19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Ruudjedeb

Advies aanschaf 27‑inch iMac

Hallo allemaal!

Mijn 21-inch imac van Early 2008 is nu echt wel aan vervanging toe. Hij/ze begint
    irritant traag te worden. Nog overwogen om SSD te plaatsen maar gebruik het geld
    liever voor een nieuwe en dan vooral met groter scherm.

Nu kom ik er niet echt uit welke uitvoering ik hebben moet. Ik twijfel tussen die van 2300 en die van 2600. Waarom ik tussen die 2 twijfel heeft te maken met waar ik
    de iMac voor ga gebruiken. Ik doe voor privédoeleinden aan videobewerking en dat
    zijn dan met name GoPro videos van reizen die we maken. Omdat mijn huidige iMac
    zeer traag is gebruik ik nu een windows PC met Adobe Premiere.

Kort samengevat wil ik de nieuwe iMac gebruiken voor:
    -Internetten
    -Online tv kijken (nlziet/ziggo/netflix)
    -Thuiswerken (office 365)
    -Video/foto bewerking (hobbymatig)
    -Spelen van lichte games (maar dit is het minst belangrijke)
    -Windows 10 virtueel draaien

Ik lees dat er dit jaar een nieuw design iMac uitkomt met de M1 chip. Design van de huidige lijn spreekt mij echter meer aan. Maar is het de moeite om toch te wachten?

Ik hoor graag jullie ervaringen/advies.

Ruud

Bijdrager
    TheBigZ

Maar is het de moeite om toch te wachten?

Ja.

Tenzij je niet kúnt wachten (omdat je Mac kapot is, en je hem voor je werk nodig hebt etc.)

Of tenzij je per sé Windows programmas wilt (kunnen) blijven gebruiken.

https://macfreak.nl/shop/mac/nieuwe-mac/imac-27/imac-27-standaard-uitvoering/

Bijdrager
    Ruudjedeb

Wachten is geen probleem… Ben eigenlijk al een paar jaar toe aan een nieuwe en had het telkens uitgesteld.

Op de toekomstige iMac is het draaien van Windows programma’s niet meer mogelijk? Waarom niet?

Bijdrager
    Ruudjedeb

En leuke prijzen bij MacFreak overigens… Vanwaar die lagere prijzen?

Bijdrager
    TheBigZ

Omdat die het beter in de markt doen dan hogere prijzen!:-)

Bijdrager
    TheBigZ

Ruudjedeb op 21 februari 2021 om 18:35
    Op de toekomstige iMac is het draaien van Windows programma’s niet meer mogelijk? Waarom niet?

Het ligt iets genuanceerder.

https://www.macworld.com/article/3604371/windows-10-on-m1-macs-how-it-works.html

Sleutelbeheerder
    Night

Als je er echt hobbymatig mee bezig bent, kun je nog jaren prima vooruit met een van de laatste Intel iMacs. Voordeel is dat je zonder kunstgrepen Windows zowel in Bootcamp als virtueel kan gebruiken. Bovendien zijn deze machines zó snel, dat videobewerking een verademing voor je zal zijn.

Het enige wat ik niet helemaal begrijp is of je (virtueel) Windows wil gebruiken, omdat je een Windows licentie voor Adobe Premiere hebt, of gewoon omdat het kan en een extra gemak voor je is.

Bijdrager
    Ruudjedeb

<p class=”cite”>Night op 21 februari 2021 om 22:03</p>
    Het enige wat ik niet helemaal begrijp is of je (virtueel) Windows wil gebruiken, omdat je een Windows licentie voor Adobe Premiere hebt, of gewoon omdat het kan en een extra gemak voor je is.

Ik wil windows gebruiken voor bepaalde apps die niet onder osx draaien, denk hierbij aan administratie software en een app die ik gebruik voor het maken en bijhouden van gegevens van mij stamboomonderzoek. Makkelijkste is dan virtueel.

Bijdrager
    Ruudjedeb

<p class=”cite”>TheBigZ op 21 februari 2021 om 19:19</p>

Ruudjedeb op 21 februari 2021 om 18:35

Het ligt iets genuanceerder.

https://www.macworld.com/article/3604371/windows-10-on-m1-macs-how-it-works.html

Kort samengevat is Windows te draaien op een M1 chip maar is de performance matig bij zowel bootcamp als virtueel. Correct?

