20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    KarelWillem

ADSL mét Airport 2x zo traag als zonder Airport

Als ik mijn Ethernet-kabel rechtstreeks in mijn Mac plug, is de snelheid van mijn Internet-verbinding (4 Mb) minimaal 2x zo hoog dan met dezelfde kabel in mijn Airport Express.

Het signaal van de Express kan niet beter en hangt op 40 centimeter van de ‘hoofd’-Mac.

Internetten via Airport is bij mij ronduit traag.
    Met de ethernet-kabel rechtstreeks in de Mac gewoon snel.

Daar baal ik wel een klein beetje van eigenlijk. Doe ik wat fout? Of is dit normaal.

Een Apple-testje valt nog mee, maar het is vooral bij het laden van normale Internet-pagina’s zéér merkbaar:
    Met ethernet-kabel: 40 Mb download bij Apple, 420 kb/sec
    Met Airport: 40 Mb download bij Apple, 280 kb/sec

Bijdrager
    Petje

Het is allemaal heel goed te verklaren.
    De ethernet verbinding met kabel is 100mb/sec max.
    en de verbinding met airport is 54mb/max.
    Dus dat is bijna de helft, en dat lijkt ook te kloppen met jou download snelheids verschil

Bijdrager
    klaus

Petje, die redenering gaat helemaal niet op!

Je internetverbinding is een pak trager dan wat wifi of ethernet aankan, dus daaraan ligt het helemaal niet. Het ligt ergens aan de draadloze implementatie bij Apple in de airport express of de macs.

Wifi kan bijv 54 Mbps, maar je internetsnelheid is maar 4 Mbps. Ruimschoots voldoende dus.

Bijdrager
    Nikita
    ”Petje”

Het is allemaal heel goed te verklaren.
    De ethernet verbinding met kabel is 100mb/sec max.
    en de verbinding met airport is 54mb/max.
    Dus dat is bijna de helft, en dat lijkt ook te kloppen met jou download snelheids verschil

En dat slaat dus nergens op, alleen binnen je eigen netwerk. De verbinding is 4 Mbit/s, Aiport is 54 Mbit/s. Alleen als je een internetverbinding van 100 Mbit/s zou hebben, zou het een logische verklaring zijn… Een oplossing kan ik ook niet zo 1-2-3 bedenken, maar is je verbinding wellicht geüpgrade toen je je AE er al had hangen? Misschien dat een herstart van de Airport Express kan helpen. Herstarten doe je via het Hulpprogramma, niet met de knop op het apparaat zelf, dat is een harde reset waarbij alle gegevens worden gewist…
    Schiet me ineens wat te binnen; vaak als met Aiport geen lekkere verbinding is, blijkt dat de connector op de kaart niet helemaal goed zit. Wellicht hier ook het geval?

Bijdrager
    KarelWillem

De antenne op de Airport-kaart zal het niet zijn.
    Zowel op de Powerbook als op de iMac is de snelheid gelijk.

Ik zal eens een herstart van de Airport Express doen. Wie weet helpt het.
    Eerst even een dikke download afwerken.

Bijdrager
    Chester2

Ik had hier ook last van, met mijn iMac G5 en recentelijjk ook met mijn intel iMac. Ik heb twee AE kastjes, één als hoofd, de ander als ‘slave’ (WDS)
    Wat geholpen heeft :
    * Het veranderen van de beveiliging (ik heb nu WPA2, had vroeger WEP)
    * Een ander Wifi kanaal kiezen (zat op 11, nu op 1)
    * “alleen 802.11g” instellen leek te helpen (was “802.11b/g)
    * heb in het verleden wel eens succes gehad bij een OS X update.

Het meeste kun je instellen in “Airport-Hulpprogramma”. Je kunt hier ook de firmware van je Airport Express kastjes upgraden (6.3 is volgens mij de laatste versie)

succes

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb de eerste drie opties van Crispijn toegepast en de Airport Express herstart.
    Dat gaf geen merkbaar resultaat.

Wat wél heeft geholpen in Airport Hulpprgramma is onder ‘Draadloze opties’ de Multicastsnelheid verhogen van 1 naar 11. In theorie wordt nu mijn bereik minder, maar dat is minder erg, omdat alles hier toch behoorlijk dicht bij elkaar staat.

De stream van ‘Uitzending Gemist’ die ik aan had staan liep vanaf nu zonder haperen door.
    Met een lagere Multicastsnelheid haperde deze om de 25 seconden.

Een verbetering in laden van Internet-pagina’s kan ik gek genoeg niet ontdekken.

De bovengenoemde download van Apple loopt nu zelfs met 89 kb/sec , i.p.v. de eerdere 420 (!).

