13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

Adobe RGB naar sRGB

Beste,

Leer steeds meer met LR en PS.
    Ik loop tegen het volgende aan.
    Ik wil, om alles in ‘DNG’ te houden, mijn RGB foto’s omzetten naar sRGB. Voornamelijk omdat diverse foto/boeken drukkerijen dit adviseren.
    Zien er dan ook wel beter uit. Minder dul.

Maar ik kan ze niet exporteren in LR als DNG met sRGB, wel PSD met sRGB.
    Als ik een DNG open in PS, krijg ik een image preview met de mogelijkheden om de foto alvast op te frissen e.t.c. Prima.
    Wil ik een tweede PSD file/layer invoegen krijg ik de melding RGB vs sRGB probleem.
    Dus kan ik manueel de convertering doen.

Als ik de exporteer als PSD/sRGB en deze open met PS, krijg ik niet de image preview en opfris mogelijkheden.

Wat kan ik nu doen om toch mijn foto’s sRGB/DNG ready te hebben in LR of LR-export en deze dan te importeren/openen in PS met de foto-preview/opfris. Voor sommige foto’s wil ik pas bij import PS wat dingen veranderen zoals contrast zodat deze dan overeen komt met een reeds geladen PSD.

Hoe doen jullie dat?

Moderator
    Night

Dan leer je er nu wéér iets bij: Het is geen DNG maar PNG;-)

Je kan de PNG volgens de ‘Bewaren voor Web‘ methode doen in Photoshop (⌘⌥⇪S ipv ⌘S).
    Aan de rechterzijde kun je alles invullen naar wenst en… ja hoor: ook Converteer naar sRGB

Bijdrager
    mujana

Night….dan ga jij nu wat leren.
    DNG staat voor DiGitalNegative….en is een open formaat ontwikkelt door Adobe. Feitelijk raw bestanden die, in tegenstelling tot raw zoals we die kennen (en specifiek voor iedere cameraproducent), gewoon “gebruikt” kunnen worden. Bedoeling is dus, om deze bestanden ook na lange lange tijd nog leesbaar te houden (en niet overbodig te maken omdat een camerafabrikant failliet gaat en er geen software meer is voor zijn inmiddels oude raw bestanden).

Moderator
    Night

Oh sorry, ik had het Lightroom gedeelte over het hoofd gezien. In dat geval gaat het ‘Save for web’ verhaal ook niet op.
    Wat je wel kan doen is een batch-sequence maken in Photoshop en daarin alle handelingen opnemen die je uitvoert om het bestand een sRGB bestand te maken (assign profile) en het daarna weer op te slaan. Dan kan je mappen vol tegelijk dezelfde ‘behandeling’ geven.

Bijdrager
    Ir.Bob

Een RAW bestand kent nog geen kleurruimte (sRGB/AdobeRGB etc.) en moet eerst geconverteerd worden naar een pixelformat (psd/jpg/tiff/png etc.). DNG is een RAW-formaat, vandaar dus dat je er geen kleuruimte (zoals sRGB) aan toe kan voegen bij het opslaan. Dat ‘preview scherm met opfris mogelijkheden’ wat jij beschrijft controleert eigenlijk het omzetten van RAW naar een pixel-formaat. Onderaan dat scherm zul je ook zien in welke kleurruimte de pixels uiteindelijk worden gezet.

Persoonlijk zou ik niet rücksichtslos al je foto’s gaan omzetten naar sRGB. Het is namelijk irreversibel. Eerst zou ik je eens goed inlezen over kleurbeheer voordat je een beslissing maakt wat je gaat doen.

Bijdrager
    TheBigZ

Hou ook nog even rekening met het volgende: een DNG is een RAW bestand, en voor de RAW data wordt geen colorspace gebruikt.
    http://thedambook.com/smf/index.php?topic=1001.0

The RAW data in a DNG does not have a color space but the embedded preview does.  When you open the RAW data in a DNG – say by opening the file in Adobe Camera Raw – the data will be opened *into* a colorspace.

EDIT: Ir.Bob was 5 seconden eerder.:-D

Bijdrager
    lord anubis

Hartelijk dank voor het antwoord.

Twee foute aannames bij mij: Ik had in mijn Canon camera de RGB connectie niet per definitie alleen bij jpg gelegd maar ook bij raw. Terwijl ik weet wat raw is.
    Andere aanname is dat ik er vanuit ging dat Adobe een Adobe RGB profiel er bij plaatst, vanwege de melding als ik een sRGB foto met een dng samenvoeg. Ik ben toch nog wat in de war omdat je bij DNG de oorspronkelijke RAW file kan bijvoegen/insluiten.

Ik dacht altijd dat het volgende in een DNG kan zitten, Adobe omgezette RAW (denkend met Adobe RGB <- blijkbaar niet ), de originele RAW, LR Meta Data, Camera Meta Data, Preview, Preview colorspace.

Zal dus raw in PS gaan importeren.

Is er een manier om dit scherm nog eens op te roepen ondanks dat het al in pixel-formaat is? Is wel handig.