Is er al iets bekend over de releasedatum van de nieuwe iMac?

• Deze reactie is gewijzigd 4 dagen, 2 uren geleden door Ruudjedeb.
    Bijdrager
    TheBigZ

Ruudjedeb op 21 februari 2021 om 22:19

Is er al iets bekend over de releasedatum van de nieuwe iMac?

Wacht, dan pak ik mijn glazen bol er even bij.

Bijdrager
    computer space

Wil je perse NU euries stukslaan, koop dan de MacMini M1 in de meest kale vorm, en shop er een deftig beeldscherm bij. Wil je per se een iMac, dan wachten tot er een M1 versie is. Intel iMacs zijn een absolute no-go nu.

Bijdrager
    Ruudjedeb

<p class=”cite”>computer space op 22 februari 2021 om 16:48</p>
    Wil je perse NU euries stukslaan, koop dan de MacMini M1 in de meest kale vorm, en shop er een deftig beeldscherm bij. Wil je per se een iMac, dan wachten tot er een M1 versie is. Intel iMacs zijn een absolute no-go nu.

Waarom zijn die ‘nu’ een absolute no-go?

Bijdrager
    TheBigZ

Als je vaak Windows programma’s blijft/gaat gebruiken, is een Intel iMac nog niet zo’n gekke keuze.

Ter info:

https://www.macfreak.nl/nieuwsberichten/macfreak-shop-weekaanbieding-16-gb-ram-in-alle-imacs/

Bijdrager
    SvS

Eens en oneens.

Ruud heeft de huidige al meer dan 10 jaar. Hulde! Dus dan zijn de verwachtingen hooggespannen voor de volgende.;-)

M1 iMacs gaat naar verwachting ook weer lang mee door.

Intel iMacs heeft nu als voordeel dat het helemaal uit de kinderschoenen zijn, en dat Windows nu probleemloos op kan. Keerzijde ervan is, dat we niet weten hoelang die Intel Macs nog geupdate worden met de macOS’sen. Zolang je software me licenties tzt niet meer hoeft te updaten, hoeft dat echter geen groot probleem te vormen. Als je niet odner Windows uit kan komen, dan maar voor intel iMacs gaan. Je taken zijn verder licht, dus dat is ook geen bottleneck. Als je maar geen fusion drive neemt, maar alleen SSD.

MacMini M1 schijnt problemen te hebben met videokaart. Maar daar wordt aan gewerkt. Meer info, hier.

Bijdrager
    Ruudjedeb

Iedereen bedankt voor de input. Hier kan ik wel wat mee. Heb geen haast dus wie weet wordt het toch een nieuwe iMac met de M1 chip. Even afwachten hoe dat komt met ondersteuning van Windows/Windows apps via bootcamp/virtueel, lees hier en daar dat parallels en VMware wel aan het kijken zijn naar oplossingen.

Goed update beleid voor de Intel iMacs vind ik ook wel belangrijk dus.

Kan altijd nog een keuze maken zodra de nieuwe uitkomt, wie weet zijn er dan leuke aanbiedingen voor de ‘oude Intel iMacs.

Bijdrager
    henrybu

Geld dit ook voor het office pakket?

Bijdrager
    TheBigZ

henrybu op 24 februari 2021 om 08:56

Geldt dit ook voor het office pakket?

Dat draait gewoon op macOS, ook op de M1 Macs.

Bijdrager
    Ruudjedeb

Zoals TheBigZ aangeeft is er voor office 365 gewoon een OSX versie.

Draai het nu alleen via de online portal van Office 365 aangezien mn mac dat wel goed aankan…

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 6 uren geleden door Ruudjedeb. Reden: Zinsopbouw
    Bijdrager
    JJmac

Deze week bij MacFreak leuke aanbieding van de iMac, goedkoper en als extra gratis 16Gb ipv 8.

kun je weer jaren mee vooruit.

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 5 uren geleden door JJmac.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.