24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    Ricardo95

Advies aanschaf desktop?

Hallo allemaal,

Ik wil een nieuwe desktop aanschaffen. Althans, nieuw….2e hands. Nieuw voor mij, laten we het daarop houden.

Momenteel heb ik een iMac Late 2009, 3,06 ghz intel core 2 duo. Daarin heb ik 8gb werkgeheugen en 256mb videokaart. Momenteel merk ik dat hij steeds trager wordt. En het heeel lang duurt voordat software etc geladen is. En het vaak blijft hangen tijdens het werken.

Wat ik veel doe is video bewerking (final cut). En ook veel projecten en dingen in Motion. Het werk neemt toe, dus ik vind het belangrijk weer wat vlotter uit de voeten te kunnen. Daarnaast is het veel gebruik van mail en internet, dus dat vergt niet zoveel.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Mac Mini. Maar ik heb niet zo heel veel verstand en kennis van processors en datsoort dingen. En er is tweedehands zoveel te vinden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat ik wel altijd lees en geleerd heb is dat bijv mijn IC2D processor totaal niet te vergelijken is met een Intel i3/5/7 processor enzo. Dus heb geen idee wat ik moet aanschaffen om weer een sprongetje voorwaarts te maken.

Momenteel kijk ik vooral naar modellen van 2011/2012 met een i5 2.3 en 8gb ram. Zou dit al een sprong zijn? Of zou dat maar weinig verschil maken? Alle andere adviezen en wijze raad is uiteraard welkom! Budget is ongeveer een 400 euro.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou wat meer doorsparen…

Nu ga je zeer oude meuk inruilen voor iets dat nog steeds oude meuk is. 2012 machines zullen in september waarschijnlijk niet meer kunnen upgraden naar het nieuwere macOS. 2011 machines kunnen dat nu al niet meer.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Eens met Shmoo. De nieuwste Mini Mac is heel erg goed en snel.

Als het echt zo goedkoop moet zou ik Windows nemen.

Bijdrager
    Reinier J

Jochie jochie, een budget van 400,-? Gevalletje voor een duppie op de eerste rang willen zitten…. gaat en niet worden ben ik bang..

Bijdrager
    iKweethetbeter

Voor €400 zou ik de interne HDD vervangen door een SSD. En dan heb je ook nog geld over.

Maar eigenlijk moet je niet meer willen investeren in een computer van 10 jaar oud. Dus sluit ik me aan bij de rest: even doorsparen!

Bijdrager
    McPim

Eens met de laatste spreker 😉. Als dit echt je maximale budget ga je er een beetje op vooruit met een SSD in je iMac, en dat is nog betaalbaar. De Mac mini’s voor dat bedrag hebben ook een trage 5400 RPM harddisk, daar wordt je niet vrolijker van. Bedenk qua Final Cut en Motion: een snellere processor versnelt vooral het renderen, als je met proxy files werkt is dat niet het grootste probleem want dat doe je vooral achteraf als je klaar bent. Wat jij beschrijft (software lang laden,  steeds trager, hangen tijdens het werken) zal voornamelijk door de langzame en misschien vol rakende HDD komen. Ik zou op z’n minst aan 2012 of later iMac / Mac mini modellen denken met zéker een SSD (die hoeft niet groot te zijn).

Ter illustratie: ik heb laatst bij een collega in een 2013 iMac basismodel de HDD door een SSD vervangen. Hij had precies jouw symptomen.. Nou gebruikt hij geen Final Cut maar het is een wereld van verschil na de upgrade! Gewoon weer een soepel vlot werkende Mac zonder strandballen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik zou ook de HDD vervangen door een SSD.

70 euro (inc btw) voor 500Gb en 130 voor een TB

https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html

Bijdrager
    TheBigZ

En als je het niet zelf wilt / kunt doen, kun je dat laten doen. Ben je ook nog steeds minder dan €400 kwijt.

SSD inbouwen

Moderator
    Night

En een schone installatie van macOS (OS X) en de gebruikte apps wil ook wel eens helpen bij het langzamer worden van je Mac. Samen met de hierboven veelvoudig gegeven advies een SSD in te laten bouwen moet je zeker weer een vlot werkende iMac hebben, ruim binnen budget. Dan kun je rustig doorsparen voor een Mac mini van de laatste generatie. Misschien is er tegen die tijd zelfs wel een tweedehands iMac Pro of modulaire Mac Pro te vinden. Die zijn dan wel echt het neusje van de zalm voor videobewerking.

Bijdrager
    Balsjer

Kijk eens op Tweakers bij 2e hands iMac’s in Vraag & Aanbod. Misschien vindt je daar wat van je gading.

Bijdrager
    KarelWillem

FCP X wil best lekker RAM gebruiken.

Ik merkte een stevig verschil tussen 8 of 16 GB intern.

Dus:

– upgraden naar 16 GB

– SSD plaatsen

Bijdrager
    Pietje13

[Niet ter zake doende opmerkingen verwijderd door moderator.]

