3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Dhamma

Advies gevraagd bij datamigratie SSD / HDD in Mac mini

Tijdens een recente videokaart reparatie van mijn Mac mini (2011- 2.5 GHz Intel Core i5)

liet ik een SanDisk SSD 240 GB inbouwen. De oorspronkelijke Toshiba HD SATA 500 GB

zit er nu ook nog in (geen Fusion opstelling).

Data op de Toshiba HD heb ik door DiskWarrior met een nieuwe directory via CarbonCopy
    gekloond naar de SSD. Toen via de App Store een upgrade van OS X 10.8.6 naar El
    Capitan 10.11.5. uitgevoerd. Geen clean install omdat ik (misschien onterecht) vreesde
    sommige oude programma’s niet meer te kunnen gebruiken. Nieuw systeem OS X
    10.11.5. met al mijn oude data (176 GB) draait nu als een zonnetje en veel vlotter dan op
    de Toshiba HD met OS 10.8.5. Nu heb ik dus twee schijven met identieke data – maar met
    verschillende besturingssystemen – op mijn computer staan.

De reparateur adviseerde mij de SSD uit te rusten met het nieuwe besturingssysteem en
    de grote werkbestanden daarvan te verwijderen. Die staan immers op de oude Toshiba
    HD. Die schijf zou dan gaan fungeren als opslagschijf voor oude en nieuw aan te maken
    data. Dat moet ik nog doen. Toch voel ik er veel voor om het oude systeem op de Toshiba
    HD te laten staan, zodat ik vanaf de ene schijf de andere kan controleren en zo nodig
    repareren. Toch moet ik iets in die richting gaan doen, want nu heb ik op de SSD nog maar
    75 GB vrije schijfruimte en op de Toshiba HD 322 GB.

Hier mijn hulpvraag. Hoe deze datamigratie goed uit te voeren en efficiënt gebruik te gaan
    maken van de twee schijven? Tot nu toe was ik gewend om al mijn data in mijn Thuismap
    te bewaren: Documenten (29 GB). Films (78 GB). Muziek (14 GB). Downloads (1 GB). Bij
    elkaar zo’n 122 GB. De rest (50 GB) van de 176 GB wordt gebruikt door programma’s en
    het besturingssysteem wat op de SSD kan blijven staan.

Nu kan ik bovengenoemde data verwijderen uit de Thuismap van SSD schijf om
    schijfruimte vrij te maken en dan te gaan werken met de Thuismap van de Toshiba HD.
    Ik vraag me af of dat in de praktijk niet heel omslachtig is om telkens wanneer ik een
    document aanmaak in de gaten te moeten houden in welke Thuismap dat document
    beland. Vond het ook wel prettig om aangemaakte documenten op het bureaublad te laten
    staan en dat gaat dan ook niet denk ik. Ook vraag ik me af of ik de hele Thuismap van de
    SSD schijf zou kunnen verwijderen en alleen gebruikmaken van de Thuismap van mijn
    oude schijf of wordt dat niet geaccepteerd door het systeem op de SSD schijf?

Kortom hier komt mijn onkunde in deze kwestie heel duidelijk naar voren. Ik hoop dat ik
    mijn vraagstelling duidelijk heb gemaakt en niet onnodig ingewikkeld en dat iemand mij
    wat eenvoudige, praktische handvatten kan aanreiken om optimaal gebruik te maken van
    deze nieuwe situatie met twee schijven. Hoor graag iets van jullie:)

Bijdrager
    computer space

Ik zou gewoon met één datamap werken buiten de OSX structuur op de HD. Die kun je dan ook heel makkelijk backuppen Programma’s onthouden toch de laatste 10 locaties.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 12 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    Dhamma

Ik zou gewoon met één datamap werken buiten de OSX structuur op de HD. Die kun je dan ook heel makkelijk backuppen Programma’s onthouden toch de laatste 10 locaties.

O.K. dus alles wat ik nu aan data bewaar in verschillende mappen in de map Documenten in de Thuismap van de oude HD
    te verplaatsen naar een nieuwe map op de oude HD buiten de Thuismap. Maar wat is daarvan dan het voordeel, boven alles
    gewoon in de map Documenten in Thuismap op de oude HD te laten staan? V.w.b. backups ben ik gewend om de hele HD te
    klonen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.