6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

Advies Apple netwerk

Mijn huidige netwerk bestaat uit:

KPN Experia V10 – WiFi uitgeschakeld.
    Time Capsule 1 LAN vanuit de WAN vd V10. In brugmodus – maakt WiFi netwerk.
    Time Capsule 2 LAN vanuit V10. In brugmodus – maakt netwerk aan
    AirPort Express LAN vanuit V10. In brugmodus – maakt netwerk aan
    Apple TV, Samsung TV, Humax decoder LAN+switch vanuit V10

Een medewerker van Apple adviseerde mij om de LAN verbindingen met de Time Capsule 1 te verbinden i.p.v. met de V10. Is dit een goed advies en moet de TC 1 dan ook de DHCP verzorgen i.p.v. de V10?

Bijdrager
    McMeller

In theorie maakt dat allemaal niet zoveel uit. Ik ben nieuwsgierig waarom een Apple-medewerker je adviseert de LAN-verbindingen via Time Capsule 1 aan te sluiten. Hoe kwam je op dat onderwerp? Met wat meer info kan ik je wellicht adviseren.

Om je vraag over DHCP te beantwoorden: nee, dat moet niet. En, ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat DHCP op de Experia Box niet uit te schakelen valt. Of wel?

Bijdrager
    Jos Opel

Ik had een probleem na een update van MacOS, dat later aan de instelling van McaFee bleek te liggen. Gedurende het gesprek vroeg hij hoe het netwerkje opgebouwd was. Aan het eind van het gesprek adviseerde hij om het zo te configureren. Hij gaf de indruk dat het netwerk stabieler zou zijn als er uitsluitend macadressen gebruikt worden. Er is eigenlijk niet gekeken of de V10 wel in de brugmodus gezet kan worden, maar na even goochelen blijkt dit volgens mij idd niet te kunnen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Jos Opel.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    tinus_omt

Het maakt niets uit of je de lan verbindingen in je Apple apparaten of je Experia box steekt. Het is wel zo slim om ze in de bridge mode te houden. De Experia box is dan de DHCP server en dat is ook een logische plek. Je moet dan natuurlijk de DHCP server van de Apple platsten uitschakelen, anders krijgen ze ruzie.

> als er uitsluitend macadressen gebruikt worden.

Dit is onzin, of je hebt het verkeerd verstaan of deze adviseur weet niet waar hij het over heeft.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door  tinus_omt.

Bijdrager
    erwinde

Het advies is in principe correct, in die zin dat de latency marginaal beter zal zijn als de pakketten die over je netwerk gaan een zo’n klein mogelijk aantal apparaten passeren. In de praktijk zal je het verschil niet merken en waarschijnlijk ook niet kunnen meten. Het verschil zal in de orde microseconden zitten, terwijl latency naar internet sites al snel in de millisecondes loopt.

Ik verwacht ook dat de switch in de TC’s hogere throughput halen dan de switch in de Experiabox, maar heb dat  nooit zelf gemeten. Dat kan ook een reden zijn alle bedrade aansluitingen op de TC’s te zetten en alleen 1 draadje van de Experiabox naar de 1e TC te hebben.

Welk apparaat dhcp doet, maakt niets uit, zolang het er maar precies 1 is en niet meer. Alle TC’s end AE in brugmodus is prima icm de Experia.

Bijdrager
    McMeller

De vraag stopt eigelijk al bij de basis: DHCP kán in de Experia Box niet worden uitgeschakeld. Bij Ziggo kan dit bijvoorbeeld wel, maar daarin is een belangrijke nuance nodig. Bij Ziggo ben je aan hun modem gebonden, bij DSL-providers als KPN ben je dat niet. Je bent in theorie vrij om een modem van een willekeurig merk te kiezen, in plaats van de Experia Box. Feitelijk ben je dus niet aan de router-functionaliteit van KPN gebonden.

Terug naar de praktijk: ik zou het zo laten. Het alternatief is een ander modem te kopen om de DHCP van de Experia Box te omzeilen. Onnodig, in deze situatie, als je het mij vraagt.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.