13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Karim Bizid

[Advies] Aanschaf MacBook Pro

Beste OMTers,

Even wat advies gevraagd omtrent de aanschaf van een nieuwe MacBook Pro 13″…

Waarvoor ga ik hem gebruiken?

Audio bewerking (ProTools 8 en 9 met FireWire HW), live op het podium als instart machine/sequencer (Logic, Reason en Ableton tegelijk draaien)…

En wat (web)developping…
    (hooguit wat Adobe pakketjes)

Dus op het ene moment moet er veel CPU kracht zitten in 1 applicatie en op het andere moment ben ik juist onwijs aan het multitasken…

De vragen die bij mij opkomen tijdens het samenstellen van de Machine

1. i5 of i7 machine?
      Heeft een i7 echt zoveel meerwaarde of is het puur de clocksnelheid die iets hoger licht?
    2. Direct 8Gb werkgeheugen erin laten zetten?
      Ik denk dat dit voor mijn doeleinden wel veel uit gaat halen? Of heb ik het mis?
    3. Is een 5400rpm schijf niet iets uit de oertijd?
      Ga ik ook niet veel snelheid en stabiliteit winnen met een Solid State Schijfje?
      Of ga ik dit niet merken?
      En met oog op de toekomst (Thunderbolt ed).. Is het al een zinvolle stap om veel geld uit te geven aan een SSD?

Dat was het wel even…

Hoor graag van jullie,

Karim

Bijdrager
    Mick-23

Beste Karim,

Als je je computer met zware programma’s gaat belasten zal ik je aanraden om 8GB werkgeheugen erin te laten zetten.
    i5 is zeker genoeg, maar ik heb i7 en daar ben ik toch wel blij mee dat ik het heb gekozen.
    Een SSD ben je zeker van dat je schijf sneller, zuiniger enz. is, maar ik vind het geldverspilling en je kan het beter investeren in een 15inch of i7.

Groetjes,

Mick

Bijdrager
    Oldekamp

Een SSD is duur, maar het is een wereld van verschil. Die komt ook nog ooit in mijn Macbook Pro!

Ga maar eens naar een APR en vergelijk de Macbook Air met een Macbook Pro. Houd daarbij rekening met het enorme verschil in processor etc, en trek je conclusie (hoe enorm het verschil wel niet is!).

Ik ga volgend jaar multimedia design doen en ik ga hiervoor (heb een mid 2010 13″ basismodel) een 1tb hd + 8gb geheugen upgrade doen. Gaat me rond de €150,- kosten. Die 8GB is met dit soort programma’s ook een behoorlijk verschil, het geheugengebruik tikt namelijk al heel snel aan.

Bijdrager
    Artell

Volgens mij zal een i5 ruim snel genoeg zijn (een collega gebruikt Ableton op een witte Macbook en dat werkt ook prima). 8GB RAM is altijd lekker maar de grootste snelheidswinst tijdens het gebruik zul je ondervinden van een SSD (en niet zoals sommigen hier op het forum zeggen alleen maar tijdens het opstarten.) Voordeel van een SSD is bij gebruik live on stage dat je met een SSD de harddisk schok protectie (sudden motion detection) uit kunt zetten en je dus nooit met een hikkende harddisk zult zitten bij het opstarten van het volgende nummer.. (Al kan een laptopdisk tegenwoordig ook best wat hebben).

De enige kanttekening is dat een SSD plaatsen altijd nog kan en een processor keuze eenmalig bij aanschaf is. De enige die dat kan bepalen ben jij..

Bijdrager
    Karim Bizid

Oke duidelijk…

Dan ga ik nu nog even geen geld uitgeven aan een SSD als dat later ook nog kan…

Ik zie nu ook weer dat de 15″ machines quad core i7 chipjes hebben…

Ga ik daar later spijt van krijgen?
    Scheelt dit heel veel in prestaties met een dual core 13″?

Ook hebben de 15″ machines een extra AMD video chip… Voor mijn werkzaamheden voldoet het Intel chipje in de 13″ toch wel?

15″ is een goed stuk duurder en eigenlijk buiten mn budget nl.

