13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Hanton

Adresboek delen lokaal netwerk (verschillende versies osx)

Hallo, heeft iemand wat goede raad voor mij?
    Ik probeer een vriend van me te helpen die een klein bedrijfje heeft en 1 adresboek wil hebben voor alle gebruikers op het lokale netwerk.
    (7-tal gebruikers). Ideaal zou zijn als er één iemand verantwoordelijk is en dat de adressen van deze mac wel zichtbaar (en uitprintbaar)
    maar niet bewerkbaar zijn vanop de andere macs.

Heb je hier mobile me voor nodig op alle 7 de computers? Ik zou het liever niet via Google doen.
    Ik zag dat je ook kan delen vanuit adresboek maar werkt dat ook met verschillende versies van osx door elkaar? (varieert van 10.4 tot 10.6)

(er staat hier vanalles over geschreven maar vind geen specifieke oplossing hiervoor)

Bijdrager
    mbrant

De nieuwste versie van MobileMe zou inderdaad moeten lukken.
    Lees wel heel aandachtig de diverse links na en vind uit wat voor jou relevant is.
    http://www.apple.com/nl/mobileme/features/
    en
    http://www.apple.com/mobileme/setup/mac.html
    of
    http://www.apple.com/mobileme/setup/pc.html

Als dit consequent uitvoert, dan werkt het goed. maar er moet er niet eentje tussen zitten die de boel verstoort.

succes!

Bijdrager
    mbrant
    Bijdrager
    Hanton

Bedankt voor de reacties!
    Bij Mobile me heb ik wel een bedenking bij de prijs:
    7 x € 79,00 is ver van goedkoop om gewoon een adresboek te kunnen raadplegen.

Iemand raadde me dit aan maar echt recent lijkt dit niet (2003):
    http://www.hfg-karlsruhe.de/~mbrand/address-o-sync/index.html

Bijdrager
    KarelWillem
    Hanton op 23 januari 2011

…Bij Mobile me heb ik wel een bedenking bij de prijs:
    7 x € 79,00 is ver van goedkoop om gewoon een adresboek te kunnen raadplegen….

Is dat niet gewoon één keer?
    De rest kan het adresboek, de agenda, etc. bekijken, maar heeft daar geen MobileMe voor nodig.

Precies wat je vraag dus:

…Ideaal zou zijn als er één iemand verantwoordelijk is en dat de adressen van deze mac wel zichtbaar (en uitprintbaar) maar niet bewerkbaar zijn vanop de andere macs.

Dan kan je het met één MobileMe account af.

Bijdrager
    Hanton

@ KarelWillem: klopt dat?

Als ik bij wijze van test mijn adresboek deel (heb zelf een MM account), dan kan ik personen toevoegen die toegang moeten krijgen.
    Maar…. als je dan verdergaat komt dit:

Blijkbaar toch een MM account nodig om te kunnen bekijken of mis ik iets?

Is het een optie om op al de macs een en dezelfde Mobile Me account te gebruiken?

Bijdrager
    KarelWillem

Voor het bekijken van het adresboek heb je niets anders nodig dan de inlog-gegevens.

Ik heb hier op alle Macs nu hetzelfde adresboek open staan.

Bijdrager
    Hanton

Sorry maar ik heb het nog niet gesnopen vrees ik:sad:

Dus ze kopen 1 mm licentie die ze op de juiste mac installeren en dan?
    Wat op de andere macs? Wat bedoel je juist met inlog-gegevens?

Bijdrager
    KarelWillem

Je neemt één Mobile Me account, en iedereen krijgt dit te zien:

Die gegevens kan IEDEREEN bekijken op http://www.me.com.
    Daarvoor geven ze gebruikersnaam en wachtwoord van het desbetreffende MobileMe account in.

Bijdrager
    Hanton

Dus eigenlijk loggen ze gewoon in in de webinterface?
    Daar kunnen ze toch ook gewoon vanalles wissen en wijzigen?

Ik dacht meer aan een oplossing waarbij de contactgegevens in Adresboek zelf verschijnen.
    Op deze manier kunnen ze ook lokaal etiketten printen of snel iets opzoeken.

Via de webinterface is dat toch iets minder vlot.

