18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Roosje

AdobeGCClient.app

Bij het opstarten van mijn iMac krijg ik steeds een melding om AdobeGCClient.app toestemming te geven om internet te gebruiken. Gezocht bij Adobe wat dit programma precies doet. Niets gevonden. Het zit in de map hulpprogramma’s > Adobe Application Manager > AdobeGCClient. Mijn vraag is wat doet dit programma precies? Kan ik dit programma weggooien? Of moet ik elke keer toestemming geven? Wat is jullie advies?

Bijdrager
    bartvdv

87.500 resultaten gevonden in Google… (en, op Adobe.com).

Bijdrager
    Roosje

bartvdv,

Dank voor je reactie. Wat is je advies?

Moderator
    Night

Dan maar het antwoord:

The AdobeGCClient is a process that runs as part of the Adobe Software Integrity Service validation testing, which checks for any tampering with Adobe Software program files or improper or invalid license.

The process regularly tries to contact one of three addresses which all belong to Amazon’s AWS cloud computing platform. Such a server could have been rented by anyone. At first this looks like suspicious behaviour that should be blocked by your security software.
    However, the app is signed by Adobe Systems, and there’s a config file in the Acrobat\GC folder pointing to “genuine.adobe.com” which turns out to resolve to these three addresses.

There’s a signature to be transmitted, probably a unique identifier of your system, and validation rules to be downloaded.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Hartelijk dank voor de uitleg. AdobeGCClient komt bij het opstarten van mijn iMac in conflict met Norton. Praktische oplossing voor nu is om ‘avonds alle geopende programma’s af te sluiten. Dan de iMac in sluimerstand zetten. ’s Morgens iMac weer activeren, programma’s openen. Ga verder zoeken om dit op te lossen.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Gezocht naar de map Acrobat\GC. Niet kunnen vinden op mijn iMac. Kwam wel dit tegen:
    Is dit de weg om het op te lossen? Zo ja, hoe? Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    bartvdv

Zoek het ‘probleem’ bij de firewall, bij de processen die toestemming hebben om een connectie te maken, … ‘gesigneerde processen’. Een beetje verder lezen lijkt toch de oplossing aan te dragen…

Bijdrager
    Roosje

bartvdv,

Ben geen systeembeheerder. Wil wel alles leren. Weet niet hoe ik bij de firewall dit moet oplossen. Waar ik naar moet zoeken. Wat moet ik verder lezen?
    Voor mij is dit naar een speld in de hooiberg zoeken. Het zou fijn zijn om te weten welke vervolgstappen leiden naar de oplossing.

Bijdrager
    GoeieDag

Is het niet een vraag die Little Snitch je stelt; heb je Little Snitch geïnstalleerd?

Bijdrager
    Roosje

GoeieDag,

Weet niet wat Little Snitch is. Weet ook niet of deze is geïnstalleerd. Wel heb ik op advies van bartvdv bij de firewall alle opties met name bij geavanceerd uitgeprobeerd. Computer steeds op nieuw opgestart. Bij elke optie geeft Norton een probleem aan wat wordt opgelost. Daarna vraagt Adobe GCClient toestemming voor internet. Norton zegt nee, ik geeft toestemming voor ja. Tot nu toe het nog niet kunnen oplossen.

Bijdrager
    GoeieDag

De Firewall regelt alleen inkomend verkeer. Derde partij programma’s als Little Snitch monitoren uitgaand verkeer (GCClient zoekt contact met het internet, en dat is dus een uitgaande verbinding).
    Blijkbaar doet ‘jouw Norton’ dat voor jou, in dit geval. Dus het lijkt me logisch dat je in de instellingen van Norton moet zijn om die GCClient altijd toe te staan. Of beter: zet dat monitoren helemaal uit. Of nog beter: haal Norton van je Mac af. Van Norton is nooit iemand of een Mac beter geworden.

Bijdrager
    Roosje

Goeiedag,

Dank voor je antwoord. Ga zoeken bij de instellingen van Norton om het op te lossen. Je advies om Norton er af te halen is voor mij een laatste optie. Wil eerst leren om dit op te lossen. Voor dat ik je antwoord las had ik op internet opgezocht wat Little Snitch is. Zo heb ik weer iets geleerd.

Bijdrager
    Roosje

bartvdv,
    Alle opties uitgeprobeerd voor de firewall. Geen resultaat. Melding blijft terugkomen in Norton.

Goeiedag,
    Alle opties in Norton uitgeprobeerd. Vanochtend bij het opstarten kwam de melding terug in Norton. Norton het laten herstellen.

Night,
    Je antwoord is volgens mij de weg naar de oplossing. Krijg deze melding in Norton. Bij AdobeGCClient een vraagteken omdat er iets ontbreekt.

Volgens je antwoord is er een config bestand in de map Acrobat \ GC naar “genuine.com” die blijkt te oplossen voor deze drie adressen. Kan dit bestand niet vinden op mijn iMac. Hoe kan ik dit oplossen?

Nogmaals dank alle drie voor het meedenken. Mocht iemand voor mij de oplossing weten dan hoor ik dit graag.

Moderator
    Night

Ik vermoed dat er tijdens je installatie iets niet helemaal goed is gegaan. Ik zou alles verwijderen met de Adobe Uninstaller en daarna alles weer vanaf de grond opnieuw installeren.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Dank voor je antwoord.
    Welke programma’s van Adobe moet ik opnieuw installeren?

Bijdrager
    Roosje

Night,

Even alles uitgezocht. Adobe Reader DC, Adobe Air komen van internet. Adobe Acrobat XI Pro komt van CS6 cd. Deze drie programma’s kunnen er af.
    Mijn vraag is Adobe GCClient heeft geen unstaller. Deze toch weggooien? Het zit in de map Adobe Application manager hele map weggooien?
    Stel voor om de drie programma’s weg te gooien. Dan Norton testen. Blijft de melding in Norton terugkomen is de vraag wat doe ik met de map Adobe Application manager? Graag je advies met name over het programma Adobe GCClient. Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Roosje

Night,

Even de voortgang melden. Drie programma’s weggegooid. Opstarten iMac gaf Norton weer aan dat er een probleem was. Probleem opgelost. Zat weer bij Adobe GCClient. Melding was dat Norton uitgaand wilde blokkeren ik gaf wel toestemming. Vraag is nu hele map Adobe Application manager weggooien? Wat is daar de consequentie van? Blijft bijvoorbeeld InDesign gewoon werken? Graag je advies. Bij voorbaat dank voor de genomen moeite om mij te helpen.

Bijdrager
    Roosje

bartvdv, Goeiedag, Night,

Even voortgang in mijn zoektocht. Situatie Adobe GCClient is opgelost. Daarnaast nog meer documenten van Adobe weg kunnen gooien. Norton gaf alleen nog de volgende melding die ik niet kan oplossen.

Heeft een van jullie een idee? Bij voorbaat dank.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.