4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Grrromit

ADSLmodem+Router+AirportExpress

Hoi allemaal,

Ik heb altijd al een beetje moeite gehad een netwerkje thuis op te zetten. Veel op internet gezocht maar dan net niet de configuratie gevonden die het antwoord op mijn vraag was. Of misschien denk ik gewoon te moeilijk:? Ik zou het erg fijn vinden als jullie mij misschien iets verder kunnen helpen, of misschien in het kort kan uitleggen wat ik het beste kan doen.

Wat kan ik in mijn netwerk doen om met 3 computers tegelijk(als het kan) op internet te zitten en eventueel op de Laserwriter 630 (netwerkprinter) te kunnen printen.

Huidige situatie
    Ik heb op dit moment gewoon een werkende internetverbinding.
    Mijn ADSL modem hangt in mijn AE Basisstation.
    Ik maak een VPN verbinding vanuit mijn Computer.
    Mijn Laserwriter 630 hangt met een ethernet kabel direct aan mijn g4
    Het nadeel bij deze opstelling is dat als ik verbinding met mijn G4 heb, dan kan mij iBook niet meer op internet.

Ik krijg binnenkort mijn iMac 2.8 ghz 24”. :lol: Dus komt er een computer extra bij.

Computers+Printers
    Ik heb nu een Powermac G4 Quicksilver met Aiport kaartje 802.11B
    Een iBook G3 met Aiport kaartje 802.11B
    Een Laserwriter 630.- netwerkprinter.
    Ik wil ook nog een Canon kleurenprinter kopen (USB aansluiting)

Netwerk
    Een ADSL (ISDN) Alcatel Speedtouch Home modem
    Een Aipor Express basisstation.
    En ik heb ook nog een Vigor 2200E DSL Cable router liggen. Deze heb ik nu niet aangesloten

Moet ik dan nu de Vigor Router tussen de Alcatel Speedtouch en de AE zetten? Zodat de verbinding gedeeld kan worden? Alle hulp is welkom! Kan ik eventueel dan ook nog van alle computer op mijn LW 630 printen?

Ik hoor graag van jullie…

Grrromit

Bijdrager
    macpro

Je moet inderdaad de Vigor tussen het modem en de AE plaatsen.
    Tenminste: als je de AE op dit moment als router gebruikt.
    Als je de speedtoch als router gebruikt, dan kun je in plaats van de Vigor ook een gewone switch gebruiken.

De LaserWriter kun je gewoon op een van de poorten van de Vigor aansluiten en dan kun je vanaf alle Macs op die printer afdrukken.

Bijdrager
    Grrromit

@ macpro

Dank voor je snelle reactie. :) OK thanx, van de Laserwriter snap ik.

Ik heb mijn AE aan mijn ADSL modem (speed touch) hangen.Gebruik ik de AE dan als router?

Als je de speedtoch als router gebruikt, dan kun je in plaats van de Vigor ook een gewone switch gebruiken.

Kan ik de Alcatel ADSL Speedtouch modem ook als router gebruiken

Ik las dit stukje op internet. Maar waar komt de AE in dit verhaal? Dat begrijp ik nog niet.:oops:
    Als je op je netwerk een internetverbinding gaat delen dan moet er tussen de twee netwerken, internet en het thuisnetwerk, een apparaat staan dat het verkeer regelt: een router. De router komt tussen de switch of hub en de modem. De belangrijkste taak van de router is zorgen dat verkeer vanaf het internet op de juiste netwerk pc terecht komt en andersom.

Bijdrager
    Erik Joling

Op je telefoonlijn je modem. Aan je modem je router (soms zit dat al samen in een kastje). Aan je router je netwerkprinter, je Airport Express en eventueel een computer die in de buurt staat via een UTP-draad. Draadloos verbind je dan de rest.
    Nu moet je zorgen dat je router de IP-adressen uitdeelt en niet je AE.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.