28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    dennissch

Advies bij eerste MacBook

Ik wil mijn eerste MacBook kopen. Ik zat te kijken naar de Pro retina 13 inch met i5 2,7 ghz, 8 GB ram en 128 GB ssd. Nu ben ik benieuwd of dit genoeg is de komende jaren, wat denken jullie? Bij de amac zeiden ze dat 8 GB ruim voldoende is en 128 GB ook genoeg ook de komende OSX versie schijnt minder ruimte in te nemen. Al mijn bestanden staan op de computer boven. Op de MacBook zou ik alleen een documentje af en toe opslaan. Ik vraag me af hoeveel een kale Yosemite installatie inneemt? Het zou mijn eerste MacBook worden, ik heb al wel een iPad en iPhone. Ik ga er geen gekke dingen mee doen briefje tikken, mailen, browsen. Het zwaarste wat ik zal doen is Youtube, RTL XL en dergelijke kijken. Dit dan wel graag in de hoogste kwaliteit.

Bijdrager
    FFH

ik zou voor een 13 inch macbook air gaan als ik jou was;)

Bijdrager
    Shmoo

Een MacBook Air zou al voldoende zijn voor wat jij gaat doen.

Inactief
    Anoniem

Zeker genoeg voor wat je er mee wilt gaan doen. Je zou in dit geval zelfs voor de gelijk geprijsde macbook kunnen gaan voor extra mobiliteit.

Bijdrager
    PhilipFisser

Mijner inziens wordt een MacBook Air wel eerder langzamer dan een Pro. Inderdaad, een Air is genoeg met wat je er mee wilt doen maar als je aan de lange termijn denkt zou ik toch voor de Pro gaan.

Bijdrager
    SunKeeper

Een schone installatie neemt op zijn max 18 GB in.
    Houdt rekening met minimaal 110GB vrije ruimte. Mogelijk een paar GB meer.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Een MacBook blijft altijd even snel, ook een MacBook Air. Echter de programma’s die je erop draait worden steeds zwaarder waardoor het langzamer aanvoelt. (Als je een paar jaar later exact hetzelfde OS en dezelfde programma’s zou draaien is het weer even snel)

MacBook Air is ruim genoeg voor wat je wilt. Pro heb je sowieso niet nodig.

Bijdrager
    dennissch

Bedankt allemaal tot nu toe! De air is inderdaad een optie, maar de mindere processor schrikt mij wat af. En vooral het scherm ziet er toch wat minder uit, tenminste je ziet wel verschillen. De kleuren bij de pro zien er mooier uit wat mij handig lijkt met video’s kijken.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Voor simpele filmpjes kijken heb je geen goeie processor nodig.
    En dan nog: de huidige processor van de Air is heel veel beter dan een paar jaar geleden waar video ook prima ging.

Air heeft mat scherm (toch?). Daar ben ik jaloers op. Kleuren durf ik niets over te zeggen.

Bijdrager
    Balsjer

Mocht je behoefte hebben aan een MacBook Pro retina 13″, dan zou je eens kunnen kijken op 1Dayfly gevonden via iCulture.nl. Prijs € 1.529,95 en aanbieding is geldig tot morgenmiddag 12:00 uur, er zit in: 16 GB intern geheugen i.p.v. 8 GB, 128 GB SSD, 2,7-GHz dual-core Intel Core i5 processor en etc…!

Bijdrager
    FFH

De pro heeft idd stuk mooiere kleuren en heb je het geld er voor, dan zou ik ook voor de pro gaan.
    Heb zelf ook een 15inch retina, mijn vriendin de air en de kleuren zijn stukken mooier op de pro. Wit is wit en niet zo ‘blauw’ als dat op de air lijkt te zijn, wanneer je de pro retina en air naast elkaar zet met hetzelfde plaatje.

kortom, kwestie van smaak en wat je er voor over hebt.

Bijdrager
    TheBigZ
    dennissch op 15 juni 2015

Ik zat te kijken naar de Pro retina 13 inch met i5 2,7 ghz, 8 GB ram en 128 GB ssd.

