24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    ChrisMax

ADSL 50mbit vs Glasvezel 50 mbit

Hallo,

Ik heb nu telfort internet ADSL 50mbit. Is opzicht prima internet, soms niet altijd stabiel. Straks ga ik verhuizen en heb ik de mogelijkheid om glasvezel te nemen. Dit wil ik natuurlijk graag. Is glasvezel 50mbit aanzienlijk sneller dan ADSL of merk je dat verschil niet echt? Ik ben benieuwd naar ervaringen. Ga straks het wel veel gebruiken voor films streamen (1080P en 4K), online game op PS4 en veel apparaten zitten op wi-fi. Wat raden jullie aan?
    Thanks!

Sleutelbeheerder
    Night

50mbit is 50mbit. Of dit nu door de waterleiding of door het riool komt. Wat wel zo is, is dat de snelheden die door providers wordt aangegeven een theoretische snelheid is, die nadelige beïnvloed kan worden door vele factoren. Waar je ook even naar moet kijken zijn de uploadsnelheden. Die kunnen bij ADSL en glasvezel aanmerkelijk verschillen.

Bijdrager
    FloorvN

als je glasvezel kunt nemen, altijd doen !

upload/download zijn simultaan en dus gelijk, ideaal en snel en voor de toekomst voorbereid !

Ik zou het wel weten..

Bijdrager
    ChrisMax

Thanks! Upload is minder dan download dus dat is wel gek..

Sleutelbeheerder
    Night

Precies; dit is niet conform de mogelijkheden, maar conform de aanbieder.

Bijdrager
    KarelWillem
    ChrisMax op 09 juli 2017

Thanks! Upload is minder dan download dus dat is wel gek..

Dat is Telfort. Uiteraard kan je daar ook gewoon dezelfde up- als download krijgen.

Wat ik voorheen niet had voorzien is dat ik nog meer plezier heb van mijn 500 up, dan van mijn 500 down. Zo lekker als je een 4K film naar Youtube upload, dat de wachttijd gewoon vrijwel niks is.

Sleutelbeheerder
    Night

Jammer dat je hier op OMT geen baat hebt van die snelheden;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Voor normaal surfen maakt 3 Mbps of 500 Mbps geen ene moer uit.
    Of het nu op OMT of ergens anders is.

Sleutelbeheerder
    Night

Is 50 mbit ADSL net zo snel als 50 mbit glasvezel? Het antwoord blijft nog steeds ‘ja’.

Glasvezel is echter op de toekomst gericht een betere keuze, omdat dit hogere snelheiden ondersteunt, zodat je daar altijd voor kan kiezen later.
    Bij ADSL is de rek er rond de 100-120 mbit wel uit terwijl glasvezel snelheden kan verwerken, die ver boven de snelheid van de netwerkkaart in de nieuwste iMacPro zit, uitkomt. Ook kan glasvezel meer diensten tegelijkertijd doorgeven, zoals je TV en radio en on-demand services.

Bijdrager
    madcat

glasvezel is stabiele dan ADSL, daarnaast is het ook sneller omdat de upload snelheid ook 50mbit is.

Dus als je de mogelijkheid hebt om glasvezel te nemen en het is niet veel duurder dan zou ik dat zeker aanraden.

Zelf gebruik ik al jaren glasvezel en het is een verademing ten opzichte van de ziggo die ik hiervoor had

Bijdrager
    KarelWillem

…daarnaast is het ook sneller omdat de upload snelheid ook 50mbit is…

Kan zijn.

Zoals je hierboven ziet, kan het ook afgeknepen worden bij basis-abonnementen.

Sleutelbeheerder
    Night

Zoals ik dus al zei: de up/down snelheden zijn niet afhankelijk van het medium, maar van de provider/aanbieder i.c.m. het type abonnement.

Bijdrager
    madcat

Het idee van ADSL is dat het asymmetrisch “by design” is, het is dus niet mogelijk om dezelfde upload als download te geven.
    Het kan zijn dat sommige goedkopere providers om een of andere reden dit bewust wel doen, misschien onder dwang van de grote jongens zoals ziggo en UPC,

Mijn punt is dat de rek is uit adsl en kabel terwijl op glasvezel het net gaat beginnen. via glasvezel is het nu gebruikelijk om 50Mbit of 100Mbit up/down te krijgen voor een normale prijs, maar dit kan over en paar jaar zo op 1GBit of 10Gbit zitten.
    Als je glasvezel hebt op je locatie, switch dan daarnaar toe omdat het de toekomst is en technisch in alle opzichten beter.

