12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    artimachead

Adobe transparant ?

Transparantie is één van dé opties van Adobe InDesign en Illustrator.
    Mooi, erg mooi maar, in de productie niet probleemloos.
    Naar het web of inkjet-printer geen probleem. Heel anders, zo is mijn ervaring, is dat met drukwerk. Zodra Postscript 3 er aan te pas komt gaat het mis. Een enkele laag transparantie gaat vaak nog wel goed maar, een stapje verder levert vooral onverwachte problemen op.

Een relatie van mij bij een drukkerij is eens gaan informeren. Techneuten van printers en RIP’s wisten hem te melden dat de optie transparantie eigenlijk nog helemaal niet in de Postscript 3 software is geschreven en dat Adobe hoopt dat ze hier aan het einde van dit jaar mee klaar zijn.

Heb ik iets gemist of is Adobe van het water closet gerukt.
    Volgens mij heeft Adobe dit niet naar buiten gebracht met alle gevolgen van dien. Graag zou ik hierover eens wat reacties willen krijgen.
    Wat zijn de ervaringen.

Bijdrager
    Castor

De RIP zou in elk geval L3 Postcript versie 3015 moeten zijn om de kans op transparantie en schaduw problemen te voorkomen.

Bijdrager
    artimachead

Waar kan ik meer te weten komen over de L3 Postcript versie 3015 ?

Bijdrager
    Mmmarco

Gaat ook vaak mis met digitaal drukken. Heb een proef met transparantie in illustrator uitgevoerd met hulp van een macosx member bij een lithograaf. Bij hen lukt het wel. Idd met level 3 RIP te maken.

Pas ook op met oudere software. Illu 9, ID1.5 en transparantie werken simpelweg niet goed. In ID2 en Illu 10 is het, volgens adobe forum duidelijker geregeld.

Het beste lijkt mij, om transparantie in een ontwerp te vertalen naar Photoshop zodra je je ontwerp daadwerkelijk voorbereid voor de drukker. Iets extra werk, maar dat weegt niet op tegen het veilige gevoel. Illu 10 ontwerpen zijn prima te bewaren als PSD lagenbestanden. Als het ontwerp al af is, kun je deze redelijk snel uitwerken in photoshop lagen en (bijvoorbeeld) ID2 andere objecten.

Bijdrager
    helix

ik gebruik het al geruime tijd zonder problemen,
    het is zo (geloof ik) dat er een soort pre-ripping gebeurd voor het printen of belichten (of postscript-file aanmaak) door indesign zelf. De file wordt gerasterd door Indesign en dan zo als ‘beeld’ naar de rip gestuurd.
    zorg er dan ook voor dat uw rasterizing bij de voorkeuren telkens op de hoogste kwaliteit staat. ff zoeken waar dit zit en de slider naar hoogste kwaliteit brengen.

helix

Bijdrager
    Mmmarco

OK, dat wist ik niet. Maar dan maak je wel gebruik van de nieuwste Indesign, neem ik aan. staat denk ik onder: Bewerken->Transparantie Afvlakstijlen. Die op hoog zetten? Ik zal morgen het boek er eens op naslaan.

Bijdrager
    helix

ja inderdaad ik werk met de laatste versies.

er is voor illustrator 10 zelfs een plugin (staat op de CD) die je laat zien waar de afvlakking precies plaatsheeft tijdens de diverse instellingen.

Helix

Bijdrager
    Castor
    ”Mmmarco”

Ik zal morgen het boek er eens op naslaan.

Voor wie nog om een boek verlegen zit en het Engels niet schuwen: kijk eens naar “Real World InDesign2” van David Blatner, Olav Martin Kvern. Blatner is ‘converted’ Quark en Photoshop guru en Kvern heeft zijn sporen verdiend mer Real World Freehand en artikelen voor Adobe Magazine.

Bijdrager
    Mmmarco

Oh, dat klink HEEL ERG GOED. Kan hem helaas niet vinden bij bol.com. Is dat de hele titel? Weet je ook wie het schreef, of nog beter, waar heb je hem aangeschaft?

Bijdrager
    artimachead

Is jullie ervaring met het afvlakken ook goed wanneer je het document vanuit InDesign opslaat als PDF? Of werkt de Distiller nog altijd beter?

Bijdrager
    Torz
    ”Mmmarco”

Oh, dat klink HEEL ERG GOED. Kan hem helaas niet vinden bij bol.com. Is dat de hele titel? Weet je ook wie het schreef, of nog beter, waar heb je hem aangeschaft?

Je kunt ook bij amazon.com bestellen.heb je het binnen een paar dagen in huis en is goedkoper dan in de boekhandel in NL.
    Zij hebben uit de bedoelde serie alles.

Bijdrager
    helix
    ”artimachead”

Is jullie ervaring met het afvlakken ook goed wanneer je het document vanuit InDesign opslaat als PDF? Of werkt de Distiller nog altijd beter?

ja hoor, maar alleen goed te bekijken in acrobat 5.0.1 of hoger
    de transparantie wordt daarin perfect gerespecteerd,

ik heb zelfs een drukker die de indesign pdf wenst te krijgen.

Helix

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.