4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    igeneric

Adsl modem / firewall keuze i.c.m. Airport netwerk

Ik heb recentelijk een aantal zaken toegevoegd aan mijn thuisnetwerk, dat ik zowel prive als zakelijk gebruik.
    Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Thomson Speedtouch 780WL – DHCP, Wireless staat uit.

Netgear Gigabit Switch, via ethernet cat5everbonden met:

Airport Extreme dual (net aangeschaft)
    Airport Express g (via ethernet verbonden, iPhone access)
    Airport Express n (via ethernet verbonden, geluidsinstallatie)
    Intel iMac
    Macbook
    Macbook Pro unibody
    Netgear Readynas Pro (NAS)
    TVIX HD 7000 (Media speler)
    HD Tv met netwerk verbinding (net handig genoeg voor foto’s)
    2 netwerk printers

De macbooks worden ook draadloos gebruikt. Het Wifi netwerk is goed beveiligd, maar ik betwijfel of de Speedtouch ‘voldoende dicht’ zit. Ik wil graag weten of het, qua veiligheid en aansluiting bij bovenstaande configuratie, nut heeft om de speedtouch te vervangen?

Ik heb een Xs4all Adsl fast aansluiting en kan gratis (bij 1 jaar verlenging) een Fritz! modem krijgen. Ook heb ik nog één gigabit switch nodig en ik zie dat met iets extra investering een Draytek router dan financieel gezien ook redelijk in de buurt zit.

Graag advies / tips – alvast bedankt!

Bijdrager
    Nick89

Ik vermoed dat je de speedtouch 780 met een redelijk standaard configuratie gebruikt?
    De NAT firewall is in principe veilig.

Ik zie op het eerste gezicht niet echt verbeterpunten, heb zelf ook een speedtouch 780 in de meterkast hangen ter vervanging van de Zyxel die ik bij mijn telfort adsl verbinding kreeg.
    Gigabit poorten op een DSL modem heeft niet erg veel voordelen, tenzij je een switch minder wilt hebben in je woning.

Kun je misschien met een tekening in omnigraffle (probeerversie) je opstelling verduidelijken?

Bijdrager
    igeneric

Ik ken dat programma nog niet. Ik wil zelf ook graag een overzicht maken, ga dus wel even aan de slag met dat programma.

Wat bedoel je precies met ‘in principe veilig’ ? Wanneer wel / niet? Ik las eerder (weet ff niet meer waar) dat de NAT firewall die in de Airport zit, redelijk goed te omzeilen is.

Bijdrager
    Nick89

Je hebt nu meerdere firewalls, eentje in je speedtouch en daarnaast firewalls in je airports. Ik zou zelf alleen die in de speedtouch gebruiken om het overzichtelijk te houden.

Kun je overigens bij het gebruik van ichat, de theatre functionaliteit gebruiken? Aangezien dat niet functioneert hier in de omgeving met speedtouch.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.