Sleutelbeheerder
    Night

Maar 50 mbit/s blijft dus gewoon 50 mbit/s. Als daarmee je vraag beantwoord is ;-)

Bijdrager
    madcat

Nope, adsl en kabel is instabiel dus 50/5 mbit is eerder ergens tussen de 30 en 50 mbit down en 5 mbit up, terwijl glasvezel eerder tussen de 45-50 mbit down en 45-50 up is.

Adsl was ooit bedoelt voor telefoon en is later misbruikt om ook voor data gebruikt te worden, dit begon al in het modem tijdperk(jaren 80-90 voor de meeste mensen) hetzelfde geld voor kabel, dat was ooit bedoeld voor tv, dat is ook later misbruikt omdat isdn/asdl1 te traag werd.
    Glasvezel is het enige medium dat by design was bedoelt voor data overdracht tussen computers en daardoor de voorkeur heeft.

Sleutelbeheerder
    Night

Met glasvezel zul je inderdaad uit mogen gaan van een stabielere verbinding en meer consistentie in je up- en download snelheden. De meeste aanbieders zorgen er echter bij ADSL en kabel ook voor, dat de aangeboden snelheden zo dicht mogelijk bij de geadverteerde snelheden in de buurt komen door overcapaciteit in te bouwen. Helaas mag ik uit jouw verhaal proeven dat dat bij jouw ADSL verbinding niet helemaal op gaat. Reden te meer om dus over te stappen.

Bijdrager
    SvS

Gewoon glasvezel doen. Echt.
    En dan van bovenstaande aanbieding die van €7,50 erbij doen. Verschil is aanzienlijk.
    Hier al 2 jaar glasvezel en ik weet niet meer beter dan zoals het is, tot ik op een ander lokatie werk met mn MB + hun wifi. Dan ben je extra dankbaar voor hoe het ‘thuis’ geregeld is.

Bijdrager
    Jorik

Als je daadwerkelijk 50Mbit over je ADSL krijgt (gebruik een speedtest om het te controleren), dan zal 50Mbit via ADSL en via Glasvezel even snel zijn uiteraard.

Ik zou absoluut voor glasvezel gaan omdat het een betrouwbaarder medium is (minder storingsgevoelig). Er is minder kans op overspraak met buren, waardoor de snelheid omlaag zou kunnen gaan (bij ADSL dus) er is minder ruis/storing als de afstand tot de wijkcentrale groter is, etc.

Als je een 50Mbit ADSL verbinding hebt, is dat de maximale snelheid waarmee ze adverteren, maar of je dat haalt hangt van veel factoren af. Telefoonkabel kwaliteit tussen je huis en de wijkcentrale, afstand, hoeveel buren ook ADSL gebruiken en als de kabels dichtbij elkaar liggen, etc.

Bijdrager
    KarelWillem

En mocht het nu na een melding of 23 nog niet duidelijk zijn…

Ik zou absoluut voor glasvezel gaan omdat het een betrouwbaarder medium is…

:)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als ik hier glasvezel kon krijgen zou ik daar niet lang over hoeven nadenken.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik heb hier een glasvezelaansluiting. De enige reden waarom ik nog internet via de kabel heb, is omdat het voor mij zakelijk gezien bijna ondoenlijk is om iedereen van alle nieuwe mailadressen te voorzien, buiten het feit dat één van deze mailadressen gebruikt wordt voor backup-contact voor bijna alle online diensten. Als ik eens tijd teveel heb (en helaas (of juist goed) is dat al langere tijd niet het geval) dan wil ik me er eens goed in verdiepen en een overzicht voor mezelf maken wat er allemaal veranderd dient te worden in het geval van een switch naar een andere provider.

Bijdrager
    SvS

@Night Je kunt denken aan google account for business, dan staat het helemaal los van kabel?

Sleutelbeheerder
    Night

Ook dán zal ik alle webbased services, inlogaccounts en alle klanten moeten voorzien van het nieuwe mailadres. Iets waar ik nu nog even niet aan wil denken;-)

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is een fout die je niet snel meer zal maken. Zakelijk het mailadres van een provider gebruiken is niet echt een goed idee.

Had je direct een eigen e-mailadres gehad, dan kon je die probleemloos meeverhuizen van provider naar provider, en merken je klanten nergens wat van.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.