19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Ozxobez

Advies bij upgraden van Ibook

Ik heb nu een weekje of 2 een Ibook 12″. Ik ben er helemaal tevreden mee tot op zekere hoogte. Het OS is prachtig, en het werkt gewoon goed. Alleen waar ik minder over te spreken ben is de snelheid. Nu is dit eigenlijk wel een beetje logisch omdat de ibook in vergelijking met een powerbook een beetje een budget systeem is. :sealed: Ik wil namelijk met Final cut gaan stoeien, dus een sneller systeem is wel een vereiste.

Nu heb ik toevallig vandaag een financiele meevaller gehad, en wil dan ook m’n ibook wat sneller gaan maken. Zelf zit ik te denken om er een nieuwe harddisk in te zetten. Mijn oog viel op een Western Digital HD van 80GB die 5400rpm is ipv de Toshiba 4200rpm die er standaard inzit. Nu is mijn vraag of je dit in snelheid erg gaat merken? En hoe zit dit met de garantie van de ibook?

Bijdrager
    iljavanroon

geen expert hier, maar van wat ik begrijp heeft de hoeveelheid RAM de meeste (zichtbare) invloed op de prestaties van je Apple. Zeker als je FCP gaat gebruiken, dan is veeeeeeeel RAM een vereiste. Mijn beste vriend werkt met FCP op een 12″ PB, en heeft aan 768 soms al niet echt genoeg. Is het niet beter je iBook te verkopen en te upgraden naar een PB (als je mobiel wilt blijven) of een G5 desktop?

Bijdrager
    Ozxobez

Mja, aan verkopen heb ik zelf ook al zitten denken, maar ik heb geen flauw idee wat ik er nog voor terug krijg :( Hij is morgen 2 weken oud, en er zit 512mb geheugen in (ipv 256mb standaard).

Bijdrager
    Festinger

Toen ik 4 weken terug mijn ibook kocht, schatte ik 512mb al in als ” aan de krappe kant”. Ik doe niet aan videobewerking, maar heb in het algemeen wel veel programma’s tegelijk in het geheugen staan. Ik koos dus voor 768mb. Dit bevalt goed.
    De 4200rpm schijf lijkt me ook niet optimaal voor videobewerking. Opgraden naar een 5400 schijf lijkt me wel zinvol. Maar waarom kijk je niet naar een 7200rpm schijf? Die heb je ook voor notebooks dacht ik. Ik denk dat dat voor jouw specifieke toepassing, wel een redelijke verbetering zal zijn.
    Verder kun je ook een externe firewire 3.5 inch schijf kopen, dat is wat goedkoper waarschijnlijk.
    Het ibook gebruikt verder een ouderwetse 133Mhz systeembus. De vraag is of dat bij 7200rpm schijven een bottleneck zou kunnen zijn voor wat betreft de transfer-snelheid. Mijn gevoel zegt van niet. Wellicht zijn er op dit wijde internet wel benchmarks te vinden van een ibook – 7200rpm HD combinatie. Succes met de afweging!.

Bijdrager
    magic-with-mac
    ”Ozxobez”

Mja, aan verkopen heb ik zelf ook al zitten denken, maar ik heb geen flauw idee wat ik er nog voor terug krijg :( Hij is morgen 2 weken oud, en er zit 512mb geheugen in (ipv 256mb standaard).

macs blijven in tegenstelling tot PC’s veel meer waard.
    ik ben niet op de hoogte hoeveel je voor je ibook betaald, maar 2 weken is erg weinig, dus je krijgt er zeker een goede prijs voor:)

Bijdrager
    Ozxobez

Ik heb naar de Hitachi 7200rpm schijf gekeken. Opzich zou dat een fikse snelheids verbetering wezen, alleen vraag ik me heel erg af of dat qua hitte geen kwaad kan.:? Ook heb ik de FutureStore gemaild ivb met het inbouwen van een harddisk. Dit doen ze niet bij Ibooks die niet bij hun gekocht zijn. Ik moet het denk ik dus zelf gaan doen (opzich geen probleem, aardige ervaring :P ) maar dan is dus wel m’n garantie weg… :cry:

ps, als ik hem verkoop, zou 950 redelijk zijn? (er zit 512mb geheugen in ipv 256)

Bijdrager
    magic-with-mac

voor hoeveel heb je m gekocht?

