13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    merijn

advies gevraagd bij netwerk oplossing jeugdinstelling

Ik ben werkzaam bij de Hoenderloo-groep, een jeugdzorg instelling. Ik beheer daar een muziekstudio waar jongeren op de Mac muziekles krijgen. Hiervoor gebruiken we Garageband en Logic Pro.

Ook worden er korte films gemaakt en bewerkt. Hiervoor gebruiken wij iMovie, iDVD en Final Cut Express.

We hebben 3 iMac staan (2 x 1.83 GHz Intel Core Duo, 1 x 1.9 GHz G5).
    Het probleem is dat we zo langzamerhand het overzicht kwijt beginnen te raken. Er staan verschillende versies van bestanden op verschillende iMacs, er zijn meerdere muziekbibliotheken enz. enz.

Om weer wat overzicht te creëren leek het ons een goed idee om met een server-oplossing te gaan werken. De bedoeling is dat alle bestanden waar we mee werken op 1 plaats komen te staan. Er moet 1 centrale muziek-bibliotheek komen en de iMac moeten vanuit 1 plek te beheren zijn (eventueel remote).

Nu staan we nog aan het begin van deze plannen… en kunnen hierbij alle advies gebruiken!

Bij deze vraag ik dan ook om tips e.d. Wees zo volledig mogelijk wat betreft hard- en software a.u.b.

Bijdrager
    hansenonline

een g4 of g5 met de mogelijheid om extra harddisks in te bouwen lijkt mij een goede oplossing.
    om als server te dienen heb je geen extra software nodig, al heeft de server versie wat extra’s is het niet noodzakelijk.
    laat even weten of en hoe je nu een netwerk hebt met die imacs!

Bijdrager
    merijn

Ik deel de iMacs nu via Airport (één van de iMacs fungeert als Airport station. Deze is ook als enige aangesloten op internet). Op elke iMac worden de bestanden zoveel mogelijk in de map ‘Gedeeld’ bewaard. Deze zijn dan via Airport vanaf een andere iMac te benaderen.

Dit werkt echter niet vlekkeloos en vooral met Garageband en Logic levert dit problemen op. Ook bewaren de jongeren de bestanden nog wel een op de verkeerde plek, waardoor het later lastig terug te vinden is.

Het is ook van belang dat de bevoegdheden van de jongeren beperkt worden…

Bijdrager
    nicobos

Is het niet een goed idee om bij een dergelijke beslissing iemand te betrekken die dit beroepsmatig doet? (Zoals ik) :wink:

Bijdrager
    merijn

Dat is zeker een goed idee! Maar voordat ik dat doe wil ik wel wat meer bekend raken met het onderwerp. Ik zou niet graag aan ‘over-kill’ willen doen als de oplossing eenvoudig blijkt te zijn…

Tipje van de sluier…?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Je zou kunnen werken met een ethernet netwerkschijf : alle bestanden kunnen dan gewaard en/of gedeeld worden op/vanaf die schijf.

Over bevoegdheden : in Systeemvoorkeuren–>Accounts kan je via de beheerdersdaccount beperkingen instellen voor andere accounts.

Bijdrager
    merijn

Is zo’n netwerk schijf ook snel genoeg als er meerdere gebruikers tegelijk audio van de schijf af lezen?

Bijdrager
    eubank
    ”merijn”

Is zo’n netwerk schijf ook snel genoeg als er meerdere gebruikers tegelijk audio van de schijf af lezen?

Audio mag geen probleem zijn. Met meerdere gebruikers video streamen kan lastig worden.

Bijdrager
    Hanky Dussen

Als je een bedraad netwerk hebt, het liefst met met gigabit ethernet, dan moet dat lukken.

Bijdrager
    jimmoor

In MacFan no. 71 die vandaag bij mij op de deurmat viel worden twee netwerkschijven getest en beschreven. Beide schijven zijn in aanschaf rond de € 300,- voor ik geloof 320 GB, maar je kunt de grootte van de schijven nog aanpassen (worden ze wel duurder door). Het zijn NAS schijven, dus met een netwerkaansluiting. Misschien kun je dat artikel eens lezen, staat duidelijke beschrijving in van de mogelijkheden, dan ben je waarschijnlijk al een stuk verder.

Bijdrager
    nicobos

Netwerkschijven klinken leuk maar zijn ‘beroemd’ om hun performance.
    Jammer genoeg had MacFan daar ook niet op getest.

Bijdrager
    Jello

Of je neemt een oude PC en installeerd daar een OS op zoals Debian.

Hier ben ik aan het spelen met een intel 400MHz.
    De schijven uit deze ‘server/computer’ zijn nu benaderbaar via FTP & AFP (nog niet geconfigureerd qua users maar is al actief). Nu kan ik op elke computer hier de bestanden benaderen, zoals een netwerk harde schijf, maar met de opties dat hij zelf kan gaan backuppen etc…

Bijdrager
    nookie

Muziekbibliotheken?
    Zijn dat nu allemaal ITunes bibliotheken?
    Zo ja, het volgende:

Als iedereen via die bibliotheek werkt is het prima.
    Gaat iemand via een computer een nummer toevoegen, dan is deze niet te zien via de andere computers die dan iTunes gebruiken.
    De nummers staan dan wel in de centrale Itunes muziekmap, maar niet in in de bibliotheek van iTunes op de andere computers, behalve dan op die computer waar het nummer is toegevoegd.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.