Prima keuze.
    http://tweakers.net/pricewatch/437984/apple-macbook-pro-13-komma-3-inch-retina-(2015)-2-komma-7ghz-128gb.html

Als je snel (vandaag?) beslist, kun je bij Wehkamp zijn grotere broer voor €1499 kopen:
    http://tweakers.net/pricewatch/437985/apple-macbook-pro-13-komma-3-inch-retina-(2015)-2-komma-7ghz-256gb.html

Bijdrager
    dennissch

Thanks allemaal, ik wil hem liever bij de amac kopen wegens goede ervaringen (service) van mij en bekende. Weet iemand hoeveel ram een kale installatie gebruikt? Ik gok 2 GB ofzo? 4 GB is misschien te weinig als je lang met je macbook wilt doen?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, zeker als je het geheugen niet kunt upgraden is 4GB te weinig om er langere tijd mee te doen.
    Nu hebben echter wel alle Retina 13” MBP’s minimaal 8GB en alle 15” MBP’s minimaal 16GB.

Hoeveel RAM er gebruikt wordt is niet belangrijk op een Mac. Namelijk altijd alle RAM, want daarom zit het erin. Met meer RAM kun je meer tegelijk doen en blijft het snel draaien. Al merk je daar met een PCI-E-SSD tegenwoordig niet veel meer van, maar het kan wel enig verschil maken.

Bijdrager
    dennissch

Met 8 Gb acht ik mij veilig zolang ik de mac gebruik zeker gezien mijn taken. 4 GB durf ik slecht te kopen, bang dat over een jaar of 3 de zaak toch minder draait.

Bijdrager
    TheBigZ

8GB is meer dan voldoende voor standaard computerwerk, ook de komende 5 jaar.
    De maximale hoeveelheid geheugen in MacBooks is al sinds 2011 gelijk aan 16GB.
    Alleen als je wilde dingen gaat doen zoals ProRes videobewerken e.d. moet je meer geheugen hebben.
    http://www.everymac.com/actual-maximum-mac-ram/actual-maximum-macbook-pro-ram-capacity.html

Bijdrager
    computer space

Alles kan al op je iPad.
    Macbook Pro is overkill voor wat je wilt.
    Kijk ook eens naar een hybride: Asus T300 of Surface 3. Ben je voor 500€ klaar.

Bijdrager
    Koekenbakker

Waarom niet voor de Macbook gaan ? nog lichter en compacter, en geluidsloos.

Bijdrager
    dennissch
    Koekenbakker op 16 juni 2015

Waarom niet voor de Macbook gaan ? nog lichter en compacter, en geluidsloos.

Heb ik ook naar gekeken, maar ik vind 12 inch net te klein. Daarnaast heeft die ook een mindere processor. Het scherm is ook geen retina toch?

Bijdrager
    Afroman

Die is veel te duur voor wat die kan. Ik zou lekker voor de MacBook Air of Pro gaan. Laat je niet gek maken door de mensen die roepen dat de pro overkill voor je is. Als je er jarenlang mee kunt doen. Wat boeit het? En de Air heeft niet het mooie retina-scherm, wat ik zeker in overweging zou nemen als ik jou was.

Bijdrager
    TheBigZ
    dennissch op 16 juni 2015

Het scherm is ook geen retina toch?

Ja de MacBook heeft wél een Retina scherm. Maar de processor is inderdaad een stuk minder dan die in de MacBook Pro zit.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/437983;437984;437770/categorie/

Bijdrager
    dennissch

Ik heb lang gewikt en gewogen maar het is de MacBook Pro Retina 13 inch, 2015 model geworden! Met 256 GB SSD, 8 GB geheugen, i5 2,7 ghz! Ben er blij mee hij is nu aan het updaten maar het ziet er nu al fantastisch uit!

Geblokkeerd
    Anoniem

Best wel een overkill voor RTL XL maar je kan er wel een tijd mee vooruit.

Bijdrager
    TheBigZ

Gefeliciteerd met je aanwinst, veel plezier ermee!(y)

Bijdrager
    kris251069

Goede keuze. Heb net de MacBook Pro Retina 13 inch met 512 GB SSD gekocht en ben er ook heel blij mee. Je gaat er vele jaren plezier aan beleven.

Bijdrager
    dennissch

Hij werkt top, heb er ongeveer 2 uurtjes mee gespeeld. Wat me opvalt: mooi/goed OS, geweldig scherm, prima geluid maar vooral hoe koel de laptop blijft en je hoort geen een keer de ventilator blazen.:) We hebben hier thuis nog 2 windows laptops en die blazen nog al veel dus daarom valt dit op.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat komt doordat de fans asymmetrisch zijn. Daarom hoor je bijna niets.

Bijdrager
    Koekenbakker

Nice, beetje overkill maar je kunt dan ook jaren mee vooruit.

Macbook is wellicht idd niet een hele slimme keuze,
    volgend jaar zal die wrs wel veel aantrekkelijker zijn.

Mij lijkt het iig wel wat, klein, dun, licht en geluidsloos.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.