Bijdrager
    Max14

Over dual-core/quad-core: meerdere cores bevorderd de multi-tasking van je Mac, mits je programma’s er mee om kunnen gaan (FCP X kan dat pas sinds zijn recente update). K heb geen idee hoe dat met Logic, ProTools, etc zit. Maar ik heb gelezen dat iig Logic met dual-core kan werken.

En voor wat je met je MBP wil gaan doen, heb je niet een betere grafische kaart nodig.

Bijdrager
    Лукас

Ik kan je vertellen dat Pro Tools 9 hier als een zonnetje draait op m’n 13″ i5 MBP met 8GB ram en SSD:)
    Enige bottleneck bij opnames is de FireWire poort (interfaces zijn nog FW400).

Bijdrager
    Karim Bizid

Oke.. Zover ik weet ondersteunt ProTools 8 bijvoorbeeld maar 2 cores…
    (Hoe zit dat met 9?)

En zover ik weet is het ook niet zo dat er bijvoorbeeld bij het tegelijk draaien van ProTools en Ableton gebruik gemaakt wordt van meerdere cores toch?
    Als ik ProTools heb draaien op core 1 en 2 en ik open daarna Ableton… Gaat die niet vanzelf op core 3 draaien… Of wel?

Bijdrager
    SunKeeper

Dat heb ik zelf nooit uitgetest, maar ik ben bang dat inderdaad alleen de eerste 2 cores gepakt worden door al dat soort programma’s.

De cores hebben namelijk allemaal een eigen naam, core 1, core 2, core 3, core 4. En de software is zo gebouwd dat alleen core 1 en 2 worden aangestuurd, en die namen staan vast, dus pakken alle programma’s core 1 en 2.

Het systeem zal wel meer uitwijken naar 3 en 4, maar goed, 100% load op 1 en 2 is de max, hoger kun je niet. Dan komt trouwens wel de kloksnelheid om de hoek kijken, hogere kloksnelheid op een dual core kan soms sneller zijn dan een quad core met een iets lagere kloksnelheid, als je software hebt die maar 2 cores gebruikt.

Bijdrager
    Artell

Maar hier grijpt het OS (X) in en zal er voor zorgen dat het een beetje verdeeld wordt.. Core’s zijn meestal niet hardcoded in de software gedefinieerd. Dus en pakket gebruikt maximaal 2 Cores maar het staat niet vast welke 2.. Althans dat is wat ik opmerk bij mijn Dual Quad Core Mac Pro

Bijdrager
    Hessel89

ik ben het eens met Mick-23

voor webdevelopment is de 13 inch zeker geschikt maar als je Reason met Ableton & Logic rewired zit je al aardig op de max. Zeker omdat je zegt dat je dit allemaal live doet, dan zou ik toch eerder voor de 15 inch gaan omdat die 2x zo krachtig is.
    Ik zeg niet dat de 13 inch het niet aankan maar in een live situatie is het altijd fijn als je nog wat speling over hebt qua CPU power. + dat het in clubs vaak ontzettend kan worden en dat kan de performance van je laptop ook beïnvloeden.

ben trouwens wel benieuwd naar je muziek ;D

Bijdrager
    Hessel89
    Karim op 25 juni 2011

Oke duidelijk…

Dan ga ik nu nog even geen geld uitgeven aan een SSD als dat later ook nog kan…

Ik zie nu ook weer dat de 15″ machines quad core i7 chipjes hebben…

Ga ik daar later spijt van krijgen?

Scheelt dit heel veel in prestaties met een dual core 13″?

Ook hebben de 15″ machines een extra AMD video chip… Voor mijn werkzaamheden voldoet het Intel chipje in de 13″ toch wel?

15″ is een goed stuk duurder en eigenlijk buiten mn budget nl.

dat ga je zeker merken! Reason 5 is bijvoorbeeld al geoptimaliseerd voor multicore systemen! Logic Pro doet dat vanaf versie 8 al!

je hebt simpelweg 2 x zoveel power!

Bijdrager
    Karim Bizid

Ik zit hier inmiddels met een 15″ 2.0 op mn schoot;)

Thanks voor het advies!!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.