Zal eens de aangehaalde topic gaan lezen. Ik zie dat er ook een boek in PDF is.

Bijdrager
    SvS

Is het een domme opmerking als ik zeg: de foto’s als JPG sRGB opslaan, maar dat je daarnaast de originele DNG bestanden ook bewaart?
    Kan de camera tevens niet ingesteld worden in sRGB profiel?

Ben een newbie, dus vergeef me, ik leer ook van dit topic.

Bijdrager
    lord anubis

Geen domme vraag hoor. Maar als ik alle foto’s opsla met RAW en jpg moet ik gaan sparen voor harde schijven.
    Ben ‘Kelby’s LR’ boek aam het lezen over bestands beheer. Ik had mijn setje van 1200+ LR waardig foto’s geimporteerd, renamed, en dit een paar keer geimporteerd. Dan is JIT ( Just in Time, lees als, ‘doen wanneer nodig’.) voor opslag, snelheid, bewerkingen, preview en verzamelingen en exporteer mogelijkheden de slogan hier.

Zoals anderen opmerkten is het sRGB alleen voor jpeg, en niet voor RAW.
    Raw is de data die puur van de ccd chip komt en de kleurruimte is groter dan sRGB. dus je wilt eigenlijk niet RAW in/met een kleur beperkende sRGB profiel.

Ik wil het puur exporteren om bepaalde bestanden in Photoshop te bewerken naar/met sRGB. Maar sommige actie’s, volgens mij zoals Artistic filter, reset het naar AdobeRGB. Straks nog eens een nieuw document maken en testen. Je moet dan weer toewijzen kiesen i.p.v converteren, want anders hou je maar één layer over.

Bijdrager
    Mark Verheul

Apart dat diversen drukkerijen je adviseren om je afbeeldingen in RGB/sRGB aan te leveren terwijl ze in CMYK drukken, is dus ook weer een kleurconversie nodig en kan dus tot een ander resultaat leiden als wat jij in RGB/SRGB hebt bedoeld.

Bijdrager
    Dick de Roos

Verwar “drukkerijen” niet met het drukken van fotoboeken resp. foto-afdrukcentrales.
    Een “echte” drukker vraagt naar een ander kleurprofiel dan de fotoboekendrukkers.
    Deze laatsten willen (alleen) sRGB als kleurruimte.
    Soms kan je ook Adobe RGB gebruiken, maar het eindresultaat is dan misschien anders dan je verwacht.
    Even een proefje nemen lijkt mij. B.v. Adobe RGB en sRGB door elkaar gebruiken en kijken wat er gebeurt.
    Werkt de TS met Photoshop CS, of met Photoshop Elements?
    In het eerste geval is het omzetten van RGB naar sRGB niet moeilijk. Ps Elements ken ik niet zo.
    Interessant om te lezen:

Kleurbeheer in Ps CS 6: http://www.computer-darkroom.com/ps13_colour/ps13_1.htm
    Kleurbeheer algemeen: http://www.marc-en-ciel.be/pdf/kleurbeheer/fotografie/kleurbeheren.pdf

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Dick de Roos.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Dick de Roos.

Bijdrager
    lord anubis

Ik heb enkele foto’s als AdobeRGB, sRGB, bewerkt en onbewerkt naar drie album centrales gestuurd waarvan ik wist dat het verschillende centrales zijn en niet dezelfde album software gebruiken. Dus 24 afdrukken in totaal en gelijke formaat en glanzend premium papier. Ik heb tekst op de foto gezet met een kenmerk dus kon ze later herkennen kwa instelling.
    Er is er niet een het zelfde, enkele foto’s die op het scherm donkerder waren, waren lichter afgedrukt, dan enkele lichtere. Ondanks mijn melding dat er niet gecorrigeerd mocht worden, was er een die de foto’ toch gecorigeerd heeft en leken ze onderling het meest op elkaar.
    Uiteindelijk een album laten maken en terwijl de album/ foto sRGB instellingen gelijk waren aan een uitgezochte foto/afdruk leek het in het album veel harder te zijn dan de gekozen afdruk die ik eerder had laten maken.

Grappige, eigenlijk niet, ik heb een foto twee keer in het album staan waarvan bij één een deel is uitgeknipt. Dus geen verdere kleur bewerking, maar toch is er kleur verschil. Not amused.

Bijdrager
    Dick de Roos

Vreemd.
    Ik laat mijn albums meestal afdrukken bij Fotobuch
    Goede ervaringen mee.
    Soms ook bij Albelli, die de laatste tijd de kwaliteit heeft verbeterd.
    Ik zorg altijd dat de foto’s in Photoshop goed op kleur en scherpte zijn.
    En mijn beeldscherm natuurlijk gekalibreerd is.
    Tot heden zijn de geleverde kleuren in overeenstemming met de kleuren op mijn scherm.
    De foto’s zijn wel omgezet naar sRGB om geen risico’s te lopen, omdat dat toch meestal de ingestelde standaard is in dergelijke centrales.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.