Inhoudelijk:

Ik zou inderdaad voor een SSD upgrade/RAM gaan. Een andere overweging die je kunt maken is om je iMac op Marktplaats te zetten. Hopelijk krijg je daar nog 150 tot 200 euro voor. Dan kan je voor een Mac mini uit 2018 gaan, met een beetje rek in je budget.

https://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/desktops-apple/m1407653378-apple-mac-mini-2018-3-6ghz-i3-8gb-128gb-ssd-nieuw-in-doos.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Alhoewel ik me afvraag of dat je op de lange termijn genoeg power gaat geven kan dit de drempel om je projectjes wat soepeler te doen totdat je een buffer van +/- 2000 bij elkaar hebt gespaard voor een serieuze machine.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Een goedkoop 2012 model op de kop tikken met een SSD en 16 GB ram is een stapje voorwaarts (reken op 200-500€) , maar zoals reeds aangegeven zou je op marktplaats/2dehands een mac mini 2018 (650-800€ – nog even doorsparen;) ) kunnen aanschaffen welke je een hoop plezier de komende jaren zal geven. Daarnaast heb je natuurlijk wel nog een scherm nodig…

Als je al een imac 27″ Late 2009 hebt, kan je deze voorlopig als scherm kunnen gebruiken (Target Display Mode) voor de mini en de muis+keyboard hergebruiken… (of verkopen natuurlijk)

Bijdrager
    Airheart

Ik heb laatst een clean install op mijn iMac uit 2014 gedaan, en dat heeft hem weer tot leven gebracht. Vroeg niet zo veel tijd, omdat ik heel veel in de cloud heb staan, en dus bij het inloggen snel weer (bijna) al mijn gegevens binnen bereik had.

Bijdrager
    SvS

Er zijn zat mensen die heel graag met Apple werken, maar dat er geen voldoende budget voor is. Hier wordt al uitstekende oplossing geboden: SSD inzetten in plaats (of naast) van HHD. Ter toevoeging aan de reacties; Ik heb zelf ook een Late 2009 iMac en het werkt heel fijn met SSD. Je kunt er nog langer van genieten, in plaats van het verkopen en 2e hands inkopen mèt risico. En hou je hierna nog geld over voor het langer doorsparen voor een nieuwe Mac.

Bijdrager
    Zaphod_B

Voor de TS: upgrade je RAM en SSD en daarna flink doorsparen.

Bijdrager
    Ricardo95

Iedereen hartelijk dank voor de reactie’s! Jammer dat er zo een woordenwisseling en “gezeur” moet plaatsvinden in het topic. Maar goed, het is niet anders.

Ik ga even kijken en overwegen wat dan slim is inderdaad. Maar zoals ik nu lees gaat het inderdaad of een upgrade van de ram en een ssd hardeschijf worden of gewoon nog even voort doen en doorsparen. Bedankt allemaal!

Ga even kijken hoe het vervangen van een hardeschijf eventueel zelf moet en of dit haalbaar is, anders eens in verdiepen dit te laten doen. Bedankt voor de links hiervoor in iedergeval!

Moderator
    Night

Excuses voor de woordenwisseling. Kan er niet altijd op tijd bij zijn. De ‘zooi’ is inmiddels gefilterd zodat we een overzichtelijk topic houden.

Succes met je keuze en ik hoop dat je beslissing je in staat stelt met plezier verder te werken op jouw (of een andere) Mac.

Bijdrager
    Zaphod_B

<p class=”cite”>Night op 7 mei 2019 om 21:24</p>
    Excuses voor de woordenwisseling. Kan er niet altijd op tijd bij zijn. De ‘zooi’ is inmiddels gefilterd zodat we een overzichtelijk topic houden.

Uitstekend dat je modereert. Maar je laat het denigrerende en badinerende “jochie, jochie” staan? Daar begon de hele ongein mee…

Bijdrager
    computer space

Ik heb vorig jaar een MacMini 2012 2.3 quad gekocht voor net geen 500€. Vliegt door 4K montage heen. Let wel, ik heb de interne HD eruit gehaald als externe TM disk, en er 2x 500GB Samsung EVO schijven ingestopt die ik in RAID 0 draai, hierdoor start ie in 6 seconde op en haal ik 1GB/s lees en schrijfsnelheid.

Maar een Mini 6-core van nu is nog leuker voor video, maar ook 1249€.

Bijdrager
    Shmoo

Oude meuk dus! Die je met een hoop sleutelen iets hebt laten doen (voor jou acceptabel niveau) waar die niet voor gemaakt is. 🙂

Er is geen Mac mini tweedehands te koop voor videomontage. Dan moet je toch echt het laatste nieuwe 2018 model hebben.

Als je perse tweedehands gaat kopen en videomontage wilt doen dan moet je op zoek naar een iMac 2014 of nieuwer. Liefst vanaf 2015  en alles incl. SSD/Flash. Geen Fusion Drive rommel kopen.

Je hoeft niet meteen 1TB SSD opslag modellen te zoeken je kunt ook je videobestanden waar je niet actief aan werkt archiveren op een externe drive. Dat drukt de kosten een beetje.

Bijdrager
    McPim

Shmoo op 8 mei 2019 om 12:10
    Er is geen Mac mini tweedehands te koop voor videomontage. Dan moet je toch echt het laatste nieuwe 2018 model hebben.

Als iemand toch zegt dat die mini ‘door 4k montage heenvliegt’ waar baseer je die uitspraak dan op? Eigen ervaring? Gebruik je regelmatig FCP? Werkt dat dan niet soepel op een wat oudere Mac met SSD? Mijn dochter heeft jaren ge-edit in FCP op een oude Mac mini, uiteraard werkt dat nu vlotter op haar MacBook Pro maar het was prima te doen. Het is allemaal een afweging van budget vs comfort. Ricardo zit met een supertrage Mac, en hiervoor zijn meerdere tips en mogelijkheden voorbij gekomen. Ook op oudere hardware met SSD kun je prima editten.

Bijdrager
    Shmoo

Je moet goed kijken wie iets zegt, wat er geadviseerd wordt en hoe het gebracht wordt – dat is een heel groot verschil. 😉

Bijdrager
    McPim

Zo is het. En als er feitelijke onjuistheden dan wel nonsens worden verkondigd zal ik het nooit nalaten die te citeren en er commentaar op te leveren.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.