Bijdrager
    Ozxobez

992 excl. 256mb extra geheugen

Bijdrager
    magic-with-mac

je kunt m allicht aanbieden voor die prijs op
    Tweedehands Mac[/url]

Bijdrager
    Ozxobez
    ”magic-with-mac”

je kunt m allicht aanbieden voor die prijs op
    Tweedehands Mac[/url]

Ok, bedankt:-) ik ga het proberen. :)

Bijdrager
    Van Cot
    ”Ozxobez”

Dit doen ze niet bij Ibooks die niet bij hun gekocht zijn. Ik moet het denk ik dus zelf gaan doen (opzich geen probleem, aardige ervaring :P ) maar dan is dus wel m’n garantie weg… :cry:

waarom zou je garantie weg zijn, als hij om de een of de andere reden binnen moet steek je je andere harde schijf toch terug.

En zouden ze van een harde schijf wel een drama maken, om zoiets simpels verkeert te doen is het wel erg. Ne laptop in een andere case overbouwen is lastiger werk, heb ik ooit is bij ne Pentium 2 van siemens moeten doen omdat de oude case stuk was, daar heb ik toch wel 2 uur aangezeten, vooral het scherm is heel lastig.

Bijdrager
    Ozxobez

dat gaat minder makkelijk als je denkt hoor;) http://www.yourmaui.com/ibook.html bovendien weet ik niet of Apple kan zien of ik hem heb open gemaakt :?

Bijdrager
    NoiA

klinkt misschien een beetje voor de hand liggend maar had je jezelf niet wat beter kunnen inlezen op de materie en een pb en ib kunnne uittesten in de mac winkel. dan was je er zo achter dat je op een ibook niet veel meer moet doen als typen internetten enzo en dat je op een powerbook met redelijke snelheid apps kunt draaien als fcp ps etc

Bijdrager
    Ozxobez

Daar was ik al lang achter. Maar 2 weken geleden had ik niet meer geld dan voor een ibook. En ik had ook niet verwacht dat ik gister een meevaller zou krijgen. Bovendien wilde ik niet meteen het duurste model kopen. Dit om eerst maar eens te bekijken hoe Mac OS-X mij zou bevallen… :wink:

Bijdrager
    Freeee

Haastige spoed is zelden goed. Maar ik begrijp wel waarom je niet meer kon wachten :roll:

Bijdrager
    trabant
    ”Ozxobez”

dat gaat minder makkelijk als je denkt hoor;) http://www.yourmaui.com/ibook.html bovendien weet ik niet of Apple kan zien of ik hem heb open gemaakt :?

Van de i- en P-bookjes wordt elk garantiegeval dat binnenkomt gecontroleerd op haarscheurtjes. Al leg je maar een schroevedraaier ernaast, dan hebben ze dat al door.
    Bovendien: wou je bij een garantiegeval eerst die originele schijf, die al die tijd geen wijzigingen heeft ondergaan, erin zetten?

Bijdrager
    DEform

Ik snap wel dat je je iBook wil upgraden,
    Maar of de HD veel gaat uitmaken, is zou beginnen met het geheugen, je hebt wss wel 2 x 256 zitte, als dit niet zo is (dus 1 x 512) duw er dan nog een latje van 512 bij!

En wat je best eerst kan doen is xBench eens laten bollen, dan kan je direct zien welk deel van je iBook het is dat je trager maakt dan de ‘standaard’ DP G4 waarmee je wordt vergeleken!

En ik heb zelf pas een inbouwbakje gekocht voor een hd op tweedehandsmac omdat ik hier nog een hd van 7200rpm van 160gig had liggen, ben nu in totaal €52 kwijt voor bakje en €101 voor hd!!

Bijdrager
    iMe

Ik zou de RAM uitbreiden naar 1.256Mb. Dit gaat je het meeste schelen. Tenslote zou ik niet voor een andere interne schijf gaan, maar voor een tweede snelle Firewire schijf extern. Dit laatste werkt een stuk beter met FCP. Capturen naar dezelfde schijf die je OS bevat geeft nu eemaal vaker ‘dropped frames’ dan capturen naar een tweede schijf.

Je iBook heeft max Firewire 400, maar voor de externe schijf zou ik kiezen voor een firewire 800 schijf. Dit ivm een eventuele latere overstap op een PB. Er nog een overnadenkend zou ik eerst de schijf doen en dan het geheugen pas (of verkopen en een PB kopen)

Bijdrager
    Ozxobez

Ik heb besloten om m’n ibook te houden en een goeie externe harddisk te kopen en meer geheugen :) Waarschijnlijk een LaCie 8)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.