding.nl in de gaten. Regelmatig komt Air voorbij tussen pakweg €800 en €1050. Intussen even doorsparen;-)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.