Bijdrager
    Chester2

Jammer :(

Heb je de mogelijkheid met een andere computer hetzelfde vergelijk te doen? Lijkt dan misschien toch de kaart in je computer…

Bijdrager
    truthbeliever

Is dit het probleem waar jullie (net als ik) tegenaan lopen?

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=380801&tstart=0

Ik heb nl. net een Intel iMac 2G en schrok van de slechte wireless performance.
    Het lijkt dus een Intel Mac probleem te zijn. Allen tussen Mac en Basestation. Tussen 2 Mac’s geen probleem.

Ik hoop dat Steve het gauw oplost….

/jeroen

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Crispijn”

Jammer :(

Heb je de mogelijkheid met een andere computer hetzelfde vergelijk te doen? Lijkt dan misschien toch de kaart in je computer…

Zie boven. Ik heb twee Mac’s met Airport en beiden leiden aan hetzelfde euvel.

@truthbeliever
    : Blijkbaar niet helemaal hetzelfde probleem, want ik heb op een oude Powerbook precies dezelfde performance-problemen met Internet.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”KarelWillem”

Wat wél heeft geholpen in Airport Hulpprgramma is onder ‘Draadloze opties’ de Multicastsnelheid verhogen van 1 naar 11. In theorie wordt nu mijn bereik minder, maar dat is minder erg, omdat alles hier toch behoorlijk dicht bij elkaar staat.

De stream van ‘Uitzending Gemist’ die ik aan had staan liep vanaf nu zonder haperen door.
    Met een lagere Multicastsnelheid haperde deze om de 25 seconden.

Dat was blijkbaaar ook maar een éénmalige gelukstreffer, want het is weer net zo beroerd als voorheen.

Ik kan geen stream meer kijken zonder onderbrekingen.

Pokkezooi. :evil:

Bijdrager
    Chester2

Pfff jammer zeg….

Gezien de draadloosproblemen bij Apple (zie post van truthbeliever) hoop ik op een snelle release, maar deugdelijke release van 10.4.6 voor je…

sterkte :|

Bijdrager
    iDuck

Je airport express station is zo snel als de laagste verbonden verbinding. Dus misschien zit er iemand op een grotere afstand mee te liften, met een snelheid van ca 2Mbs. Dan gaan alle verbindingen omlaag…
    Wat loont is ieg de optie om te kiezen tussen beide protocollen op .g te zetten. Toegestane airport ID adressen invoeren in je station en even je powerbook afkoppelen of je iMac afkoppelen etc…

good luck

Bijdrager
    KarelWillem

Er lift niemand mee (heb daar een widget voor aan staan) en het protocol is al gewijzigd naar ‘g’.

Mag niet baten.

Bijdrager
    drtalos

welke widget gerbuik je daar voor, ik heb ook het gevoel dat er mensen aan het mee profiteren zijn van mijn draadloze netwerk!

Bijdrager
    Nikita

En wat als je je netwerk als onzichtbaar aanmerkt? Dan moet je de naam en het wachtwoord weten, maar is ‘ie niet te zien voor anderen. Dan kan in elk geval niemand al te makkelijk meeliften.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat kan. Maar er kan toch niemand meeliften als ze mijn wachtwoord niet weten.
    En ik verwacht in de huizen om me heen geen mensen van het niveau ‘hacker’.

Maar ja, dat is dus het probleem niet, want er lift niemand mee.

@drtalos
    : widget: http://www.jiwire.com/

Bijdrager
    Nikita
    ”KarelWillem”

Ja, dat kan. Maar er kan toch niemand meeliften als ze mijn wachtwoord niet weten.
    En ik verwacht in de huizen om me heen geen mensen van het niveau ‘hacker’.

Zit wat in.:)
    Ik ben paranoïde en heb zowel WPA2 beveiliging als een gesloten netwerk aangemaakt. De WPA2 is natuurlijk alleen al leuk om Windows buiten te houden 8)

Bijdrager
    iDuck
    ”KarelWillem”

De antenne op de Airport-kaart zal het niet zijn.
    Zowel op de Powerbook als op de iMac is de snelheid gelijk.

Ik zal eens een herstart van de Airport Express doen. Wie weet helpt het.
    Eerst even een dikke download afwerken.

Logisch dat de Powerbook en iMac gelijk zijn, zie mijn eerdere berichtje. Kan het dus niet zijn dat je powerbook moeilijk doet? Oftewel je powerbook uitloggen uit je netwerk en dan op je iMac je snelheid testen.
    Andersom kan uiteraard ook;)

Bijdrager
    KarelWillem

Uitloggen – in welke volgorde dan ook – maakt niets uit.
    De snelheid (of het uitblijven daarvan) blijft gelijk.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.