6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    GONE EVIL

Advies bij kiezen van Back-up systeem.

Ahoy hoy,
    Ik zit al een tijdje te kijken naar een manier op mijn zooi te back-uppen.
    En ik heb een Cloudbox (Lacie), maar ben er zeer ontevreden mee en dus op zoek naar iets beters.

Nu heb ik een aantal wensen en vroeg mij af wat jullie me zouden aanraden.
    1. Back-ups maken via Time Machine
    2. Externe toegang
    3. Toegang via iPad
    4. Streamen naar Apple TV

Ik weet nog niet of Time Capsule dit allemaal ondersteunt en als dat het geval is… kan je met een externe schijf dan ook weer een back-up maken van je Time Capsule (voor het geval die harde schijf het begeeft)?

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Ik snap niet zo goed wat je met die opties bedoeld, want wat heeft het streamen naar Apple TV met back-ups te maken?

Anyway. Ik gebruik een iMac, een vaste computer. Voor mij persoonlijk zou het een pittige ramp zijn als m’n data kwijt is. Daarom heb ik aan m’n iMac een schijf gehangen die alleen voor Time Machine wordt gebruikt. Dat werkt erg goed en het is makkelijk om snel bestanden terug te halen. Time Machine beschermd echter niet goed tegen diefstal en blikseminslag. Daarom heb ik een tweede backup-ding en dat is Crashplan. Hiermee wordt alles solide en versleuteld gebackupt naar een cloud-server. Crashplan werkt prima op de Mac. Gecombineerd is het een goede oplossing.

Time Machine als ik snel gegevens terug wil hebben. Stel dat m’n iMac wordt vervangen kan ik binnen no-time up and running zijn met Time Machine. Crashplan is voor als er echt vervelende dingen zijn gebeurd, zoals diefstal. Het restoren (en backuppen) via Crashplan duurt wel vrij lang, maar door de combinatie met Time Machine maakt dat weinig uit.

Als je een laptop gebruikt kun je misschien beter Time Capsule doen, al dan niet gecombineerd met Crashplan.

Bijdrager
    Nic

Je zou kunnen overwegen een NAS aan te schaffen. Hiermee kun je draadloos back-ups maken via Time Machine en je hebt overal via internet toegang tot je data (ook via je iPad). Je eigen cloud in feite. Of het mogelijk is te streamen naar een Apple TV weet ik eerlijk gezegd niet. Hopelijk heeft iemand anders hier meer informatie over!

Als je een NAS neemt met meer dan een schijf, kun je het zo instellen dat je Mac op een van de schijven een backup heeft, en dat de andere schijf in de NAS op zijn beurt een backup van de backup heeft. Daarnaast is het met veel modellen mogelijk om torrent-bestanden te downloaden: je kunt je Mac dus bijvoorbeeld ’s nachts gewoon uitzetten terwijl je NAS een nieuwe film binnenhaalt.

Bijdrager
    GONE EVIL

Ah top.
    Nja, het streamen lijkt me boeiend om bijvoorbeeld een film te kunnen afspelen zonder dat mijn iMac aan moet staan …als dat dus mogelijk is.
    Tja, na het maken van een Time Machine back-up is er natuurlijk een kopie’tje op de Time Capsule, vandaar.

Bijdrager
    Nic
    GONE op 23 oktober 2013

Ah top.
    Nja, het streamen lijkt me boeiend om bijvoorbeeld een film te kunnen afspelen zonder dat mijn iMac aan moet staan …als dat dus mogelijk is.
    Tja, na het maken van een Time Machine back-up is er natuurlijk een kopie’tje op de Time Capsule, vandaar.

Dat is bij uitstek waar een NAS geschikt voor is, maar helaas is de Apple TV beperkt in welke filmformaten het kan afspelen, en in het communiceren met een NAS, zoals ik begrijp uit http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1591437
    Wil je dus een ander formaat afspelen dan een .m4v of .mp4 dan zul je toch nog via bijvoorbeeld je iMac de film (eventueel via NAS) moeten afspelen en dan via AirPlay op je Apple TV.

Bijdrager
    GONE EVIL

Goed antwoord. Hier kom ik verder mee. Thanks.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.