Excuses als dit niet duidelijk was….:wink:

Bijdrager
    iep

MobileMe heeft een webinterface voor wanneer je op een andere machine die niet van jou is even je adresboek, mail, agenda, etc. wil bekijken. Voor de rest is het gewoon een synchronisatie dienst die je gegevens in je lokale adresboek, agenda, etc. naar hun servers synchroniseert. Je zult op de lokale machines dus in moeten stellen dat ze met dat MobileMe account moeten synchroniseren. Mensen kunnen dan de lokale applicaties (Outlook, iCal, Mail, Adresboek, etc.) blijven gebruiken om de gegevens te zien en te wijzigen. Dat laatste is dus nou net wat je niet wilt: 1 persoon moet volledige rechten hebben, de rest mag alleen lezen. Dat kan hier dus niet mee.

De enige manier waarop je dit met MobileMe zou kunnen doen is zoals Hanton het aangeeft. Iedereen moet een MobileMe account hebben. Dan heb je 1 iemand die dan het adresboek maakt en deze vervolgens met de rest deelt.
    Je kunt ook gebruik maken van iets als hosted Exchange, dan zul je het op eenzelfde manier moeten doen (iedereen een account bij dezelfde firma, centraal adresboek maken, etc.).

Er zijn echter ook andere manieren:
    syncen middels dropbox (gratis accounts, max 2GB aan opslagruimte) maar dit is niet eenvoudig!
    Eigen CalDAV (agenda) en CardDAV (adresboek) server want nog vele malen complexer is.
    SyncMate
    – middels LDAP waarbij je alles helemaal zelf opzet (wat dus weer te moeilijk is, moet door een professional worden gedaan).
    En vast nog wel meer.

Aangezien dit om een bedrijf gaat bestaat er natuurlijk nog de mogelijkheid dat het gaat groeien. Ik weet niet wat men aan groei heeft begroot dus het wordt lastig om daar nu iets zinnigs over te zeggen. Rekening houdend met groei zou ik echter wel serieus naar iets als hosted Exchange gaan kijken en heel dat verhaal met MobileMe (leuk voor een individu of een gezin maar zeker geen handige bedrijfsoplossing) en al die andere dingen (die te lastig zijn of net niet doen wat je wilt) lekker links laten liggen. Op dit moment is Exchange helaas gewoon de beste oplossing voor het bedrijfsleven wanneer je graag dingen als contactpersonen en agenda wilt synchroniseren (naast mail). Het werkt met heel veel smartphones, met Windows (Outlook) en Mac (Snow Leopard, Entourage en Outlook). Als je toch liever een Apple oplossing hebt dan rest je alleen nog de aanschaf van OS X Server, wellicht dat de Mac mini Server dan een optie is (een stuk prijziger dan 2 hosted Exchange accounts).

Bijdrager
    Hanton

Bedankt voor dit uitgebreide antwoord! :thumbsup:

Exchange, zeker in combinatie met Snow Leopard werkt gewoon goed maar.…
    momenteel is dat wat overkill.

Alles werkt goed in een volledige mac omgeving en ze zouden bij voorkeur in deze combi willen verder werken. Alhoewel ik geen fan van ben van Gmail etc. ben ik er zonder veel moeite in geslaagd om een adresboek (dmv 1 gmail account) te laten syncen met een paar macs uit het netwerk. Grote nadeel is dat het effectief synct met iedereen en dat een ongeluk op deze manier grote gevolgen kan hebben voor iedereen. Er moet dus 1 “beheerder” zijn en de rest mag meelezen.

Adress-o-sync ook even geprobeerd maar dit heeft problemen met de weergave van speciale tekens zoals é, & etc. Jammer maar geen optie dus.

Door de eenvoud neig ik nog steeds naar Mobile Me maar dan wel via adresboek zelf en niet via de webinterface. Valt dit niet te regelen met het Family Pack? 1 hoofdaccount die alles beheert en de rest kan/mag meelezen en kijken?

Bijdrager
    iep

Ongelukjes kun je weer opvangen door dingen te backuppen. Je kunt handmatig je adresboek exporteren en dit zal ongetwijfeld ook wel te automatiseren zijn (wellicht dat iets als iBackup al voldoende is). Mocht er dan iets mis gaan dan heb je iets waar je naar terug kunt.

Officieel mag je een family pack niet in een bedrijfssetting gebruiken maar dan heb je feitelijk dezelfde setting als wat ik bedoelde met iedereen een MobileMe account geven.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.